Skip to content
All posts

10 ting å tenke på før 2024

Nå vil jeg gi deg 10 ting å tenke på, før et nytt år står på døren og vil inn. Noen av tingene er veldig praktiske og konkrete, mens andre er mer overordnet og uten noen klar fasit. Likevel, disse 10 tingene, samlet sett, mener jeg gir oss alle muligheten til å være bedre rustet for kommunikasjon i sosiale medier inn i det nye året.
 
🎧 NB! 🎧
Vil du høre i stedet for å lese, så finner du dette innholdet som podkastepisode 45, i podkasten "Hvordan oppnå suksess i sosiale medier", alle steder hvor podkast finnes. 
 
 
Det viktigste alle først, selv om det kanskje blir en litt tøff start på denne listen;
 

#1 Verden brenner og henger ikke på greip

2023 har vært et røft år for oss personlig, det har vært et ganske annerledes år for firmaet vårt, VU, men aller viktigst, naturligvis; det har vært et ganske 'bratt' år for verden som helhet. Når jeg ser tilbake, har det egentlig vært mange relativt tøffe år for verden, og med det også både for oss som privatpersoner, som bedrifter og som samfunn, som tross alt skal leve i denne verden.
 
Etter årene med korona, tenkte mange av oss at vi nå skulle tilbake til normalen og til roligere, bedre tider. Tidlig i 2022 skjønte vi at det absolutt ikke ble tilfellet. Da opplevde vi noe så vanvittig som krig i Europa, med Russlands invadering av Ukraina. Bare tanken på at det fortsatt skjer den dag i dag, er mer enn mitt lille hode kan fatte. Samfunnet vårt har etter korona og krigen i Ukraina, vært preget av økte renter, økte priser, ville strømpriser, bedrifter som går konkurs og familier som har fått uutholdelig privatøkonomi. Vi har klima- og miljøkrise, med en stadig varmere verden, men uten at vi ser ut til å enes om at dette virkelig er et stort problem, og løsningen ser vi i hvert fall ikke ut til å bli enige om. Og så, for ca en måneds tid siden og definitivt fortsatt pågående, opplever vi de grusomste handlinger og den vondeste virkelighet, med det som skjer i Gaza. Uskyldige sivile dør, både israelere og palestinere, tusenvis av barn dør, ett hvert 10. minutt, i følge Redd Barna, og det er så vondt at det er vanskelig for meg her langt, langt unna, selv bare å snakke om. Den Israelske stat må stanse angrepene mot den palestinske befolkning og okkupasjonen av Palestina må stoppe, men selv om eller når det skjer; hvordan vil verden se ut etterpå? Kan vi få stoppet jødehatet og islamofobien? Kan maktsyke gubber gi slipp på makt og rikdom, til det beste for folk flest? Kan de forandre seg? Eller antakelig mer sannsynlig; kan vi være sikre på at de som overtar, stiller med mer humanitære og solidariske syn på verden?
 
Så - hvorfor tar jeg med dette temaet i en blogg som handler om sosiale medier og digital kommunikasjon? Jo, fordi vi som virksomheter må ta inn over oss at dette er den verden målgruppen vår også lever i for tiden.
 
Jeg har sett stadig flere dele i sosiale medier innlegg med tematikk i retningen av;
"Om jeg ser én eneste post om fabelaktige Black Friday-tilbud eller annet fjås nå, blandet med døde palestinske barn og oppdateringer fra hjelpeorganisasjoener, så klikker det for meg og jeg blokkerer bedrifter over en lav sko!" Andre har tøffere dager enn mange av oss andre, enten pga spesiell tilhørighet til Gaza, Ukraina eller andre steder hvor verden brenner. Eller fordi konsekvensene slike kriger har på verdenssamfunnet er komplekse og enorme. Det er mange norske familier, som tidligere har vært det vi overfladisk kan kalle "normale", mhp økonomiske forutsetninger, som nå virkelig sliter. Som lurer på om de får kjøpt julegaver til ungene eller om de kan betale den neste regningen sin. 
 
