Skip to content
All posts

Slik får du mer engasjement på Instagram

Med 2,4 millioner norske profiler, kan Instagram være et fint tilskudd til markedsmiksen din, men hvordan skal du klare å engasjere følgerne dine? Som de fleste sosiale medier er Instagram også algoritmestyrt, og det gjelder å finne triksene som gjør at man jobber på lag med disse for å få innholdet sitt sett og verdier skapt. 

Få opp engasjementet

Hvordan kan du jobbe for å få godt engasjement på innholdet du publiserer på Instagram? Den vanligste feilen man gjør på Instagram er å fokusere for mye på seg selv og sitt eget innhold. Ja, man må naturligvis ha en tanke bak innholdet man poster, men man kan ikke forvente å få engasjement uten selv å engasjere seg. Instagram styres også av algoritmer, og mange klager over at man ikke lengre får eksponering og engasjement på det samme nivået som man fikk tidligere. 

Så - hvordan skal man klare å snu dette? Man må selvfølgelig bruke tid på plattformen!

Det finnes rett og slett ingen "quick fix" for å vokse på Instagram. Det krever både tid og innsats. Vårt beste tips er å ikke fokusere på antall følgere, men heller jobbe med å lage godt og engasjerende innhold - og deretter investere godt med tid på plattformen og med følgerne dine. 

 

Vær tilstede i kommentarfeltet

Vi anbefaler alle å være tilstede i kommentarfeltene rett etter at en post har gått ut og så lenge det er aktivitet på innholdet ditt. Det vil vi faktisk si at er et minimumskrav av engasjement. Men, det i seg selv er ikke nødvendigvis nok. Det holder ikke å bare registrere kommentarer som tikker inn og slenge et hjerte / like på kommentarene så raskt som mulig. Du bør skrive meningsfulle kommentarer, hvor du unngår å bruke generiske kommentarer som "fint" etc. Bruk heller tid på å gi en skikkelig kommentar, som viser den som har lagt igjen kommentaren, at vedkommende har blitt sett, at du har satt pris på tilbakemeldingen og da klarer du kanskje gi noen form for verdi tilbake til personen også. 

 

Engasjer deg i følgerne dine

Se hvem som følger kontoen din, gå inn på deres kontoer og kommenter på innhold som du liker. Finn lignende kontoer som din egen, og engasjer deg i innholdet på disse kontoene, både for å se hva som engasjerer for en relevant målgruppe, og for å få din egen konto synlig, men her er det viktig å utvise skjønn. Du utviser ikke god folkeskikk om merkevaren din er Rema1000, og du går inn på Kiwi eller Meny sine profiler, og kommenterer i trådene på innholdet deres - bare for å snike til deg følgere derfra. Det som derimot er innafor, om vi fortsetter med Rema1000-eksempelet, er at merkevaren din går inn på profiler som er opptatt av mat, oppskriftsdeling, frukt & grønt, mattips osv.  

 

Hvordan få mest ut av emneknagger?

Et tips aller først; besøk aktuelle emneknagger og engasjer deg i innhold som din målgruppe engasjerer seg i. Det kan være en god måte å få din merkevare synlig på.

Emneknagger kan være et bra verktøy for å nå ut til flere, men bruk de med omhu. De må ikke være for generiske (generelle), men heller ikke for små. Det finnes ingen fasit på hvor mange emneknagger man skal bruke, men vi vil alltid anbefale kvalitet fremfor kvantitet. Å copy+paste de samme 30 emneknaggene på alle bildene dine, gjør mer skade enn nytte. Det oppfattes fort som spammete og irrelevant.

Ta deg tid til å finne emneknagger som passer temaet i bildet ditt fra gang til gang. Det er ikke om å gjøre å bruke flest mulig, men riktigst mulig. Ved å velge de rette emneknaggene kan du treffe flere potensielle kunder, følgere og etterhvert; fans.

Bilde 31.07.2019, 14 47 24 Bilde 31.07.2019, 14 48 09

 

Tips - emneknagger

Når du søker opp en emneknagg får du se hvor mange oppføringer den har (antall), og du får også opp emneknagger med lignende navn. Går du inn på en av emneknaggene får du se alt innholdet, og som en liten bonus, får du også opp relaterte emneknagger. Gjør du litt research her kan du finne flere varianter som også kan være relevant for deg.

Sørg også for at du bygger opp din helt egne emneknagg, samtidig som du oppfordrer følgerne dine til å bruke denne når de poster sine egne bilder. Husk å gjøre research før du velger en emneknagg for bedriften din. Se om det allerede eksisterer bilder på den hashtaggen, for da vil du antakelig ikke bruke akkurat den. Det er både kjedelig og ikke spesielt hyggelig gjort å "hijacke" en emneknagg som eksempelvis brukes av en konkurrent. Som et minimum anbefaler vi at du bygge opp hashtaggen #firmanavnet ditt, og bygger flere utover dette, alt ettersom hva som er relevant for merkevaren din. 

 

Bilde 31.07.2019, 14 50 18 Bilde 31.07.2019, 14 50 27

Om målgruppen din befinner seg i Norge kan det ofte være en fordel å satse på norske emneknagger fremfor de globale. Da får du snevret inn målgruppen din enda mer, og har større sjanse for å faktisk nå gjennom til de du vil kommunisere med, og treffe med innholdet ditt.

