Er du klar for 2021? Disse 11 tipsene hjelper deg!
Vi har lagt et annerledes år bak oss, med gode og utfordrende erfaringer med oss i bagasjen, også når det gjelder digital kommunikasjon og våre sosial medier. Mange er særs ivrige på å gå i gang med 2021, men før vi gir oss i kast med et helt nytt år; har vi det riktige grunnlaget for å vokse videre i det nye året?
Vi i VU gjorde oss mange erfaringer i 2020, både for vår egen virksomhet, men også på vegne av våre kunder. Disse erfaringene kan være nyttig for flere enn oss selv å bruke som en slags evaluering – ikke nødvendigvis å evaluere hvor bra ting har gått i 2020, men for å vurdere om vi har det beste utgangspunktet for vår videre kommunikasjon i sosiale medier i 2021.
Her deler jeg 11 erfaringer vi gjorde oss i 2020, som er nyttige tanker og tips å ta med seg inn i 2021 om du vil oppnå gode resultater i sosiale medier.
1. Ha en strategisk tanke, bruk innholdsplan og mål resultater
Fjoråret kastet om på mye, og mange av oss måtte jobbe helt annerledes enn det vi har vi gjort tidligere, ettersom Covid-19 bredde om seg og pandemien innførte strenge regler for hva som var lov og ikke. Hvordan skal du eksempelvis gjennomføre innholdsproduksjon uten å dra ut og snakke med folk, ta bilder og lage videoer?
Det er om mulig enda viktigere å ha en strategisk tanke om hvorfor din virksomhet skal være tilstede i sosiale medier, og på hvilken måte, i en situasjon som snur opp ned på hverdagen vår. Det viktigste en strategi skal gi deg og din virksomhet, er hjelp til å ta gode og riktig avgjørelser for virksomheten din, akkurat når du trenger det. Du bør ha en strategi som sier noe om slags forretningsmål sosiale medier skal bidra til at du når, og hva slags hovedformål dine sosiale medie-kanaler har.
Mange vred mye av sin markedsføring og kommunikasjon til å bli enda mer digital og med enda større fokus på sosiale medier, da samfunnet stengte mer ned. Da er det viktig at du har en god innholdsplan for din kommunikasjon, og ikke minst; at du måler resultatene av innholdet ditt, slik at du hele tiden kan evaluere og justere, for å optimalisere og lage stadig bedre innhold, som gir deg mer effekt og gode resultater.
2. Tillit forblir viktig, og vi ønsker oss mer og mer ekte!
Jo mer ekte og ærlig vi kan fortelle historier i sosiale medier, jo bedre resultater (rekkevidde og engasjement) får vi. Og det er ikke så rart! Vi liker innhold som betyr noe. Som oppleves som ekte og ærlig, og ikke minst; som oppleves som noe som er annerledes enn "den vanlige reklamen", som vi ikke lenger opplever at er særlig troverdig.
Er du et treningssenter som nå må stenge ned? Fortell ærlig om situasjonen, om at det er utfordrende og om hvordan du vil hjelpe dine kunder og medlemmer til å likevel holde seg aktive og i form, til dere kan åpne igjen. Kanskje du kan by på noen videoer med enkle øvelser medlemmene kan gjøre hjemme?
3. Story, story, story!
I 2020 fikk både LinkedIn og Twitter også story-formatet, og enda viktigere; vi erfarte at mange virksomheter fikk relativt gode resultater (visninger) ved å bruke story-formatet på Facebook. Stadig flere lager nå innhold unikt for story-formatet på Facebook, i stedet for å kun ha autopublisering fra story-innholdet på Instagram. Kanskje dette er året hvor du også skal utforske story-formatet på LinkedIn, og til og med Twitter?
En av grunnene til at story-innholdet får så gode resultater, handler blant annet om punkt 2 over her; det oppleves ofte mer troverdig og ekte, fordi vi som virksomheter tør dele mer behind the scene, små glimt fra hverdagen, og innhold som ikke er så polert og "reklamete" der.
Hvem skal fortelle din virksomhet sine historier i story-format? Kanskje 2021 er året hvor dere har ulike Instagram Story-take overs, og at ulike deler av bedriften deres får vist seg frem i dette formatet?
