.

  

Hvordan sikre god og effektiv innholdsproduksjon i sosiale medier?

Av Astrid Valen-Utvik 13.mar.2017 16:35:56

Har din bedrift Facebookside? Hvis dere ikke deler innlegg til daglig, kom i gang nå! Det er lettere å lage gode innlegg over tid enn du tror, og her gir vi deg noen enkle tips til hvordan du selv kan jobbe strategisk og målbevisst med innhold i sosiale medier. 

 

1. Ha en plan for innholdet ditt

Hva tror du er viktigst for dine kunder å vite om deg? Når vi er ute hos bedrifter for å gjøre forarbeid til innlegg, har vi allerede laget oss en overordnet plan eller oversikt over hvilke temaer vi ønsker å fokusere på før vi begynner med innleggene.

Finn ut hvilken fokusområder dere ønsker, og variér innenfor og mellom temaene når dere lager innlegg. Ikke tenk på alt du som virksomhet har lyst til å informere om, men fokuser på hva som skjer i din virksomhet. Hva som gjør at kundene kommer tilbake gang etter gang etter gang - hva er det folk liker med akkurat dere? De ansatte, den gode servicen, de fantastiske produktene, de gode tipsene deres - dette er gode historier å fortelle i sosiale medier. 

innholdsplan-1.jpg

Som hos en av våre kunder, Ski Storsenter, kan de overordnede temaene eksempelvis være:

- Nyheter (mote, interiør, nye butikker o.l.)
- Behind the scene (ansatte, kunder, arrangement o.l.)
- Inspirasjon og tips (slik lager du stilleben, lag verdens beste pesto, inspirerende bilder o.l. )

Definer din virksomhets hovedområder / verdier, som du mener er viktig å få frem ovenfor dine kunder, men med fokus på hva du tror vil gi kundene dine verdi i hverdagen sin! 

Les mer om hvordan du kan lage et raskt strategiverktøy for sosiale medier,
basert på virksomhetens verdier og kommunikasjonsmål. 

 

2. Vær aktuell

Er det fint vær og alle på kontoret spiser is, påvirker nok det humøret og miljøet den dagen, så lag et innlegg som kan appelere til det samme hos dine kunder! Har dere lest en artikkel om noe som er veldig relevant for din bedrift, del det gjerne! Har dere fått inn en vare som alle i virksomheten har lagt sin elsk på, så er dét en historie verdt å fortelle følgeren deres.

La følgerne bli kjent med menneskene som ER bedriften, hva som opptar hverdagen deres,  hva som engasjerer og gir dere selve meningen med å gå på jobb hver dag. Ved å gi følgerne mer enn en pen fasade, vekker du interesse på en helt annen måte. La folk få bli kjent med dere og hva som gjør deres bedrift interessant, og være hyggelig og inkluderende - dét vil folk ha mer av.

Vil du ha flere tips til hvordan lage godt innhold for sosiale medier?
Sjekk ut vårt videokurs, Sosiale nettkurs, med både et gratis minikurs og et fullt kurs over 9 moduler, som gir deg vår innsikt og erfaring på dette området.

 

3. Stoppeffekt

Når du selv skroller nedover Facebooksiden din, hva er det som vekker din interesse, hva er det du stopper opp ved og hva er det du absolutt ikke vil se? Hva irriterer deg, hva gjør at du skroller rett forbi?

Sørg for å lage innlegg som er av den typen målgruppen vil stoppe opp ved og faktisk ønske å få med seg, og ikke lag de innleggene som bare lager irritasjon. For å oppnå stoppeffekt kan du sørge for å:

  • være relevant for dine følgere - gi dem innhold som er relevant for dem om de liker din bedrift, dine tjenester eller dine produkter 
  • vekke interesse hos følgerne dine ved å være aktuell og 'med i tiden' - hva er folk opptatt av?
  • gi følgerne dine variasjon både i type innlegg (lenke, bildeformat, tekst), i innhold (inspirasjon, fakta, informasjon) og i bildebruk (katalogbilder, bilder tatt med mobil, videosnutter o.l)
  • følg med på statistikk og underbygg magefølelsen din med analyse, sånn at du kan gi dem mer av det de elsker! Er det noe som følgerne setter ekstra stor pris på, så fortsett med det.

Vil du ha en mal for innholdsplanlegging til sosiale medier?
Last ned gratis her! 

 

Kom i gang i dag!

Nå som vi har delt noen av våre tips for hvordan man kan tenke før man setter i gang med å lage innhold for virksomheten sin, må vi ta med det viktigste; ikke sitt for lenge på gjerdet og vurdér, evaluér, og vurdér på nytt og på nytt før du kommer igang. Det er viktigste er å komme igang, teste, gjøre noen 'feil' som man lærer av og så gjøre det bedre neste gang. 

Legg merke til hvordan ordlyden i innleggene dine er, hva er det som gjør at noen innlegg skaper et veldig bra engasjement med masse kommentarer, mens andre ikke? Samtidig; ikke heng deg for mye opp i likerklikk på siden din og hvor viralt innleggene ditt går. Det aller viktigste er at du opplever at du skaper verdi for dem som er aller viktigst for deg, nemlig målgruppen din. Flere likere og større rekkevidde kommer på sikt, om man legger sten på sten med god kommunikasjon som er i tråd med virksomheten sine strategiske verdier og kommunikasjonsmål.

 

Hva synes du er viktig å tenke på før du deler innlegg for din bedrift eller merkevare?

Kom gjerne med dine tips og triks i kommentarfeltet ⭐️

 

Emner: Sosiale medier

Abonner på nyhetsbrev

Innlegg etter Emne

se alt