Nå skal ikke jeg si at vi ikke skal kunne snakke om noe annet enn problemene verden har, for naturligvis hjelper det ingen om alt blir mørkt og grusomt, om enda flere virksomheter må legge ned fordi de ikke kan kommunisere om sine produkter og tjenester, eller og vi ikke får noe lettere å hvile hodene våre på, i ny og ne.
 
Men - jeg mener definitivt vi burde ha respekt for det som opptar målgruppene våre nå. Kanskje vi kan formidle budskapene våre på en litt annen måte? Kanskje vi kan vise vår støtte og våre verdier, i tillegg til at vi kommuniserer de mer "normale" tingene våre? Jeg vil oppfordre til forståelse, empati og litt edruelighet i kommunikasjonen fremover, for jeg sitter i grunn bare å venter på en eller annen kommunikasjonsskandale, fordi en virksomhet ikke har tenkt seg godt nok om før de publiserte.
 
Okay, dette første punktet ble kanskje litt vel omfattende, og kanskje tøft å skulle forholde seg til, for det er naturligvis mye lettere å tenke at bedriftskommunikasjon via sosiale medier ikke skal handle om politikk og verdenssamfunnet, for hvorfor kan ikke vi bare få kjøre på som vanlig...? Selv om det er krevende, er det i hvert fall viktig for meg å ha dette nevnt, så får det være opp til dere hvordan dere vil forholde dere til tematikken, naturligvis.
 
Ting å tenke på:
Hvordan forholder du og din virksomhet deg til at verden brenner? Hvordan påvirker det deres kommunikasjon i sosiale medier? 
 
Nå skal jeg gå over til resten av listen, med de 9 andre punktene, og jeg lover at det skal bli både kortere og mer konsise punkter, samt at noen av de skal bli riktig så praktiske og konkrete tips, inn i det nye året. Let's go!
 

#2 Tillit og troverdig har aldri vært viktigere

Dette punktet blir naturligvis ekstra viktig, når vi ser det i sammenheng med punkt nummer 1, men dette er noe som jeg mener har vært viktig lenge, og som blir viktigere for hvert år som går. Vi trenger å vite hvem vi kan stole på, og vi trenger å vite at kommunikasjonen som kommer fra de ulike instansene og virksomheten, faktisk er sann og reell. Det er selvfølgelig spesielt viktig for medieaktører, myndighetene og andre som skal komme med viktig informasjon til befolkningen, men det er jammen viktig for oss 'vanlige' virksomheter også.
 
Joda, du kan lure og snuske til deg oppmerksomhet, enten det er med clickbait-overskrifter eller engasjementsjuks for å lure algoritmene i sosiale medier, men det gjør du i så fall på bekostning av redusert tillit og troverdighet på lang sikt. Det tror jeg ikke det blir verdt, rett og slett. Du trenger at målgruppen din har tillit til deg, at de tror på budskapene du kommer med og at de føler de "kjenner" deg og verdiene virksomheten din har, og særlig om du brått skulle stå i en eller annen storm. Da er det fint at tilliten til virksomheten din er etablert.
 
Ting å tenke på:
Hvordan jobber din virksomhet med å bygge tillit og troverdighet inn i merkevaren deres? Hvordan jobber dere bevisst for at målgruppen skal stole på dere? 
 

#3 Ekte blir enda viktigere, pga AI

En ting som definitivt er med på å bygge tillit og troverdighet, er om vi klarer å formidle på en måte som oppleves som ekte. Men hva betyr egentlig det å være ekte? Joda, det betyr selvfølgelig mange av de tingene du sikkert har hørt meg og andre si mange ganger tidligere;
 
Det å vise frem behind the scene fra virksomheten, ta følgerne med på hele hverdagen og reisen som din virksomhet er en del av. Det å ikke være så opptatt av å få innholdet vårt så polert og "perfekt" som mulig, men gjerne lage innhold med mobilen, dokumentere det som skjer, når det skjer,  og dele vår ekte entusiasme, frustrasjon, glede og utfordringer.
 
