Skip to content
All posts

Sjekkliste for effektiv og god innholdsproduksjon

Hvordan sikre at du jobber så effektivt og godt som mulig med innholdsproduksjonen din? Vi har laget en sjekkliste!

#1 Intern planlegging og drodling – hva er behovet?

Hvis vi skal jobbe både strategisk og målrettet i sosiale kanaler må vi ha en plan for innholdet som skal ut. Å alltid poste etter innfallsmetoden er ikke så lurt i lengden. Tenk over hvilke mål og verdier virksomheten har, og hvordan man best kan lage innhold som treffer på dette.

Det er også lurt å tenke over hvordan du kan utnytte synergiene mellom de ulike digitale kanalene, og hvilket innhold som skal ut hvor. Kan en sak kommuniseres på forskjellige måter i de ulike kanalene? 

 

#2 Redaksjonsmøte? Minstekrav; Bruk innholdsplan!

Legg en plan for hvor ofte dere skal ha redaksjonsmøter, og tenk over hvem som bør være med i disse. Det åpenbare er jo at alle som jobber med kommunikasjon skal være med, men vi anbefaler alltid å invitere inn andre fra ulike avdelinger.

På den måten får du innblikk i hva som skjer i alle deler av bedriften, og kan fortelle ulike historier, fra flere mennesker.

Vi bruker alltid en innholdsplan på våre møter. Da kan vi legge inn det som skal skje fremover i tid, og ha kontroll på det. På den måten sørger vi også for at vi kan lage innhold opp mot det som skal skje, ved å for eksempel bygge opp forventning. Ofte skjer mye posting ad hoc, og da mister man mange muligheter til å kunne ta følgerne med på en lengre reise om det man skal fortelle om. 

Skal man invitere til et betalt webinar nytter det ikke å fortelle det til omverdenen dagen før det skal avholdes. Ved å legge det inn i innholdsplanen i god tid, er det god tid til å planlegge hvordan man kan fortelle om det ved flere anledninger i tiden før.

Les mer: Her kan du laste ned GRATIS startpakke med våre innholdsplaner


#3 Booke inn innholdsproduksjon – hvem / når?

Det finnes mange ulike måter å strukturere innholdsproduksjonen på. Kanskje trenger du å bygge opp en bildebank av alle produktene dine? Eller jevnlige innholdsproduksjoner for å fortelle alle historiene du vil ha fortalt?

For noen av våre kunder har vi faste dager hvor vi drar ut til bedriften og lager så mye innhold vi kan på x antall timer, mens for andre har vi jevnlige fotoshoots for å få nye bilder vi kan illustrere poster med.

Det viktige her er å hente inn historier og innhold fra hele organisasjonen. Be selgerne om å ta bilder når de er ute på oppdrag, spør leverandører om de kan bidra med noe og sjekk hvilke historier de på kundesenteret kan fortelle. 

Det finnes ulike måter å innhente innhold på, og vi bruker ulike verktøy for internkommunikasjon for å fasilitere dette. Det kan enten være via Slack, en Facebook-gruppe, Jammer eller andre intranettløsninger. Her kan folk komme med idéer, eller så kan de som skal lage innholdet komme med bestillinger på type innhold de ønsker.

Vi bruker også et Google Doc hvor vi fortløpende noterer oss hvilken type innhold vi ønsker å lage, samlet på et sted. Her skriver vi ned hva som skal produseres, når det skal gjøres, hvem vi skal snakke med og hvem som skal lage innholdet.

 

#4 Gi brief på behovet til innholdsproduksjonen

Det er viktig med en god brief på det som skal lages for å få best mulig gjennomføring. Tenk over hva du ønsker å oppnå med innholdet, og hvordan vi skal nå disse målene. Skal det være video eller bilde? Passer det best som et blogginnlegg? 

Noen ganger har vi en lang liste med innhold som skal lages, mens andre ganger blir innholdet til mens vi prater med folk. Noen ganger forbereder vi folk på at vi kommer, mens det andre ganger blir mer spontant. 

 

#5 Gjennomføre produksjonen

Planlegg så godt du kan på forhånd. Sørg for at alt det praktiske er på plass, at utstyret er ladet, batterier funker og at du har pakket med alt du trenger for å gjennomføre. 

Skal du møte folk så sørg for at de har fått beskjed om tidspunkt og sted og om de skal ha med seg, eller forberede noe.

 

#6 Redigere bilder / video, kladde poster

Etter endt produksjon laster vi over alt innholdet til Dropbox og starter sorteringsprosessen. Vi sorterer i mapper etter type innhold og ser over hva som er brukbart av det vi har produsert. Alle bilder som skal brukes redigeres og filmer klippes sammen og tekstes. Så starter prosessen med å lage poster. Disse lagrer vi som kladder i eksempelvis Creator Studio eller annet publiseringsverktøy.

 

#7 To par øyne er bedre enn ett

Hos oss er vi alltid to som sjekker en post før den går ut. En ting er å sjekke den for skrivefeil, men vi ser også til at posten møter behovet til kunden. Har vi fått formidlet det vi ønsket på en best mulig måte? Hadde poenget gjort seg bedre i video enn et bilde? Har vi brukt riktig tone of voice? Er posten optimalisert på best mulig måte? 

Ingen hos oss blir fornærmet om det blir gjort endringer i en post, for kundens behov står alltid i fokus, og det er også ledesnoren når vi sjekker over poster.

 

#8 Planlegg innholdet for publisering

Når postene er ferdige og vi har sjekket over, så er innholdet klart til å planlegges. Her bruker vi innholdsplanen og legger inn postene hvor de skal være, med riktig dag og tid.

Finn ut hvordan det funker best for deg å planlegge frem i tid. Vi anbefaler å ikke planlegge innhold alt for langt frem om gangen. Ofte gjør vi det uke for uke. Det er alltid en viss risiko for at innlegget kan bli utdatert. Noen typer innhold er mer utsatt for ytre påvirkning, som for eksempel vær og vind, det som skjer i nyhetsbildet, og så videre.

Ingen vil lese om gressklippere når det snør, og det blir dumt å selge paraplyer om solen står høyt på himmelen.

 

#9 Følg opp kommentarer så raskt du kan

Dialog er ekstremt viktig i sosiale medier, ikke bare for å skape sterke kunderelasjoner, men også for algoritmene. Vær helst tilstede i kommentarfeltet rett etter en posten har gått ut, og svar på det som eventuelt kommer inn av spørsmål og kommentarer. 

Vi sier ikke at man MÅ svare på en kommentar som kommer inn 22.00 på kvelden, og som er av typen som kan vente til dagen etter, men hvis kommentaren(e) som kommer inn er av typen kritisk så kan du redde situasjonen ved å være tilstede når det trengs.

Følg opp dialogen så tett du klarer. Ikke vent i flere dager eller uker med å svare og tenk at du da har gjort jobben din. 


#10 Analyser postene dine

Du har laget masse godt innhold – men hva nå? Hvordan kan du vite om det du gjør fungerer? Hva kan man lære av det som ikke har funket så godt?

Vi anbefaler å gjøre ukentlige analyser av alt innholdet som blir laget for å analysere både på rekkevidde og engasjement, opp mot antall følgere på profilen.

Les mer: Derfor bør du analysere innholdet ditt i sosiale medier

New call-to-action