Skip to content
All posts

Instagram Guides - hvorfor du bør begynne å bruke det og hvordan!

Instagram utvider stadig med nye funksjoner i appen. Den forrige store lanseringen var Reels og det siste nye er funksjonen som har fått det beskrivende navnet Guides. En aldri så liten gavepakke til alle oss som jobber med markedsføring i sosiale medier, men også en funksjon som gjør brukeropplevelsen i appen bedre etter vår mening.

Om du ikke allerede har oppdaget Guides og begynt å bruke det, lurer du kanskje på hva det er og hvordan det kan brukes på en god måte. Da har du klikket deg inn på riktig blogginnlegg. Her “guider” (pun intended) vi deg gjennom de store spørsmålene: hva, hvorfor og hvordan?


Hva er Instagram Guides?

Før man begynner å bruke en ny funksjon er det alltid nyttig å forstå hva det egentlig dreier seg om. Guides er i korte trekk en måte å sortere og kategorisere eget, eller andre sitt innhold på. Det kan minne om en miniblogg, hvor du selv bestemmer hvordan innholdet presenteres i kategorier som gjør det enklere for følgerne dine å navigere i innholdet. 

Guides kan sorteres som du selv vil, men typiske og gode måter å bruke dette på kan være steg-for-steg-guider, tips og triks, anbefalinger eller annet innhold som leverer verdi i en eller annen form. 

Vi skal gå helt konkret inn på hvordan du kan bruke dette og ikke minst by på noen eksempler lenger ned i innlegget. 
 


Hvorfor bruke Instagram Guides?

Det er jo ikke slik at det alltid lønner seg å kaste seg over alle nye funksjoner som dukker opp. Når det gjelder Guides vil vi likevel påstå at dette er en funksjon de aller fleste vil oppleve som nyttig og verdifull. Det er fortsatt utrolig mange, både store og små profiler, som ikke har kastet seg på bølgen enda, men her ligger det ekstremt mye ubenyttet potensiale.

Virksomheter eller andre som bruker Instagram som en del av markedskommunikasjonen sin bør spisse ørene (eller øynene i dette tilfellet) og trykke seg rett inn på Instagram etter å ha lest hvilke fordeler som ligger og venter: 


5 grunner til å bruke Instagram Guides: 


Innholdet allerede ligger klart

Å lage en Guide krever minimalt med arbeidsinnsats da du i bunn og grunn kommer til dekket bord. Innholdet du skal jobbe med er nemlig allerede publisert. 



• Brukervennlig


Ved å sortere og kategorisere innholdet i Guides vil følgerne dine finne tilbake til ditt mest verdifulle innhold. 



• Algoritmene digger det

Brukerne blir sømløst og naturlig ført videre inn i din verden på en måte algoritmene elsker. På den måten bruker folk mer tid på innholdet ditt. Dette sender ut gode signaler til algoritmene og blir belønnet ved at Instagram sørger for å vise innholdet ditt oftere og til flere fordi det oppfattes som verdifullt.



• Bli sett


Større mulighet for spredning, enten ved å bli vist hyppigere i “Oppdag/Explore”, eller ved at andre faktisk deler innholdet ditt videre på melding eller i Story.


• Strategisk innholdsproduksjon


En gigantisk bi-effekt du vil oppleve når du begynner å jobbe gjennom ditt eget innhold for å sortere det i Guides, er at du begynner å se det med nye strategiske briller. Plutselig skjønner du hvorfor det er smart å lage innhold som gir folk noe mer enn å fortelle hvor flinke dere er, hva dere spiser til lunsj eller hvor gøy dere hadde det på en konferanse. Kanskje det kan være med på inspirere til å legge inn poster i planen som leverer verdifulle tips, inspirasjon eller som lærer bort noe smart i fremtiden - med mål om at disse kan bli nye Guides som gjør at innholdet får den plassen det fortjener. 


Slik lager du din første Guide

Nå har du alle argumentene i boks og på dette tidspunktet gjelder det bare å komme i gang. Det er enklere enn du tror, og om du gjør det nå har du laget din første Guide på 5 minutter! 
 
1. Det første steget er å trykke på pluss-ikonet (+) øverst til høyre på profilsiden din, og deretter velge “Guide” i listen som dukker opp.


VU-Instagram-Guides-1


2. Velg mellom tre ulike guideformater: 



Steder: Anbefalte steder i og utenfor byen din.
Perfekt om du ønsker å dele anbefalinger som dreier seg på spesifikke geografiske steder. Det kan være byer, restauranter, kafeer, butikker eller kjøpesentre. Du kan enten søke opp et sted, velge fra innhold du har lagret eller innhold du har publisert selv på stedet du ønsker å vise noe fra.