Men - så har vi AI da, altså kunstig intelligens. For hvordan skal vi benytte de effektiviserings- og forbedringsmulightene som AI gir oss, samtidig om vi har fokus på å holde kommunikasjonen vår ekte?
 
Jo, jeg tenker at vi i hvert fall ikke skal bruke AI til å lage falske historier, som banken som kunne fortelle om "Håvard, 29 som tjener penger uten å løfte en finger", og så viser det seg at Håvard ikke finnes og dette ikke er en reell historie. En ting er at bildet er laget av AI, men det er i grunn bankens minste problem. En bank bør være ekstremt opptatt av å beholde tilliten i befolkningen, og et minimum er naturligvis at de da forteller ekte historier om ekte mennesker. Ja, og når det er sagt; det må de i grunn uansett, for det er ikke lov ihht markedsføringsloven å fortelle slike "bevis-historier", uten at det er faktiske bevis fra ekte mennesker.
 
Så, la oss bruke AI og alle de fantastiske verktøyene til mange av de spennende tingene de kan brukes til, som å hjelpe oss med eksempelvis å komme med tekstforslag eller forbedre vår tekst, lage illustrasjonsbilder (som er tydelige på at de er akkurat det) og mange, mange flere ting. Og så holder vi fast ved at kommunikasjonen vår, i størst mulig grad, ikke skal være flat og pregløs, men heller levende og ekte.
 
Ting å tenke på: 
På hvilken måte vil du si din virksomhet er ekte i sosiale medier? Hvordan kan dere bruke kunstig intelligens og jobbe for å bli mer effektive, uten at det går på bekostning av det å formidle ekte og ærlig? 
 

#4 Sikkerhet enda viktigere enn før

Denne uken holdt jeg et foredrag for Oslo kommune som kun handlet om hvordan alle deres kommunikasjonsfolk kan jobbe for å sikre seg best mulig i sosiale medier. Både som privatpersoner, men naturligvis aller viktigst; sine bedriftsprofiler, grupper og annet.
 
For hva gjør du, når du har jobbet og slitt i åresvis for å bygge din tilstedeværelse i sosiale medier, kanskje det er hovedkommunikasjonen du har med kundene, befolkningen, medlemmene eller målgruppen din, og du endelig er på et sted hvor du opplever at du har muligheten til å virkelig nå ut til de som er viktig for deg, på en effektiv og god måte... Hva gjør du om du brått mister dette? Om din Facebook- eller Instagram-profil blir avpublisert, hacket eller du mister tilgangene deres? Hva gjør du om scammere får tilgang til annonsekontoen deres, og du ser tusenlappene fly ut av bedriftkontoen deres?
 
Det finnes grep å ta, og jeg skal naturligvis nevne noen stikkord straks her, men jeg vil først anbefale alle å faktisk ta dette med sikkerhet på alvor og sette av en time eller tre til å få dette på stell.
 
Ting du da trenger å tenke på, er blant annet;
 
  • Hvem står som eier av dine profiler i sosiale medier?
  • Har du satt opp en Business Manager for virksomheten, og hvem eier i så fall den?
  • Hvem har tilganger til profilene dine, og på hvilket nivå?
  • Har byråer (sånn som mitt, mediebyråer, reklamebyråer, osv) tilgang som Partner, eller har de tilgang på høyere nivå enn det som trengs?
  • Har dere skrudd på krav om totrinnsverifisering for alle som jobber med deres profiler, også på folks personlige kontoer?
 