4. Ikke glem dialogen - sosiale medier er sosiale!
Det virker så selvsagt, men vår erfaring fra 2020 tyder på at det slettes ikke er så selvsagt i virksomheter som vi skulle tro. Sosiale medier skaper de aller beste resultatene for deg, om du får etablert relasjoner og skaper en dialog - ikke en monolog. Ja, det betyr noe så enkelt som at du faktisk må (og bør) svare på kommentarer du får på dine innlegg i sosiale medier. Noen har tatt seg tid til å gi deg oppmerksomhet, og det bør du gjøre mer enn å trykke en like på. Du bør være nysgjerrig tilbake, delta i dialogen – på ekte, og lytte til det som følgerne dine sier.
Stadig vekk får vi henvendelser fra virksomheter, influencere og andre, som mener at det å få rekkevidde og engasjement på postene sine, det er nå mer og mer umulig. "Facebook tvinger oss til å kjøpe annonser!" og "Instagram har shadowbannet meg!" er to gjentakende klager vi mottar. Og vårt første spørsmål tilbake, er da; "Okay, men hvor mye tid bruker du på å være i den kanalen selv da, på din virksomhet sine vegne? Hvor mange kommentarer legger du igjen hos andre? Hvor kjapt svarer du på dine kommentarer og direktemeldinger?"
Svarene er normalt ganske nedslående. Nei, det har vi ikke tid til, sies det, men om vi tar oss tid til å lage innhold i sosiale medier (fordi vi mener det vil gi oss en effekt som vi ønsker oss - for eksempel økt salg, bedre omdømme, økt merkevarekjennskap osv.), ja, da bør vi også ta oss tid til å delta i dialogen som kommer på innholdet vi skaper.
5. Ikke legg alle eggene i sosiale medie-kurven
En kjip erfaring vi gjorde oss i 2020, var at videoer plutselig ikke fungerte – i det hele tatt – i desember. Video-poster fikk færre visninger enn om vi hadde oppdatert coverbildet på Facebook, og det var virkelig en merkelig opplevelse. Vi har mange teorier på hvorfor dette skjedde (bl.a. veldig mye konkurrerende videoinnhold i desember eller de evinnelige julekalenderene?), men det viktigste er uansett; sånne ting som dette kan skje. Sosiale medier er ikke våre eide kanaler, det er noen andre som styrer disse plattformene og det er da naturlig nok de som kan gjøre endringer. Enten det skjer bevisste endringer fra Mark Zuckerberg og co, eller det handler om at vi som bruker de ulike plattformene endrer våre vaner, så er det viktig at vi som virksomheter har alternative måter å være i dialog med våre kunder og følgere på.
Du har sikkert en webside, men har folk mulighet til å registrere seg på en epostliste hos dere? Sender dere ut nyhetsbrev? Det anbefaler vi å bygge opp, om det ikke allerede er på plass. Det er ikke det at nyhetsbrev nå skal erstatte sosiale medier, men om du brått ikke får samme effekt av å publisere et innlegg på din facebookside som du er vant til, så er det fint å ha andre måter å komme i kontakt med din potensielle kundegruppe.
6. Ikke tro du er god fordi du var god tidligere
Dette er en felle det er fort gjort å gå i – og vi skal ikke være flauere enn at vi kan innrømme at dette er noe vi må jobbe med kontinuerlig. For det er virkelig lett å hvile på de hardt opparbeidede laurbærbladene!
Har du en stor facebookside og er vant til å få stor rekkevidde og godt engasjement? Så bra! Men – desto viktigere er det å kontinuerlig måle effekten av innholdet ditt. Du ønsker ikke å plutselig befinne deg i en situasjon hvor siden din ikke gir de resultatene du er vant til, og du må starte mer eller mindre forfra igjen. Det er lettere å beholde eksisterende rekkevidde og godt engasjement, enn det er å få god rekkevidde og godt engasjement for en side som er helt ny eller helt "død".
Og en liten ting til; følg godt med på hva hvilket innhold som faktisk fungerer godt i dine kanaler – akkurat her og nå, og ikke len deg tilbake på tidligere erfaringer, for det forandrer seg ekstremt fort i disse kanalene. Som i punkt 5 over her; om vi hadde lent oss på at "videoer fungerer godt på denne siden!", i stedet for å se på hva de faktiske resultatene viste oss, så ville kunden vår ikke blitt særlig fornøyd med resultatene vi skapte.
7. Vær skikkelig god på noe, mer enn halvveis god på mye - lag unikt innhold!
Det er lett å tenke på alle mulighetene som finnes i sosiale medier, og alle målgrupper og potensielle kunder du har muligheten til å nå. Vil du nå de yngste, så finnes jo TikTok? Hva med å lage faglig godt innhold på LinkedIn eller snappy og kult innhold på Snapchat? Og så har vi jo Twitter, der er det jo mange mediefolk som det kan være fint å pleie?