Produkter: Anbefal favorittproduktene dine.
Dette alternativet gjelder bare produkter som er tilgjengelige i en Instagram Shop, perfekt for merkevarer eller bedrifter som vil fremme produktene sine med historiefortelling og kontekst. Andre gode måter å benytte produktalternativet på er ved ambassadør- eller influensersamarbeid hvor innholdet kan knyttes til konkrete produkter. Vi har også sett uavhengige brukere som benytter seg av denne funksjonen til å tipse andre om gode produkter eller merkevarer i ønskelister eller anbefalingslister. Det trenger altså ikke være produkter fra din egen Instagram Shop, men det kan være fra hvilken som helst merkevare som har lastet opp sine produkter.



Innlegg: Anbefalte innlegg du har opprettet eller lagret.
Å bruke dine egne innlegg i feeden eller andres innlegg du har lagret er en fantastisk måte å jobbe med historiefortelling. Ved å samle og gruppere relevante innlegg får du muligheten til å fremheve innleggene du selv mener gir følgerne dine verdi i form av tips og triks, anbefalinger, instruksjoner eller annet. Du kan selvsagt også bruke dette til å fremheve andre bedrifter, samarbeidspartnere eller kunder. Her er det bare fantasien som setter grenser for hvordan du best utnytter muligheten til å fremheve innholdet som er med på å vise verden hvem du er eller hvordan du vil bli oppfattet.

VU-Instagram-Guides-2 copy

3. Avhengig av hvilket format du har valgt, er det nå du velger hvilket innhold du ønsker å vise frem. Marker bildene eller videoene du vil ha med i din Guide og trykk Neste. (Du kan alltid legge til mer innhold i neste steg om du ikke vet helt hvilket innhold du trenger på dette tidspunktet.)




4. Nå får du mulighet til å tilpasse hvordan innholdet vises i Guiden din. Legg til:

-Hovedtittel og beskrivende tekst. 


- Forsidebilde. Legg merke til at om du ikke velger forsidebilde manuelt, vil Instagram legge bildet som tilhører det første innlegget her. Trykk på “Bytt forsidebilde” for å velge et fra alle innleggene dine i feeden, innlegg du har lagret eller fra Guide.


- Tittel på hvert innlegg og valgfri beskrivende tekst.


VU-Instagram-Guides-3

5. Etter å ha sett på Guiden din i forhåndsvisningen og eventuelt gjort endringer kan du til slutt dele den med omverden. Er dette din første Guide vil du nå få en ny “knapp” under Story-boblene på profilsiden og fra nå av vil alle nye Guider legge seg her.

 Guides kan ikke postes i feeden din, så du må dele den til story for å få synlighet.

VU-Kom-i-gang-med-Instagram-Guides-forside

Vår erfaring er som nevnt tidligere at veldig få har begynt å bruke Guides aktivt, men vi har likevel klart å finne noen gode eksempler som vi har lyst til å gi et klapp på skuldra og high five! 

Et eksempel på en aktør som bruker Guides med Steder som utgangspunkt er Visit Oslo - @visitoslo

VU-IG-Guides-visitoslo

I sin Guides "Oslo’s 10 top attractions" fremmer de steder i Oslo med utgangspunkt i poster fra andre brukere. I tillegg har de skrevet gode informative tekster som beskriver stedene godt. 


De fleste som driver med produktsalg burde sterkt vurdere å legge inn produktene i Instagram Shop slik Strikkedesigner Trine Fløtre @Floetre har gjort:



VU-IG-Guides-floetre


I VU har vi foreløpig publisert to Guides basert på eksisterende innhold i feeden vår. Her har vi samlet en serie poster vi publiserte i forbindelse med åpningen av VU Kompetanse i januar, hvor vi svarer på ofte spurte spørsmål om innholdsproduksjon. I tillegg har vi også gruppert innlegg som gir Tips og triks. Her kommer det mer i tiden fremover - det er helt sikkert! 

 

Valen-Utvik-Instagram-Guides

  
Har du begynt å bruke Guides eller vet om noen som gjør dette på en kul måte, tips oss gjerne i kommentarfeltet, på Instagram eller hva som passer deg best! Vi digger å se folk som er skikkelig gode i sosiale medier og bruker nye funksjoner på kreative måter! 

//Christine W