Dette får jeg så mange spørsmål om, så jeg lurer faktisk på om jeg skal sette opp en digital workshop hvor jeg kan gå gjennom og hjelpe dere med dette. Jeg viser og forklarer, du klikker og sjekker på deres kant. Om det hadde vært interessant, gi meg en lyd da - så setter jeg det opp. Tenk så digg å gå inn i det nye året og i hvert fall vite at du har gjort det du kan, rent sikkerhetsmessig, for at ikke noen skal kunne hacke eller ta profilene deres?
 
Ting å tenke på: 
Har du full kontroll på eierskap, tilganger, totrinns og alt som har med dine sosiale kanaler å gjøre? Har du gjort det du kan, slik at ikke virksomheten blir hacket, avpublisert eller mister kontroll? Hvis ikke; lag deg en workshop og få dette på stell.
 

#5 Dybde og integritet vs overfladisk og intetsigende any day

Nyhetsstrømmene våre, eller feeden, som vi gjerne kaller det, er under så hardt press for å levere hver og en av oss det aller beste innholdet. Kun det vi liker og vil ha mer av, og ingenting av det vi synes er irriterende og kjedelig. Den jobben er det som kjent algoritmene som tar seg av, og selv om de fungere litt ulikt og har noe forskjellig fokus fra kanal til kanal, så er prinsippet for de alle det samme; de vil gi deg en best mulig opplevelse, på akkurat den plattformen, altså kanalen, du er inne på.
 
Så hva betyr dette for oss som virksomheter, når vi skal lage innhold?
 
Jo, det betyr at om du synes det er vanskelig å nå ut og få gjennom innhold ditt i dag, så må du belage deg på en enda tøffere hverdag i tiden fremover. Det kommer ikke til å bli lettere å nå gjennom, det føler jeg meg 100% sikker på. Med inntreden av AI-hjelp til å få laget innhold, er jeg sikker på at det kommer til å bli mye mer innhold også, eksempelvis fra aktører som ikke nødvendigvis er opptatt av 'det gode innholdet' eller ekte, gode relasjoner i sosiale medier.
 
Men - jeg tror ikke måten å sloss mot en tettpakket nyhetsstrøm, er å guffe på med dobbelt eller trippelt så mye innhold, for å satse på at i hvert fall noe kommer gjennom. Jeg tror det er mye bedre å skalere litt tilbake, og gjøre det du gjør, skikkelig. La oss heller bruke mer tid på å lage noe som virkelig betyr noe, både for oss og forhåpentligvis for målgruppen vår, selv om det tar oss mer tid. La oss legge stoltheten og integriteten vår inn i innholdet vi lager i sosiale medier, fremfor å tillate at vi gjør det enkelt for oss selv, bare for å få det ut. Få det gjort, liksom, uansett om det egentlig betyr noe eller ikke.
 
Ting å tenke på: 
Er du sikker på at dere prioriterer å lage bedre og mer verdifullt innhold, fremfor å publisere i fleng, kun fordi sjefen sier det eller fordi det er enklest for dere? Er det på tide å få på plass noen vurderingskriterier internt, som sier om dere skal publisere innholdet eller la være? 
 

#6 Trenger du egentlig være der du er?

For å følge opp punktet over, med å bruke tid på å gjøre noe veldig bra, fremfor å guffe på for å få ut flust av poster; jeg tror også det er nyttig å gjøre seg den vurderingen når det kommer til antall kanaler vi skal være til stede i.
 
Vi er mange virksomheter som er veldig mange steder nå. Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, TikTok, Pinterest, YouTube - listen kan være mye lenger også. En ting er det å være tilstede på en kanal i seg selv, men hver av disse kanalene har etterhvert veldig mange ulike innholdsflater og formater å fylle. Innhold i feeden er absolutt viktig, men hva med story, reels / kortformatvideo, live-sendinger, direktemeldinger, arrangementer og grupper eller kringkastningskanaler...?
 
