Hvilke hashtags er smart å bruke på Instagram og hvordan lager du en strategi?
Å bruke hashtags er en super måte å få ut innholdet ditt til en ny og større målgruppe. En hashtag er klikkbar og gjør innholdet ditt søkbart, ut over at innholdet ditt spres til de som allerede følger deg. I tillegg fungerer en hashtag som en slags kategorisering av innhold, og samler alt tilsvarende innhold under en form for 'paraply'.
De mest generiske, altså generelle, hashtaggene er også de mest brukte. Om ønsket ditt er at innholdet ditt skal nå ut til flest mulige folk, er det derfor viktig å vite hvilken effekt bruk av hashtags har, og hvilke type hashtags du bør bruke til dine formål. Bruker du kun veldig store og generiske hashtags, vil innholdet ditt drukne blant millioner av andre poster.
Eksempler på veldig generelle hashtags kan være; #summer, #life #funny, #photo – og ettersom disse er på engelsk, vil du altså konkurrere om oppmerksomheten med veldig mange andre. Om du skulle være så heldig å nå gjennom, hvor sikker er du da på at de du eventuelt blir synlig for, faktisk er relevante for deg og din merkevare? Er det da dine potensielle kunder?
Selv generelle hashtags på norsk, kan ofte være lite hensiktsmessig, nettopp fordi du ikke nødvendigvis treffer målgruppen din, om du skulle få innholdet ditt synlig via disse hashtaggene. Det kan være eksempelvis #sommer, #findag, #norge, #livet.
Tips til hva du bør vurdere når du velger hashtags;
Søk opp hashtaggen du vurdere å bruke og se hvor mange treff du får på den. Deretter; vurder hvorvidt du tror din post vil få synlighet her,
og hva sannsynligheten er for at synligheten kommer fra en relevant målgruppe?
Hvor mange hashtags bør du bruke?
Internett er fullt av folk som påstår at de sitter på fasiten på hvor mange hashtags man skal bruke, og det verserer mange ulike sannheter om hva man skal og bør gjøre. Noen påstår at man alltid bør bruke maksgrensen som er 30, mens andre sverger til at 7 er det magiske tallet.
Vi mener at det ikke finnes en bestemt fasit, og at det ikke finnes en sannhet som passer for alle. Alt handler om relevans. Du vil ha kvalitet fremfor kvantitet!
Det er bedre med noen få, veldig relevante og riktige hashtags for din målgruppe, som gjør at de som får din post opp i sitt søk, faktisk opplever innholdet relevant – enn å skulle pøse på med store og generelle hashtags som forstyrrer folks opplevelse på Instagram. Da kan det oppleves som at du forsøker å lure til deg deres oppmerksomhet.
Det er også viktig å ha i bakhodet at Instagram hele tiden justerer algoritmene sine (altså det regelsettet som ligger i bunn, og som til enhver tid skal sørge for at du og jeg får best mulig opplevelse av innholdet på deres plattform). Det å bruke de samme 30 hashtaggene på hver eneste post du publiserer, vil mest sannsynlig føre til at postene dine kan bli opplevd som spam, og dermed få mindre synlighet.
Bruk funksjonaliteten til Instagram for det den er verdt!
Det finnes to ulike måter å finne hashtagger du kan bruke. Om du går i søkefeltet og trykker på fanen tagger så kommer det forslag til lignende hashtagger etter hvert som du skriver, og her kan du se hvor mange innlegg hver enkelt av hashtaggene har. Jo høyere opp, jo flere treff.
Går du inn på en hashtag får du opp landingssiden for akkurat den hashtaggen. Her kan du velge mellom å se på innholdet som ligger på populært, eller det som ligger på nylig. Anbefaler deg spesielt å se på de innleggene som ligger under populær-fanen, som er det innholdet som vises først når du går inn på en hashtag. Her vil man jo gjerne få inn innholdet sitt, da det øker synligheten betraktelig.
Det første må man gjøre da er å se på hvor mange likes disse bildene som ligger her har? Det kan si noe om hvorvidt du har mulighet til å få inn bildet ditt her eller ikke. Om alle bildene ligger på over 10.000 i likes per bilde, og dine bilder ligger på rundt 1.000 likes, så er det liten sannsynlighet for å få inn bildet ditt her. Da kan du heller sjekke på en mindre hashtag, og se om du har bedre muligheter der.
Merk at det innholdet som ligger under nylig-fanen er algoritmestyrt og er tilpasset DEG og DIN konto / brukeropplevelse. Derfor kan denne se noe ulik ut fra person til person.
Sjekk ut hva bransjen din gjør på Instagram!
Et annet godt tips når man researcher hashtags er å sjekke ut hva bransjen din gjør. Gå inn på kontoene til bransjekollegaer og konkurrenter. Hva bruker de på sine poster? Finnes det en bransjespesifikk hashtag man kan slenge seg på? Finnes det noen nisjemiljøer man kan dra nytte av?
Vi anbefaler at dere lager en liste over hashtags som kan være aktuelle for dere, gjerne en god og utfyllende en. Dermed har dere alltid et godt grunnlag for hva som finnes, og som kan være gode valg når dere skal poste. En slik liste bør da inkludere både bransjespesifikke hashtags, kategori-hashtags for innhold dere publiserer relativt ofte – og i tillegg; noen merkevarerelaterte hashtags. Bruker dere konsekvent firmanavnet deres som en hashtag? Kanskje dere vil dele mer behind the scene-innhold, og vil etablere #vipåKiwiNesodden?
