10 nye innsikter fra Meta: Slik lager du innhold som treffer
Facebook er fortsatt en av de viktigste plattformene for bedrifter som vil nå ut til målgruppen sin. Men hva fungerer egentlig best akkurat nå?
Meta sin seneste rapport, Widely Viewed Content Report (Q4 2024), gir oss verdifull innsikt i hvilke typer innhold som dominerer nyhetsfeeden – og hva vi bør gjøre mer av for å lykkes. Rapporten er basert på amerikanske data, men gir likevel nyttig for oss som jobber med sosiale medier i Norge.
Her er de viktigste trendene og hva du kan gjøre for å tilpasse innholdet ditt:
1. FACEBOOKS ALGORITME STYRER MER ENN FØR
Over en tredjedel av alle visninger i feeden kommer nå fra innlegg som ikke er fra venner, grupper eller sider man følger. Det betyr at algoritmen spiller en stadig større rolle i hva folk ser. For deg som jobber med sosiale medier, betyr dette at du må lage innhold som trigger engasjement, altså at folk ser og bruker tid på innholdet ditt. Lager du innhold som underholder, engasjerer, lærer bort eller på annet vis gir målgruppen verdi?
2. FELLESSKAP OG LOJALITET ER FORTSATT NØKKELEN
Selv om algoritmen løfter fram ukjent innhold, kommer over halvparten av visningene fortsatt fra venner, sider og grupper som brukerne allerede følger. Dette viser hvor viktig det er å bygge et engasjert fellesskap rundt merkevaren din.
Jobb aktivt med å engasjere følgerne dine og skape verdi i Facebook-grupper. Har merkevaren din en egen (nisje-)gruppe, knyttet til Facebooksiden deres? En ting er å publisere innhold og forvente engasjement og visninger på det innholdet, men er dere tilstede i innholdet deres? Svar på kommentarer, start diskusjoner og vis at du er tilstede.
3. DROPP LENKEN
Nesten 98 % (!) av visningene på Facebook i USA Q4 2024, var på innhold som ikke hadde lenker til eksterne sider. Dette tallet er så høyt at vi måtte trippelsjekke det, og ja, dette gjelder både for rene lenkeposter (der hvor lenken forhåndsvises), men også i poster som har bilde eller video som visuelt virkemiddel, og lenke i posteteksten.
At Facebook vil beholde brukerne på plattformen er ingen nyhet, men dette er nok også et tegn på hva vi som brukere faktisk bruker tiden vår på, når vi er på Facebook. Dette har vi sett flere eksempler på tidligere også, fra ikke bare Facebook, men flere sosiale kanaler; vi som brukere vil gjerne konsumere innholdet der vi er. Skal vi klikke oss ut av kanalen vi er inne på, så skal vi være sikre på at det er nyttig og relevant for oss.
Skal vi stole på Metas egen rapport, og tenker tallene er overførbare til Norge (og det gjør vi), gjelder det å kjøre på med gode postetekster, bildeserier og Reels - uten lenker.
Men når det er sagt – husk å teste hva som er riktig for akkurat din merkevare.
I andre kvartal 2024 var 97,9 % av Facebook-visningene i USA på innlegg uten lenker til eksterne nettsteder.
4. STORYTELLING MED FØLELSER SKAPER RESULTATER
De mest populære sakene var enten hjertevarmende eller følelsesladde. Historier om familie, sterke følelser eller rørende og sterke øyeblikk gir god rekkevidde og godt engasjement. Skal du lage innhold som treffer, bør du vurdere hvordan du kan vekke følelser som glede, empati eller nostalgi.
5. SESONGBASERT INNHOLD TRENDER – PLANLEGG DERETTER
Store merkedager som jul, nyttår og Halloween dominerte Facebook i fjor. Dette viser hvor viktig det er å planlegge innhold rundt relevante sesonger og merkedager.
Bruk en innholdsplan som tar høyde for de største begivenhetene gjennom året – men husk å gjøre merkedagene aktuelle for din merkevare. Kan du si God påske på en måte som ikke hvem-som-helst kunne gjort?
Visste du at vi lager en innholdspakke hvert år, som inneholder alt du trenger for å planlegge og analysere innholdet ditt? Både analysemaler per kanal, innholdsplan, årshjul m.m. (kr 749 inkl mva).
6. INTRAKTIVE INNLEGG GIR HØY REKKEVIDDE
Enkle konsepter som quizzer, gåter og utfordringer gjør det sterkt på Facebook. Folk liker å delta i innholdet de ser. Vurder å lage en “ukens utfordring” eller en “gjett svaret”-post for å øke interaksjonen med innholdet ditt.
Og, apropos det – vi er vel ikke de eneste som ønsker oss flere interaktive stickers i story på Facebook?
7. KORTE VIDEOER OG GIF-ER GIR MER ENGASJEMENT
GIF-plattformer som Tenor og Giphy var blant de mest populære eksterne innholdskildene på Facebook i 2024. Dette viser at folk elsker raske, visuelle og humoristiske innslag. Test å bruke GIF-er som svar i kommentarfeltet, eller bruk korte videoer og memes for å skape engasjement for merkevaren din.
8. ORGANISK INNHOLD SLÅR ANNONSER – MEN KOMBINASJONEN ER BEST
Facebooks algoritme favoriserer organisk innhold over betalte annonser. Folk foretrekker altså ekte innhold som skaper troverdighet fremfor reklame – ikke så overraskende, kanskje?
En kombinasjon av organisk innhold og betalte kampanjer for å konvertere brukere er en god strategi. Start gjerne med å skape organisk engasjement først, for så å legge penger på innhold som allerede går godt for å nå ut til enda flere.
9. FACEBOOK FORETREKKER TEKST + BILDE FREMFOR REN VIDEO
Mens TikTok og Instagram er video-fokuserte, viser Facebooks toppinnhold at brukerne fortsatt liker kombinasjonen av tekst og bilde, noe vi også erfarer hos noen av våre kunder. Test ut bildeserier, infografikk eller tekst-over-bilde for å skape mer interaksjon.
Bonustips: Ha minimum seks bilder i en bildepost for å få opp plusstegnet som skaper nysgjerrighet og får folk til å klikke seg inn på posten for å se alle bildene.
10. KONTINUTET VIKTIGERE ENN VIRALITET
De 20 mest sette innleggene på Facebook utgjorde kun 0,05 % av alle visningene. Med andre ord: Du trenger ikke ett viralt innlegg – du trenger jevnlig godt innhold over tid.
Den beste strategien er å poste regelmessig, teste hva som fungerer og justere underveis. Det er jo sånn vi lærer, ikke sant?
Hvis du har lest blogginnlegget Fokus og strategiske valg for sosiale medier i 2025 kjenner du kanskje igjen noen av tipsene vi har delt i dette innlegget? Flere av våre spådommer for sosiale medier 2025 stemmer godt overens med Facebooks rapport.
Er det noen av punktene som overrasker deg? Vi vil gjerne høre dine tanker.
Facebook er fortsatt en av de sterkeste plattformene for å nå ut med innhold, men det krever at vi tilpasser oss algoritmen og brukernes preferanser.
Husk at vi er her om du trenger å se på Facebook-strategien din med nye øyne eller trenger noen å sparre med. Start med en mail til kontakt@valen-utvik.no så finner vi ut av hvordan vi best kan hjelpe deg 😊