Det henger ikke på greip at vi skal klare å være skikkelig gode i alle kanaler, i alle flater, hele tiden - og i hvert fall ikke om vi ikke er en del av en kommunikasjonsavdeling som består av minst 6 personer, som alle er dedikert til kun sosiale medier. Og - om noen av mine lesere jobber i en sånn avdeling, så vil jeg veldig gjerne at dere tar kontakt, for dere er jeg veldig nysgjerrige på hvordan har fått til akkurat det! 🙏🏼
 
Ting å tenke på:
Hvilke kanaler er viktig for oss, og hvorfor? Hvilke kanaler fungerer til hvilke formål, og hvordan sørger vår tilstedeværelse i akkurat disse kanalene, at vi kommer stadig nærmere våre overordnede målsettinger? Hvilke kanaler og hvilke innholdsflater skal vi satse på i 2024, og hvordan ser den satsingen ut?
 

#7 Er du i full sving i hamsterhjulet, og har mistet kontakt med hva som faktisk fungerer og hva som ikke fungerer?

I så fall kan jeg trøste deg med at du ikke er alene. Jeg snakker med veldig mange ulike virksomheter i løpet av et år, og felles for de aller fleste, er at de egentlig ikke har så veldig god kontroll på hva slags innhold som fungerer hvor. De har heller ikke egentlig så god kontroll på hva som ikke fungerer, men mange har naturligvis en liten magefølelse på både det ene og det andre.
 
Om vi skal følge opp punkt nummer 6 og vil gjøre en vurdering av hvilke kanaler vi bør satse på i de nye året, så bør vi naturligvis ha et ganske godt bilde på hva som fungerer godt i de ulike kanalene per i dag. Hvilket innhold er det målgruppen vår virkelig setter pris på og hva er det vi egentlig burde slutte med, både for å ikke irritere algoritmene - eller følgerne våre? 
 
Det finnes mange ulike måter å skaffe seg en oversikt på, og selv om vi anbefaler å gjøre dette regelmessig gjennom året, er det naturligvis aldri for sent. Jeg hadde nylig en workshop for en virksomhet som ville ha en status på innholdet sitt så langt i år, nettopp for å gjøre vurderinger for hva de skal gjøre mer og mindre av i det kommende året.
 
Du må ikke ha vår hjelp til å gjøre dette. De aller fleste sosiale plattformene gir deg tilgang på god innsikt direkte på sin plattform, og så handler det å sette dette i system og kunne avdekke noen tendenser. Vi bruker våre egenutviklede analyseskjemaer til dette, men det finnes også gode tredjepartsverktøy til dette arbeidet, som f.eks. Sprout Social, SomeStatus.com og det verktøyet vi bruker aller mest; FanpageKarma.
 
Ting å tenke på:
Har du gode rutiner på å vurdere innholdet deres i det daglige, fra uke til uke, måned til måned og år til år? Vet dere hvilke kanaler som fungerer godt til hva, og hva slags innhold som målgruppen deres virkelig setter pris på?
 

#8 Tiden din blir viktigere og viktigere, både jobbmessig og på privaten, så fornuftig effektivitet har aldri vært viktigere

Dette mener jeg virkelig, og det kan hende det er en konsekvens av både et litt røft år for oss personlig, men også i verden; vi må bruke tiden vår godt, folkens. Vi må prioritere tiden vår riktigst mulig, så vi får gjort mest mulig av det som er godt, riktig og viktig for oss - både som privatpersoner og som virksomheter.
 
Derfor mener jeg at en viktig ting å tenke over før det nye året står på døren, er å vurdere hvor effektive vi egentlig er. Som jeg nevnte i et tidligere punkt, har vi fått flust av nyttige AI-verktøy, som absolutt kan gjøre oss mye mer effektive. Vi kan "sette bort" arbeid som det ikke er noe poeng at vi bruker timesvis på, når et AI-verktøy kan gjøre det raskere, og ofte bedre. 
 
