Skip to content
All posts

Fokus og strategiske valg for sosiale medier i 2025

Holder den gamle strategien for sosiale medier fortsatt mål eller er 2025 året for å se med nye øyne på strategien og implementere noen av temaene og trendene vi skal se nærmere på i dette blogginnlegget?

Her er 7 fokusområder vi tror det vil være verdt å jobbe med i sosiale medier i 2025.

 

1. ekte mennesker og ekte historier

Husker du dine første forsøk på AI-bilder? De ble kanskje ikke så bra – men du hadde det garantert gøy med å lage bildene. Heldigvis har AI-verktøyene blitt bedre, og mange av oss har blitt bedre på å prompte, men nå er vi litt mettet på tydelig AI-genererte bilder. AI-bilder er vei på å bli de nye upersonlige stockbildene – i hvert fall om det ikke gjøres skikkelig.

I en tid hvor polert og perfekt innhold er overalt, skiller ekte og autentisk innhold seg ut. Å vise den menneskelige siden av merkevaren din kan bygge sterkere relasjoner med målgruppen din. Bygg en kultur for at flere i bedriften deler fra sin arbeidshverdag for å gi en mer personlig og ekte stemme til merkevaren. Ekte mennesker og ekte historier engasjerer og bygger tillit over tid.

Tips:
Del “behind the scene”-innhold. Dette kan være alt fra å vise arbeidsprosesser til hvordan dere systematiserer ting på lageret. Forbereder dere et event? Ta med folk på planleggingen og riggingen, ikke bare del flotte bilder fra selve eventet. Del ærlige historier om utfordringer og suksesser. Husk at nedturene dine kan være minst like lærerike for følgerne dine som oppturene. 

Ekte mennesker og ekte historier vil bli ekstremt viktig for bedrifter og merkevarer som ønsker å skille seg ut i mengden av AI-generert og generisk innhold i 2025.

 

2. BYGGING AV STERKE FELLESSKAP

Å bygge og pleie digitale fellesskap og nisjer blir viktig. Vi søker tilhørighet, og de som klarer å skape plattformer hvor folk kan samhandle og dele felles interesser vil stå sterkere i markedet. Et slikt fellesskap kan også fungere som en verdifull kilde for tilbakemeldinger og ideer. 

Tips:
Opprett grupper eller fora hvor følgerne dine kan stille spørsmål, dele erfaringer og knytte kontakt med hverandre. Facebook-grupper er perfekte for dette. På Instagram kan broadcast channel, eller krinkastingskanal på godt norsk, være en god løsning.  Arranger digitale eller fysiske events for å styrke fellesskapsfølelsen ytterligere.

 
3. KUNSTIG INTELLIGENS INTEGRERES

Ja, vi er litt lei av AI-bilder, men å få hjelp av kunstig intelligens (AI) i innholdsproduksjon bør bli mer regelen enn unntaket fremover. Vi vil fortsette å eksprimentere, men samtidig er 2025 året for å bruke kunstig intelligens mer fornuftig og mer strategisk i kommunikasjonsarbeidet. Vi har tro på at måter å bruke AI på, vil integreres i sosiale medier-strategier, og at stadig flere rutineoppgaver vil gå til AI. Chatboter blir stadig bedre og vil forenkle kundeservice for mange. Vi vil også i større grad bruke AI til å optimalisere innhold og annonser. Men for å beholde den menneskelige touchen som vil bli viktigere og viktigere jo mer AI-innhold som lages, vil det bli avgjørende å finne en balanse mellom effektiv og smart bruk av AI, og skape det ekte og autentiske innholdet.

Tips:
Ta i bruk en enkel AI-løsning som automatiserer svar på vanlige spørsmål i direktemeldinger, eksempelvis ManyChat. Utforsk også AI-mulighetene i Meta, når dette ruller ut til organisk innhold også i Europa. Under Advantage+ i Ads Manager har Meta introdusert en rekke AI-drevne verktøy for å hjelpe oss med å automatisere og optimalisere våre annonsekampanjer.

 
4. KOMMENTARFELTET og DM BLIR (ENDA) VIKTIGERE

Ikke glem kommentarfeltet – det er der mye av magien skjer med følgerne dine. Det å delta aktivt i eget kommentarfelt, gir deg en unik mulighet til å bli kjent med følgerne, deres behov og ønsker! Sammen med kommentarfeltet er direktemeldinger (DM) blant de viktigste arenaene for dialog med målgruppen din. Å svare raskt og personlig på kommentarer og meldinger kan styrke tilliten og troverdigheten til merkevaren. Dette blir ekstra viktig i en tid med stadig mer brukt av AI og automatisering. Som en bonus vil et aktivt kommentarfelt kunne øke rekkevidden på innleggene dine, da algoritmer ofte belønner innhold som har godt engasjement.

Glem heller ikke andres kommentarfelt. Ved å legge igjen gode, relevante, verdifulle – eller kanskje humoristiske – kommentarer i andres kommentarfelt, kan du oppnå større synlighet for din egen merkevare og nå ut til et nytt publikum. Bare husk; det bør være ekte og genuint engasjement som er årsaken til at du legger igjen kommentaren, med økt synlighet for egen merkevare som en bonus. 

Tips:
Sett av tid hver dag til å svare på kommentarer og meldinger. Vær personlig og vennlig og unngå for all del bruk av copy / paste på svarene dine. Bruk gjerne emojier og humor om det passer din merkevare. Husk å stille spørsmål for å oppmuntre til videre samtale og mer engasjement.  

 

5. Økt BRUK AV MIKROINFLUENSERE og nisjer 

Samarbeid med mikroinfluensere blir stadig mer populært. Dette er influenserne som har mindre, men svært engasjerte og lojale følgerskarer. Riktig valg av influenser til din merkevare og i din nisje, vil kunne være en vinn-vinn-situasjon for både merkevaren din og influenseren, og det kan gi innholdet ditt høyere engasjement og økt synlighet.