Og klart du kan det! Men, vær sikker på at du har god og bevisst prioritering over hvilke kanaler og plattformer som er aller viktigst for din virksomhet, og at du sørger for at du har god kontroll og er skikkelig god i de kanalene. Gjør det, før du gyver løs på flere av alle de andre mulighetene som finnes.
Erfaringene vi gjør oss, når vi snakker med virksomheter av alle størrelser, både de som defineres som de 'flinke' i sosiale medier og de som er nyere i disse kanalene, er at det er en god del av basisen som ikke er på plass. Om du har Facebook og Instagram som dine primærkanaler, så er det viktig at du jobber strategisk, målrettet og på best mulig vis i disse kanalene, før du gir deg i kast med å skulle bli stjerne i noen av de andre kanalene.
8. Dediker nok ressurser; mennesker og penger
Dette er en evig utfordring, som vi møter i så godt som alle møter vi har; ja, det er mye dere virksomheter vet er lurt og skjønner at bør gjøres annerledes, men det prioriteres ikke nok ressurser til dette. Kanskje er det en ledelse som ikke skjønner at det å jobbe med sosiale medier krever tid, fokus og et dedikert budsjett? Kanskje er det fortsatt kun en sidejobb som gjøres av en ildsjel i virksomheten deres, med en helt annen stillingstittel, som mener dere bør være i sosiale medier?
Skal virksomheten din oppnå de gode resultatene som er mulig å få via sosiale medier, ja, da må dere også dedikere nok ressurser, både mennesker og penger, til å gjøre det som kreves for å få dette til. Og fokuset bør etableres på toppen, og tas ut på best mulig vis i alle ledd i organisasjonen, for at de virkelig gode synergiene skal oppnås.
9. Sikkerhet - ha kontroll!
Fikk du din annonsekonto hos Facebook stengt i 2020? Mistet du tilgang til profilen din, oppdaget at profilen din sendte ut (eller mottok) masse spam, eller ble en av dine sosiale medie-kontoer hacket kanskje?
Om du ikke opplevde det selv, har du antakelig hørt om en eller flere dette har skjedd med. Det kan virke som 2020 hadde en enorm oppblomstring av spam og svindel-kontoer, som har som formål å ta eierskap til dine sosiale kanaler, for deretter enten bruke din konto til sitt eget formål eller loppe din konto for alle pengene de klarer.
Vi har skrevet et eget blogginnlegg om hvordan du kan sørge for at du gjør de nødvendige tiltak for å unngå å bli svindlet eller hacket, som vi virkelig anbefaler at du leser. Men - de viktigste tipsene skal du få her og nå;
- Ha kontroll på systemene dine (Business Manager, tredjepartsapplikasjoner o.l.)
- Skru på totrinnsverifisering på deres Business Manager og i alle deres sosiale kanaler
- Krev at alle som har tilgang til deres kanaler, har skrudd på totrinnsverifisering på sine private kanaler - og at alle forstår viktigheten av å ha unike passord på hver enkelt kanal
- Ha kontroll på hvem som har tilgang, og hvilket tilgangsnivå alle har (ikke gi høyere tilgang enn folk trenger, og ikke gi tilgang til flere enn du må!)
- Rydd opp og rydd vekk! Er det noen som har tilgang, fordi de jobbet hos eller for dere tidligere? Slett, rydd og få vekk! Er det noen byråer dere har jobbet med tidligere, men som ikke lenger gjør jobb for dere? Slett, rydd og få vekk!
10. Følg med på trender - test nye ting!
Om det dukker opp ny funksjonalitet, eller nye formater, i sosiale medier, lønner det seg å teste det ut! Både fordi du da er blant de første som lærer og erfarer, og sånn sett ligger du allerede et skritt eller to foran konkurrentene. Men, i tillegg til dette er det smart fordi de sosiale kanalene ofte gir ekstra ('gratis') rekkevidde til de nye tingene de lanserer, slik at de får flere datapunkter å måle effekt og bruksmåten vår på.
Har du testet ut Instagram Reels eller Instagram Guides enda? Har du sjekket ut muligheten for å laste opp en video på Facebook som Premiere? Har du testet story-formatet på LinkedIn eller Twitter? Det anbefales!