Men - det er viktig at vi blir fornuftig effektive, og ikke bare effektive for enhver pris. Det er lett å tenke at effektivitet handler om å lage innhold på samlebånd, å sette ting inn i system som gjør at det går unna i en fei, uten at vi kanskje sjekker om det vi lager da egentlig betyr noe - både for virksomheten og målgruppen. Det er ikke særlig fornuftig.
 
Å være fornuftig effektiv, vil jeg si handler om å ha gode rutiner og systemer, så ting ikke trenger ta lenger tid enn det bør. Det handler om å bruke de riktige verktøyene, enten det er til innholdsproduksjon, analyse eller annet. Det handler om å automatisere og effektivisere prosesser som kan gjøres enklere, uten at det forringer kvaliteten ut til målgruppen, kanskje heller det motsatte.
 
Ting å tenke på:
Finnes det rom for forbedring i deres rutiner og prosesser? Har dere en god (nok) struktur, som gjør at dere får mest mulig ut av tiden dere investerer? Har dere god kontroll på hvem som gjør hva, til hvilken tid, slik at minst mulig gjøres dobbelt? 
 

#9 Innholdsproduksjon og innholdsplanlegging

Et viktig punkt å tenke gjennom før vi går løs på januar 2024 sine blanke ark, er å se på selve innholdsproduksjonen vår. Jeg tenker det er mye vi kan vurdere, rent produksjonsmessig aller først. Har vi en innholdsproduksjon som er optimal nok? Har vi interne rutiner inn mot kollegaer, kunder og samarbeidspartnere, som gjør at informasjonen flyter godt og ikke tar unødvendig tid og fokus vekk fra selve innholdsskapingen? Bruker vi unødig tid på innhold som likevel skal kuttes, eller burde vi investere mer tid i enkelte deler av prosessen, for å få resultater som er enda bedre?
 
Det aller viktigste å avklare og ta stilling til, er om dere bruker innholdsplan per i dag.
 
Det er kanskje det tipset jeg gir aller oftest og som jeg mener er viktigst, for å sikre at man jobber godt og strategisk med sosiale medier. Det er likevel relativt ofte at jeg kommer over virksomheter som ikke jobber med en innholdsplan i bakkant. "Vi publiserer det vi kommer på, når vi kommer på det!" er en setning jeg ofte hører. Det er ikke det at den type jobbing ikke kan fungere, men jeg vil faktisk påstå at det første jeg ville endret i en virksomhet som jobber på den måten, er å innføre en innholdsplan. Erfaringsmessig gir det umiddelbar effekt, for det å ha en innholdsplan gjør noe med fokuset, det gjør noe med det langsiktige perspektivet og det gjør noe med evnen vår til å få planlagt innhold til når det passer for målgruppen vår, fremfor når det passer for oss. Har du ikke en innholdsplan i dag, bør du definitivt lage deg en for 2024.
 
Har dere gode interne møtepunkter for kollegaene dine, slik at du får godt med innspill til gode historier som er relevante å dele i sosiale medier? Om du deltar på møter med kollegaene dine, eller du skravler med noen ved kaffemaskinen, så kan tips og ideer fra kollegaene dine noteres raskt ned i innholdsplanen, for så å jobbes videre med.
 
Har du avdekket enkelte av dine kollegaer som kan være gode bidragsytere, kanskje til og med ta over deler av din jobb - når det kommer til å ta bilder, video eller håndtere en sosial kanal? Har du lært opp dine kollegaer i hva som er godt og riktig innhold, og hva som kreves for at prosessen i etterkant skal gå så bra som overhodet mulig? Vet dine kollegaer hva de selv kan gjøre, via sine personlige profiler, som støtter virksomhetens tilstedeværelse i disse kanalene, og med det også kan gi deg et fint tilfang av godt innhold som også virksomheten kan dele videre?
 