Bilde 31.07.2019, 14 48 17 Bilde 31.07.2019, 14 54 12

Brukergenerert innhold til reposting

Noe av det beste med å bygge sin egen emneknagg, er alt det fine, brukergenererte innholdet du plutselig kan ha tilgjengelig for deling i dine egen kanaler, om du oppfordrer folk til å tagge bildene eller bruke emneknaggen din for muligheten til å få bildet sitt repostet. Men husk; bruk aldri bilder uten å spørre først (selv om du 'bare' bruker en repost-app og folk sikkert synes det er stas med oppmerksomhet).

Les mer: Bruker du bilder du finner på nett i egne kanaler?

 

Tips - reposting

Ikke spør på DM / direktemelding om å få dele bilder i dine kanaler. Spør du heller i kommentarfeltet til brukeren, gjør du deg samtidig synlig for andre (potensielle) følgere, og kan hjelpe kontoen din med synligheten samtidig. 

 

Bilde 31.07.2019, 14 54 36

 

Ikke la deg friste til å kjøpe følgere!

Med Instagrams algoritmeendringer og den enorme veksten i innhold på denne plattformen, er det stadig vanskeligere og vanskeligere å få synlighet og engasjement - og mange lar seg friste til å kjøpe både følgere og likes. Det blir rett og slett som å tisse i buksa for å holde seg varm ;) Hva er egentlig poenget med å ha flere tusen "døde" følgere (roboter og falske kontoer) som aldri kommer til å engasjere seg i innholdet ditt,  og ikke minst; aldri kommer til å kjøpe produktene, tjenestene eller ideene dine?

Her er det kvalitet over kvantitet som teller. Det er mye viktigere å ha en høy engasjement-rate på kontoen, dvs. hvor mye engasjement får du relativt til hvor mange følgere du har, enn å ha mange følgere og lavt engasjement.

Når vi skal jobbe med influencere, er engasjementet og engasjementsraten noe av det første vi sjekker. Da er det forholdsvis lett å avsløre om folk har kjøpt seg følgere, eller jukser på andre måter. Et fint verktøy for å sjekke status på kontoen sin er Phlanx. Da får man kjapp statistikk på engasjement og gjennomsnittlig likes og kommentarer per bilde. 

engasjement

Phlanx byr også på statistikk som viser gjennomsnitts-engasjementet på Instagram. Vi ser at jo større kontoen blir, jo mer faller engasjementet. Kontoer som har mellom 1000 og 5000 følgere har dobbelt så mye engasjement i snitt, som de med 5000 følgere og oppover.

Noe å tenke på neste gang du skal bruke influencere til en kampanje

average

Skriv gode bildetekster

Selv om Instagram er en visuell plattform, kan bildetekstene dine ta innholdet ditt til et nytt nivå. Lengden på teksten har ikke nødvendigvis så mye å si, men tenk over hva du skriver og hvordan det skrives. Det kan være noe morsomt, ærlig, inderlig, tullete, vanskelig, kunnskapsrikt etc. Husk at du har få sekund på å fange leseren, så tenk omvendt oppbygging av teksten. Start gjerne med poenget eller det viktigste først. 

 

Tips - bildetekster

Et nyttig triks, er å tenke over hvilke bilder og hvilket innhold du selv kommenterer på når du er på Instagram. Hva var det som fikk deg til å ville legge igjen en kommentar? Ofte hjelper det med et insentiv i teksten - rett og slett at du oppfordre folk til dialog. Still spørsmål, be om folks mening -  av og til trenger vi å få en call to action inn med teskje ;)

Bilde 01.08.2019, 11 47 52 Bilde 01.08.2019, 11 49 16

 

Instagram Story

En av de aller beste måtene å virkelig få kontakt med følgerne dine på, er på Instagram Story. Husk at også på denne delen av plattformen, teller viktigheten av engasjement. Hver gang folk ser en av storiene dine, klikker på en av stickerne dine, svarer på en poll eller sender et svar på en story, gir det et signal til Instagram om at dette vil de se mer av og det er mer sannsynlig at innholdet ditt vises for de menneskene også neste gang!

Les mer: Kom i gang med Instagram Story.

 

Lag godt innhold

Finn ut hvilket innhold som funker - og lag mer av det! Hvis du har en bedriftskonto på Instagram har du også tilgang til statistikk, som vi virkelig anbefaler deg å bruke. Du kan sortere innholdet ditt ikke bare basert på tidsrom (7 dager, 30 dager, 1 år osv.), men også på engasjement, kommentarer, rekkevidde m.m.

Bilde 01.08.2019, 11 40 56 Bilde 01.08.2019, 11 43 21

Bruk også innsikten til å finne ut når følgerne dine er online. Om mange engasjerer seg i innholdet ditt kort tid etter at det er lagt ut, sørger de for at du får større spredning, da Instagram ser på innholdet ditt som godt og relevant. Poster du når få er online, sier det seg selv at engasjementet og rekkevidden kan bli deretter. 

 

Tenk strategisk for innholdet du publiserer

Vi anbefaler også at du legger en strategi for hva du skal poste, og når du vil poste det. Forsøk å porsjonere innholdet godt utover, sånn at det ikke går uker mellom hver post, men heller ikke slik at du publiserer 4-5 innlegg på en dag - og så får et langt mellomrom til neste posting.

Skedsocial er et genialt verktøy vi i VU bruker for å planlegge innhold frem i tid. Da har du alltid stålkontroll på når hvilket innhold kommer ut og hvordan feeden din kommer til å se ut visuelt fremover. Helt supert!