Det er også smart å følge med på trender som dukker opp, og teste det ut. Er det mange som deler "Vis meg et bilde av ..."-spørsmålsboks på Instagram? Er det en ny dans på TikTok som trender? Viser folk "bak fasaden"-innhold på Facebook og forteller mer ærlig om hvordan 2020 var for dem?
Det kan være verdt å vurdere for din virksomhet også. Men husk; det er gøy når de første gjør det, og de par neste "bølgene" av grupper som følger etter de aller første. Men om absolutt alle har gjort det allerede, og trenden i grunn er over, så kan du kanskje heller la være og se om du får kastet deg på neste trend litt raskere.
11. Nei, algoritmene er ikke kjipe - du må jobbe for å få engasjement!
Det kanskje viktigste punktet kommer helt til slutt i denne listen, for er det én ting du må fokusere på i 2021, som 2020 har gitt oss utallige bevis for, er det å lage innhold som skaper en form for effekt eller engasjement hos de som mottar innholdet ditt.
Det betyr; det holder ikke å lage innhold – vi må sørge for at folk stopper opp i scrollingen sin i feeden og deretter bruker tid på, og engasjerer seg i, innholdet ditt. Klikker de seg inn på lenken din, spiller de av videoen, liker, kommenterer eller deler de innholdet ditt? Klikker de på "Les mer..."-lenken som kommer opp om testen er over x antall tegn? Holder de på Instagram Story-posten din, for å lese teksten?
Det er nemlig ikke sånn at 'disse kjipe algoritmene' ødelegger for deg på Facebook eller Instagram. Det er ikke sånn at Mark Zuckerberg og co justerer disse algoritmene kun for å få deg til å få så dårlig resultater, at du må kjøpe annonser for å få spredt budskapet ditt. Det er ikke sånn at det er en 'magic fix' du kan gjøre, for å sikre deg god spredning og godt engasjement.
Algoritmene har til formål å sørge for at hver og en av oss som bruker de ulike sosiale mediene, skal få en mest mulig interessant og verdifull opplevelse (for hver og en av oss). Da må de plukke opp (via maskinlæring) hva vi (hver og en av oss) liker aller best (hva vi stopper opp i scrolling for, hva vi engasjerer oss i), så de kan gi oss mer av det. De må også lære hva vi ikke liker, altså det vi scroller raskt forbi, slik at de kan gi oss mindre av dette.
Derfor; vi må lage innhold som får folk til å stoppe opp i scrollingen sin, lenge nok til at de får med seg innholdet. Deretter må vi ha gitt dem noe av verdi, som de aller helst vil bruke litt tid på eller engasjere seg i. Drømmen er at de også involverer noen av vennene sine, for eksempel ved å dele eller sende på Messenger, for det liker algoritmene veldig godt. Og ja, så må vi vise at vi lager dette innholdet ikke kun for å sjokkere eller få oppmerksomhet, men at vi også er interessert i relasjonen og dialogen det skaper - og bruke nok tid på akkurat det, som tidligere nevnt i punkt 4 over her.
Har du full kontroll på alle disse 11 punktene?
I så fall; nydelig jobbet - lykke til med din videre suksess i sosiale medier! Deg og din virksomhet har vi tro på at kommer til å gjøre det skikkelig bra i 2021!
Er det kanskje noen av punktene her du ser for deg at du bør tenke litt nærmere over? Vurdere en ny strategi, ta noen konkrete valg og justere fokuset? Det er i grunn ikke mer som skal til for at du regnes for å være blant de som jobber best, mest strategisk og målrettet i sosiale medier.
Det kreves ikke at du kan alt eller har gjort alt riktig, men at du har et bevisst og reflektert forhold til de avgjørelsene du tar og det innholdet du lager.
PS - GRATIS WEBINAR!
Skulle du gjerne sett og hørt Astrid forklare mer om disse punktene, og vise eksempler og være enda mer konkret? Det får du muligheten til denne uken! Torsdag 7. januar kl 11-12 kan du delte på et webinar vi har kalt Er du klar for 2021?, som sendes LIVE på vår facebookside. Du kan stille spørsmål underveis og på slutten av webinaret, og det blir som nevnt eksempler, utdyping og en bedre gjennomgang av den samme tematikken som dette blogginnlegget har tatt for seg.
Du finner all infoen om vårt gratis webinar: Er du klar for 2021? på vår Facebookside.
Vi ønsker deg og din virksomhet lykke til med sosiale medier i det nye året!
Vi er spente på å se hva 2021 vil bringe for oss alle :)
//Astrid