Har du god oversikt over kunder, leverandører og samarbeidspartnere, og kan involvere dem i deres innholdsproduksjon på en god måte? Overvåker du hashtags og grupper hvor merkevaren deres omtales, og på den måten kan hente inspirasjon eller kanskje til og med innhold derfra?
 
En liten fotnote til de siste par punktene over her, er at jeg vet det er mange som venter på de verktøyene og malene som vi lager hvert år, som vi kaller Innholdspakka - og til alle dere kan jeg nå si; alt er klart! Jeg tror aldri vi har fått til å ha det klart så tidlig før et nytt år, men det har vi altså nå. Gå inn på www.vukompetanse.no om du er interessert i f.eks. analysemaler, innholdsplaner, årshjul, strategiverktøy og annet, så ligger alt oppdatert for 2024 der.
 
De aller fleste virksomhetene jeg snakker med gjennom et år, har relativt mye uutnyttet potensiale når det kommer til å få systematisert og innhentet godt innhold til virksomhetens kanaler. Det er ofte ikke så mye som skal til, men det må naturligvis gjøres - og det må ikke minst avdekkes og skaffes en oversikt over.
 
Ting å tenke på: 
Bruker dere en hensiktsmessig innholdsplan per i dag? Jobber dere godt med innholdsproduksjonen, og sørger for at alle små frø til en god historie, samles hos de riktige personene, som kan lage dette om til godt, verdifullt innhold for dere? 
 

#10 Nettverk er viktig! Spør en venn, gi og få inspirasjon og kunnskap, for relasjoner er viktigere enn rekkevidde.

Mitt aller siste punkt, er kanskje et av de viktigste, og gjelder i grunn både for oss personlig og som virksomheter. Vi trenger hverandre. Vi trenger andre mennesker for å få inspirasjon, lære av hverandre, få hjelp og veiledning. Vi trenger impulser for å kunne fornye oss, og jeg er ikke redd for å si at jeg anbefaler våre kunder og medlemmer av VU Kompetanse, å la seg inspirere av andre de synes er flinke og så "stjele" deres ideer. Ikke gjøre akkurat det samme naturligvis, men finne ut hvordan de kan gjøre noe tilsvarende, forankret til seg og sin virksomhet.
 
Relatert til i grunn alle punktene over her, så tenker jeg at nettverk og relasjoner til andre mennesker er viktig. Lurer du på om tallene deres er gode, snakk med noen som skjønner hva du spør om. Vil du høre om noen har tips til gode innholdsplaner eller hvordan innholdsarbeidet er organisert i deres virksomhet, finn noen å spørre.
 
Vi er så mange rundt om kring på hver vår tue, som kan så mye som andre ikke kan. Selv om vi selv føler vi kan for lite, så er det alltid noen ikke kan akkurat det vi kan, og som kan noe vi ikke kan. Tenk om alle begynte å dele mer? Da hadde jeg blitt glad, da! Det har i grunn vært mitt mantra da jeg begynte å jobbe med sosiale medier for snart 15 år siden - at jeg skulle ønske enda flere delte mer, men da får vi i hvert fall gå i bresjen for det vi tror på; ved at vi deler det vi kan, kan vi hjelpe bransjen vår opp og frem, og det heier vi på!
 
Det å bygge relasjoner med andre mennesker, som kan andre ting og ser ting fra andre vinkler og ståsted enn det vi gjør, det tror jeg er med på å både utvikle oss som mennesker, men også som virksomheter. Og ikke minst; jeg er helt sikker på at det gjør hverdagen vår mer spennende, både på jobbfronten og privaten.
 
Jeg håper du fant noe nyttig i mine 10 ting å tenke over før det nye året setter inn.
 
Vil du fortelle meg hvilke av punktene du selv velger å ta tak i, eller som du anser som viktigst for din del? Legg igjen en kommentar under dette innlegget, eller finn meg i valgfri sosial kanal, som @astridvu og @valenutvik, så fortsetter jeg gjerne praten.