Vi anbefaler at dere jobber frem en bevisst tanke om hvilke hashtags dere skal bruke på deres poster, hva som er merkevarebyggende, hva som skal gå mot nisjer dere tror dere kan få mye oppmerksomhet fra - og hva som er de større hashtaggen som dere kan få synlighet gjennom.
Bruk tid på research!
På min personlige Instagram-konto (@christinekrieg) poster jeg veldig mange bilder av planter, noe som er en populær nisjé på Instagram. Forleden dag kjøpte jeg en ny gjeng med Praktspragle-planter som jeg gjerne ville poste bilde av, og jeg vil nå dele med dere hvordan jeg gikk frem da jeg skulle velge hashtags til denne posten.Totalt endte jeg opp med å bruke 8 hashtagger på mitt bilde. Jeg kunne ha brukt flere, og jeg kunne ha brukt færre. Det viktigste jeg gjorde var å gjøre research på forhånd, slik at jeg traff det publikumet jeg ønsket å treffe.
Jeg prøver å bruke en variasjon av små, middels og store hashtagger når jeg poster mine bilder. De små og middels hashtaggene gjør at innholdet mitt blir liggende lengre i feeden, mens de store potensielt sørger for at innholdet mitt når ut til et mye større publikum, selv om det er over en kortere tidsperiode (fordi de store hashtaggen fylles opp av nytt innhold mye raskere, og mitt innhold da risikerer å drukne i mengden).
Se dette innlegget på InstagramEt innlegg delt av CHRISTINE KRIEG (@christinekrieg)
Hvilke hashtags endte jeg opp med?
Etter å ha gjort litt research i forkant av blomsterbildet jeg skulle poste, er dette hashtaggene jeg valgte å gå for:
- #plantasjen - 25.3k innlegg
Plantene ble kjøpt hos Plantasjen, derfor var det helt naturlig (og veldig relevant) for meg å bruke deres egen emneknagg. Dette er en veldig spisset hashtag, med relativt få innlegg, så å poste her vil ikke gjøre at innholdet mitt forsvinner på 1-2-3. - #grønnefingre - 54.2k innlegg
Jeg befinner meg i Norge, og skriver på norsk, derfor er det naturlig for meg å oppsøke det nordiske plantemiljøet. Denne er noe større enn den forrige hashtaggen, og er mer generell, men er likevel spesifikk da den retter seg inn hos en spesiell målgruppe. Sjansen er stor for at innholdet mitt vil bli godt mottatt hos de med grønne fingre. - #grønneplanter - 49.9k innlegg
Igjen bruker jeg en nisje-hashtag som retter seg inn mot de planteinteresserte på Instagram. Dette er også en nordisk hashtag, hvor mange fra plantemiljøet henter inspirasjon. - #grønnoase - 1000+ innlegg
Mitt eget plante-community, Grønn Oase, har selvfølgelig fått sin egen hashtag. Den er ikke så veldig stor enda, men det er mange fra mitt plantemiljø som følger den, og den vokser stadig. Her vet jeg definitivt at jeg treffer min gjeng, og at de er godt over gjennomsnittet opptatt av plantebilder. - #houseplantclub - 1.8m innlegg
Dette er hashtaggen til et stort, amerikansk plantesamfunn som heter @houseplantclub, og er mye større enn de andre hashtaggene jeg har brukt. Her vil innholdet mitt potensielt forsvinne ganske fort ned i feeden, men grunnen til at jeg bruker den er fordi de jevnlig regrammer innhold fra hashtaggen sin. Er man heldig plukker de opp bildet og poster på sin konto (etter å ha spurt meg om lov først, naturligvis!) og da får man plutselig innholdet sitt eksponert for potensielt 915 000 andre planteinteresserte. - #coleus - 149k innlegg
Det internasjonale navnet på planten må med. Stor sjanse for at folk søker opp dette når de vil finne coleus-bilder de kan inspireres av. - #praktspragle - 1000+ innlegg
Det norske navn på planten må selvfølgelig også med. Dette er navnet den selges under i Norge, og det flest kjenner planten som dette. Ikke så stor hashtag, men VELDIG RELEVANT. - #palettblad - 74.1k innlegg
Praktspragle er en superpopulær plante også hos söta bror, så da er det ingenting i veien for å også bruke det svenske navnet. Hele søttifiretusen innlegg har de produsert under denne hashtaggen, så her vil jeg garantert treffe en god målgruppe for mitt bilde.
Er du spent på hvordan det gikk?
Dette innlegget endte faktisk opp med å bli det mest engasjerende innlegget på hele Instagram-kontoen min gjennom tidene. Og nå ligger det kun 294 eksponeringer bak førsteplassen.
Jeg har fått 11 158 treff fra hashtags, og 74% av de jeg har nådd fulgte ikke kontoen min fra før av!
I tillegg klarte jeg å havne på populært-fanen på hele tre av hashtaggene jeg brukte, både #plantasjen, #palettblad og #praktspragle. 🙌🏼
Fun fact: Jeg gikk noen runder med meg selv før jeg postet dette bildet. Jeg syntes egentlig ikke det var bra nok for feeden min, og at det skilte seg for mye ut fra de andre bildene. 🙈 Sett i retrospekt så er jeg veldig fornøyd med at jeg postet det, og dette er en nyttig lærdom til meg - og sikkert mange andre; det vi selv vurderer som ikke bra nok, er ofte det innholdet som kan gjøre det aller, aller best!
Håper dette gav deg litt inspirasjon til å jobbe enda bedre med hashtag-strategien for firmaet ditt. Det er gøy å se når det gir så gode resultater!
//Christine