Få gode resultater i sosiale medier med godt innhold
For å oppnå bedre resultater i sosiale medier må vi selge noe annet enn pris og spesifikasjoner. Vi må selge en opplevelse, spille på følelser, og vi må gi det det lille ekstra. Om vi ikke klarer det, drukner budskapet vårt sammen med alle de andre reklamebudskapene.
Vi får verken rekkevidde eller engasjement ved å poste reklameplakater på sosiale medier, om vi ikke da betaler Facebook eller Instagram for å nå ut til målgruppen ved hjelp av annonsering.
For å stadig bedre vår organiske (ubetalte) innhold, må vi fortelle våre beste historier. Hvem og hva er vi, og hva gjør oss unike? Vi må være ekte og vise frem mennesker, vi må være ærlige og vi må være rause. Vi må dele av oss selv og av kunnskapen vår. Vi må tørre å være personlige, men vi skal selvfølgelig også være profesjonelle. Ikke minst må vi skape verdi for målgruppen vår!
Algoritmene bestemmer hvem som får se innholdet ditt
Både Facebook og Instagram er styrt av algoritmer som består av et sett av regler / formler som avgjør hvem som skal få se hvilket innhold. Disse algoritmene vet masse om alle som har konto på plattformen og vårt bruksmønster. De vet hvem du er, hvor du bor, hva du interesserer deg for og hvem du snakker mest med, for å nevne noe.
De vet hvilket innhold du ofte stopper opp ved i nyhetsfeeden din, de vet hvilket innhold du oftest deler videre og de vet hvilken type innhold du mest tid på. Informasjonen bruker de til å hele tiden forsøke å gi deg det innholdet de tror du vil sette pris på, som vil gjøre at du blir lenge på deres plattform, og tilsvarende ønsker de å skjule det innholdet du har gitt indikasjoner på at du ikke setter pris på.
Spill på lag med algoritmene
Om du har en Facebook-side med 1000 følgere, betyr ikke det automatisk at alle 1000 personer får se det innholdet du poster. Det er algoritmene til Facebook og Instagram som bestemmer hvem posten skal nå ut til, og måten de avgjør dette på (forenklet sagt) er å vise deg innholdet de tror du vil engasjere deg i.
Derfor; vi må lage innhold som vi tenker at folk vil ha og som de vil engasjere seg i! Vi må lage innhold som folk stopper opp ved, kommenterer på, som får folk til å tagge vennene sine i, sende på private meldinger, dele i grupper osv. Vi må lage innhold som folk vil oppleve som verdifullt nok til å bruke tid på.
Da spiller vi på lag med algoritmene, og sørger for at innholdet vårt når ut til en stadig større del av målgruppen vår.
Her er våre 10 beste tips til godt innhold
1. Fortell historier som berører
Har dere en kunde som kommer hvert eneste år for å kjøpe en spesiell ting? En ansatt som har fått kjempegod tilbakemelding fra en kunde? En kunde som har kjøpt et produkt, og som rett og slett ikke kan få gitt det nok ros? Klarer vi å nå hjertene til folk, gjøre dem rørt, får vi dem ofte engasjert.
Denne posten under gjorde det veldig godt på Ski Storsenter sin Facebook-side, og handler veldig lite om Nærbakst sine produkter eller tilbud på skolebolle. Dette er en gladsak med en ekte hverdagshistorie, og det liker folk.
2. Vis frem menneskene
Dere er de beste ambassadørene for deres merkevare! Fortell hva som er din favoritt i butikk akkurat nå. Har du nettopp fått inn en helt fantastisk nyhet? Har du en kollega som har mye kompetanse innenfor et spennende område? Har fagfolkene dine anledning til å ta et bilde eller lage en liten videosnutt? Har du et supert tips som gjør hverdagen til folk enklere? Fortell det til målgruppen din, for dette er veldig godt innhold i sosiale medier.
3. Oppfordre til dialog
Snakk med følgerne dine! Spør hva de ønsker seg, hva de savner eller hva de liker. Husk at dialogen må være genuin, og du må ta deg tid til å svare på de kommentarene du får.
Svarer du raskt på de første kommentarene du får, er det gjerne god sannsynlighet for at du får flere kommentarer og mer engasjement på posten, enn om du venter en dag eller tre før du svarer. Vis følgerne dine at du er tilstede i kommentarfeltet og at du ikke bare vil snakket til dem med megafon, men at du også er interessert i å høre hva de har å si.
Ruter var her smarte og tok godt vare på Steinar da han la igjen en kommentar på deres innlegg, og har på den måten fått mye ros og enda mer godt innhold, da Steinar til slutt fikk sin gratis trikketur.
