Skip to content
All posts

8 tips til å få en bedre Instagram-bio

Jeg liker å tenke på Instagram-bioen som en magasin-forside for bedriften din. Det er det første folk ser når de har trykket inn på profilen din, og du har veldig kort tid på deg til å gjøre et godt førsteinntrykk. Her må du fortelle folk hva de kan forvente å finne på profilen din, på veldig begrenset plass.

Er du klar for mine åtte beste tips til å skrive en god Instagram-bio?

 

#1 Profilbilde

instagram_bio_profilbilde

Sørg for at profilbildet ditt passer inn i den lille sirkelen. Pass på at alt synes, at ingenting blir croppet bort og at det har god leselighet.

 

#2 Navn

instagram_bio_navn

Navnefeltet i bioen din er søkbart - det bør du bruke til din fordel. Det er ikke nødvendig å bruke det samme navnet som brukernavnet ditt. Hvis folk søker etter 'sosiale medier' i søkefeltet på Instagram vil VU dukke opp fordi vi har brukt "Hjelp til sosiale medier?" i navnefeltet. Vet folk at de kikker etter oss så vil de også finne oss ved et søk på Valen Utvik, fordi brukernavnet vårt er valenutvik. Tenk over hva folk typisk søker etter for å få hjelp i din bransje.

 

#3 Hvem er dere?

instagram_bio_hvemerdere

Fortell kort hva bedriften din gjør, og hvem dere er. Her er det viktig å være så konkret som overhodet mulig. Ikke rot deg vekk i fancy ord og lange setninger. Snakk til folk flest på en lettforståelig måte.

Les mer: TeamVU sine Instagram-favoritter

 

#4 Emojis

instagram_bio_emojis

Pynt opp med emojis - men ikke overdriv. Man har få tegn til rådighet, så ofte kan det funke å erstatte et ord med emoji. En emoji sier mer enn 1000 ord? 🤔

 

#5 Tilgjengelighet

instagram_bio_linkeut

Husk at både navn og emneknagger er søkbare fra bioteksten. Her kan du f.eks snakke om en hashtag du vil at følgerne dine skal bruke, eller lenke til en annen konto bedriften din også drifter (om det er relevant selvsagt). Vi har valgt å lenke til podcasten Sosialt sett som Astrid har sammen med bransjekollega Heidi, da dette er superrelevant for VU sine følgere.

 

#6 Lenke ut

instagram_bio_linktree

I Instagram-bioen har man kun én mulighet til å lenke ut, og det bør man selvfølgelig gjøre på best mulig måte. Tenk over hvor du vil at trafikken fra profilen skal ende opp? Vi har valgt å bruke en løsning som heter Linktree, som gir oss muligheten til å lage en liten landingsside som samler opp lenker vi tenker er relevante for våre følgere.

 

#7 Besøksadresse

instagram_bio_adresse

Har du en fysisk adresse til bedriften må den med i bioen. Denne er klikkbar og tar deg til et kart. Alt som gjør kundereisen enklere blir satt pris på og øker førsteinntrykket ditt. Har du ikke en fysisk bedrift er det likevel fint å få med hvor i verden du befinner deg, med mindre du har en bedrift hvor plassering ikke er relevant så klart.

 

#8 Instagram Highlights

instagram_bio_highlights

Bruk litt tid på Instagram highlights. Ikke bare kan disse sørge for at profilen din skiller seg ut på en estetisk fin måte, men det er også en bra mulighet til å vise frem ulike deler av bedriften din på et annet vis. Gjør en liten jobb i forkant med å lage en strategi for hva som skal ligge her. Skal du ha en highlight for hver tjeneste du leverer? Skal du vise frem behind the scenes fra bedriften? Skal du vise frem alle folkene dine? Her er mulighetene uendelige!

Les mer: Lag ikoner til høydepunktene dine på Instagram

 

Lykke til med bioen din!

 

//Christine