Samarbeid med mindre influensere gir også ofte mer verdi for pengene sammenlignet med de støreste influenser-stjernene. 

Tips:
Finn influensere som har felles verdier med merkevaren din. Bruk tid på å bygge en personlig relasjon med dem for bedre samarbeid. Vær tydelig på forventninger og målsettinger, men gi dem frihet til å lage innhold på sin måte – de vet best hva som fungerer for deres målgruppe.

 

6. MER KREATIV BRUK AV VIDEO 

Video er en gjenganger trender skal spås og fokus defineres, og det er ikke uten grunn. Video er fortsatt det formatet som fungerer best for de fleste og i de fleste kanaler. Nye apper og funksjonaliteter gjør at video har blitt enda enklere og raskere å lage. Man trenger ikke avanserte programmer, men kommer langt med telefonen sin, litt kreativitet og pågangsmot, noe som gjør at flere lager mer videoinnhold. 

I 2025 vil flere merkevarer tørre å hoppe på TikTok-trender, by på seg selv og gå litt utenfor den vanlige boksen sin. Vi vil se flere kreative og lekne videoer, også fra tradisjonelle merkevarer.

Instagram ruller ut Reels Trial som lar deg teste reels på andre enn følgerne dine i første omgang. Dette kan gjøre terskelen for å eksprimentere mer og kaste seg på trender lavere. Om reelsen får det engasjementet du ønsker, kan du velge å dele den med følgerne dine når du måtte ønske.

Tips:
Lag korte videoer som svarer på vanlige spørsmål fra kundene dine. Bruk gratisverktøy som CapCut eller Canva til å redigere videoene raskt og enkelt, eller bruk kanalenes egne verktøy. Følg med på trender og kast deg på de som passer for din virksomhet, og nei, det betyr ikke at du må danse. Det kan være så enkelt som å bruke musikk som trender. 

Lyst til å lære å lage video i Canva? Sjekk ut det digitale kurset CANVA – Slik lager du bilder, video og annet grafisk innhold enkelt.

 

7. SOSIAL HANDEL OG SOSIALT SØK VOKSER 

Sosiale medier og netthandel smelter stadig mer sammen. Kanaler som Instagram og Pinterest tilbyr innebygde shoppingfunksjoner, noe som gjør det enklere for forbrukere å kjøpe produkter direkte fra feeden / nyhetsstrømmen. Dette gir merkevarer og bedrifter en unik mulighet til å nå kunder der de allerede er aktive. Integrasjon av netthandel i sosiale medier kan også øke tilliten til merkevaren, da kundene får en sømløs opplevelse, raskt kan finne mer innhold fra merkevaren, lese anmeldelser o.l.

Mange bruker nå sosiale medier som sin primære kilde til informasjon, og bruker TikTok, YouTube, Facebook eller andre kanaler som søkemotorer for den type informasjon de vil finne. Det kan være oppskrifter, nyhetssaker, inspirasjon eller noe helt annet. Det å være bevisst hva du skriver i captions / tekstdelen av innlegget ditt, og på profilene dine, er derfor enda mer relevant nå. Bruker du ordene som målgruppen din søker etter, slik at innholdet ditt, som er relevant svar på deres søk, dukker opp i disse søkene? 

Tips:
Gjør det enkelt for kundene dine å handle. Oppdater produktbilder og beskrivelser slik at de er tilpasset sosiale medier. Bruk funksjoner som Instagram Shopping for å tagge produkter direkte i innlegg og historier. Husk å legge til kundeanmeldelser for å styrke troverdigheten, og vær veldig bevisst på hvilke ord du bruker i innholdet ditt og på profilen din.

 

HVORDAN FÅ SUKSESS MED SOSIALE MEDIER I 2025?

Hva som er suksess i sosiale medier kommer naturligvis an på hvem du er og hva du og din virksomhet ønsker å oppnå med tilstedeværelsen deres i sosiale medier. Ved å holde deg oppdatert på trender, være bevisst fokuset du jobber med og ved å tilpasse strategiene dine etter hva du opplever er riktigst for dere akkurat nå, vil du være godt rustet til å navigere i sosiale medier-landskapet i 2025.

Noen fokusområder for å kickstarte diskusjonene, kommer oppramset her til slutt;

  1. Vær autentisk: Det er historiefortelling med ekte mennesker og ekte historier som gjelder. 
  2. Bygg fellesskap: Skap plattformer hvor ditt publikum kan samhandle og føle tilhørighet.
  3. Bruk kunstig intelligens smart: Implementer AI-verktøy for å forbedre brukeropplevelsen og effektivisere prosesser.
  4. Husk at sosiale medier er toveis kommunikasjon: Bruk kommentarfeltet og DM aktivt for å bygge tillit og troverdighet.
  5. Samarbeid med relevante influensere: Finn influensere som passer din merkevare eller nisje og har et engasjert publikum.
  6. Utnytt videoformatet: Lag videoer som engasjerer, gjerne med en kreativ vri.
  7. Integrer shoppingmuligheter og vær bevisst ordene du bruker: Gjør det enkelt for følgere å handle direkte fra dine sosiale kanaler, og gjør det enklere for innholdet ditt å bli funnet via søk i sosiale medier.

 

Er det noen av disse fokusområdene du kommer til å jobbe mer aktivt med i 2025? Eller har du sett andre sosiale medier-trender i din spåkule for året vi er i gang med? Fortell gjerne! 

Trenger du hjelp til å komme i gang med noe av dette, kan du alltid ta kontakt med oss for en prat! Start med en mail til kontakt@valen-utvik.no 😊