4. Vær til stede i dialogen – lytt og lær
Svar på spørsmålene du mottar i sosiale medier, og svar saklig på kritikk. Det at folk er negative, er nødvendigvis ikke negativt - det er ofte der det ligger mest læring for vår del og om vi klarer å rette opp en slik relasjon, har du kanskje en ny ambassadør med på veien videre.
Ha som en tommelfingerregel at ALLE kommentarer skal besvares, enten de er positive eller negative. Alle fortjener å bli sett, de har tross alt brukt av sin tid på å legge igjen et spor hos dere.
5. Overrask!
Poster dere alltid bilder? Overrask med en LIVE-sending eller en annen video! Viser dere alltid frem reklameplakater når dere snakker om et tilbud? Hva med å heller demonstrere produktet på en video? Gjør noe som ikke er forventet av dere, så skal du se at folk stopper opp i scrollingen sin og legger merke til dere.
Bjørneparken sendte direkte fra matingen av alpakkaene da de måtte holde stengt på grunn av korona.
Moddi slang seg på sykkelen og solgte både CD og vinyl til ivrige fans, personlig levert av han på sykkelen.
6. Vær bevisst det visuelle – stoppeffekt!
Du ønsker at folk skal stoppe opp ved akkurat ditt innhold når de scroller nedover i feeden sin. Tenk over hvordan det visuelle ved innholdet ditt kan bidra til å få folk til å stoppe opp! Kan du bruke en spesiell farge for å fange folks oppmerksomhet? Kan det være en morsom film? Et lyst og fresht bilde fremfor et bilde tatt i dunkel belysning? Et menneske fremfor en reklameplakat?
Gøy og utradisjonell "stillingsannonse" fra gjengen i Per Høj
7. Vær så levende du kan
Hold LIVE-sendinger, lag videoer, del stories på Instagram Story. Har dere besøk av en leverandør? Spør om en liten hilsen på Instagram stories til følgerne deres! «I dag har jeg vært innom og vist vårnyhetene til de ansatte på butikk XX, ganske snart finner du disse i butikk!.» Kjapt, enkelt - og levende!
Vi har sendt live på Facebook via Zoom - hvor følgerne våre kan stille oss spørsmål om sosiale medier på direkten.
8. Tenk gjerne nytt og utradisjonelt
Det er fort gjort å poste det vanlige kampanjematerialet, det vi likevel lager til våre andre kommunikasjonskanaler, også i sosiale medier. Tenk over om du kan formidle dette på en annerledes måte enn det du pleier. Har du 50% på alle salgsvarer, kan det være fristende å poste et bilde av en plakat. Kan du heller få en ansatt til å fortelle på video at akkurat nå får man et supergodt tilbud på disse varene, samtidig som vedkommende viser frem sine 3 personlige salgs-favoritter – akkurat nå?
Ikke alle som kan skilte med -30% på en stol som Barack Obama har sittet i. Men det kunne IKEA, og sånt blir det godt innhold av!
9. Husk - variasjon er viktig!
Variasjon er superviktig. Å poste én type innhold fungerer dårlig, for det blir både følgerne og Facebooks og Instagrams algoritmer «lei av». Varier mellom bilder, video, tekst, livesending. Og varier med det visuelle uttrykket dere bruker og type budskap dere kommuniserer, så ikke følgerne tror de har sett innholdet ditt fra før.
Da blir det mye mer spennende å følge dere.
10. Våg å være annerledes
Man trenger ikke å gjøre ting likt som alle andre – tenk utenfor boksen! Det er ofte når vi klarer å gjøre noe som ikke alle andre gjør, at vi får de virkelig gode resultatene. Det er ikke alltid lett å komme frem til hvordan vi skal skille oss ut, men det er veldig sunt og bra for innholdet deres, om dere gjør den øvelsen i ny og ne.
Det var sprekt av Flytoget å lage en digital klagevegg for alle som er misfornøyd med Wifi-dekningen. Sånt heier vi på!
Vi håper dette innlegget har gitt deg inspirasjon til å tenke deg om både en, to og tre ganger før deres 'tradisjonelle' innhold blir delt også i sosiale medier. Det er ofte ikke så mye som skal til, før innholdet ditt skiller seg ut og gir følgerne det lille ekstra som gjør at de vil dele det videre med sine venner!
Lykke til med å skape engasjerende innhold i sosiale medier!
Trenger du hjelp med innhold til din bedrift? Vi hjelper deg veldig gjerne!