Skip to content
All posts

Slik analyserer du innholdet ditt på Instagram Story

Instagram Story vokser med rekordfart! Innhold i story vokser faktisk hele 15 ganger raskere enn innhold feed. Siden Instagram lanserte Instagram Story i 2016 har flere slengt seg , og i følge 99firms.com er det ca. 500 millioner brukere av Instagram Stories, hver eneste dag.  
 
Vi anbefaler at du bruker Instagram Story til å lage unikt innhold som gir følgerne dine innblikk i noe annet enn det de allerede får via nettsider, Facebook og Instagram-feed. Ettersom innholdet forsvinner etter 24 timer (om du ikke velger å lagre det via høydepunkter / highlights - lese mer om hvordan du lager høydepunkter her), er det kanskje litt lavere terskel for hva du er komfortabel med å dele i storyen din? Her kan du fortelle de gode historiene, ta med følgerne med bak kulissene og snakke med dem på en litt annen måte for å bygge relasjoner og lojalitet til din merkevare, enn du gjør i din tradisjonelle kommunikasjon. 

Screenshot av story fra ARK Bokhandel

(Skjermdump fra ARK sin Instagram Story, og bak kulissene på julefotoshoot)


Hvordan kan du måle innholdet i Instagram Story?

Hvordan vet du om det du deler på Instagram Story faktisk gir den effekten du er ute etter?

Instagram Story er, som de fleste andre sosiale medier, styrt av algoritmer. Skal man spille på lag med algoritmene, er det superviktig med dialog. Her nytter det ikke å pøse ut med eget innhold uten å engasjere seg i andres innhold eller svare på henvendelser du får, for da oppfatter algoritmene deg som noen som ikke genuint er opptatt av å engasjere målgruppen til reell dialog. Jo mer dialog du skaper, jo mer synlighet får du, som da betyr bedre rekkevidde - som igjen kan bety flere henvendelser (mer dialog) som bør håndteres på en god måte. 

Selv om du ikke får de resultatene du ønsker umiddelbart, du huske at Instagram Story handler om å bygge opp en merkevare og gi oppmerksomhet over tid – det er nettopp dette som gjør at Instagram Story er et ypperlig verktøy for markedsføring av bedriften og merkevaren din. 
 
Ved å bruke Instagram Stories vil du med andre ord kunne skape en mer personlig relasjon til følgerne dine - noe som igjen vil bidra til mer lojale følgere. Det er rett og slett best å bygge en følgergruppe gradvis, over tid, ved å skape godt innhold, engasjere målgruppen og delta i dialog med dem, og sånn sett kunne utvikle merkevaren sammen med målgruppen.

 

Følg med på det som skjer!

Uansett om det er en kampanje du har lagt penger for å promotere / annonsere, eller om du har laget organisk innhold (ubetalt), er det fornuftig å følge med følgernes reaksjoner din story og ditt innhold.

Ta i bruk de ulike funksjonene til Instagram Story, som for eksempel spørmålsfunksjonen, GIF’er eller meningmåling - og prøv deg frem. Får du målgruppen til å gi sine svar og benytte disse  funksjonene, er det tegn til algoritmene om at du klarer å engasjere målgruppen din, som igjen betyr at algoritmene tolker det dit hen at målgruppen vil ha mer av deg, og du vil få plass lenger frem i rekken av Story-profiler som vises for hver enkelt bruker av Instagram. 
 
Har du en bedriftsprofil Instagram, kan du følge med responsen og reaksjonene hvert klipp du har publisert i din historie. Både i løpet av de 24 timene historien er tilgjengelig for dine følgere, men også i ettertid via høydepunkter og/eller ditt eget arkiv. Denne innsikten gir deg en pekepinn hva som fungerer - og eventuelt ikke fungerer, hva som engasjerer, hva som er interessant og hva som er uinteressant for følgerne dine.

 

Slik finner du innsikten

For å komme inn til innsikten  din story sveiper du opp det bildet eller den videoen du ønsker å se innsikten til, av de storyene som du har aktive akkurat nå. Om du vil komme til arkivet ditt over stories, går du inn på din profil, deretter velger du Innsikt og så Historier + se alle.

NB! Dette arkivet er begrenset til siste 14 dagene, så om du vil føre inn statistikken for dine stories / historier i eksempelvis noen rapporter du lager, så må du inn og sjekke her minst annenhver uke.
 

Skjermdump fra innsikt til en Instagram Story

 

Hvem har engasjert seg i hva? 

Øverst i innsikten har du oversikt over samhandlinger (interactions). Dette er en oversikt over hvilken form for engasjement du har fått den spesifikke storyen; har noen sendt en "reaksjon det du har publisert, startet en dialog, delt din story med andre, gått videre til profilen din eller videre til en person eller lokasjon du har tagget, eller sveipet opp? Alt dette får du svar her.

Under oppdagelse-seksjonen (discovery) i innsikten vil du kunne se hvor mange som har sett din story, både antall visninger og antall unike rikere. Du vil også se hvordan de har navigert seg videre gjennom de ulike storyene; hvor mange har gått tilbake for å se det forrige klippet ditt igjen, hvor mange har trykket seg fremover, gått videre til neste profil sin story eller gått ut av din story?  
 

Rekkevidde og eksponeringer

Med mange begrep og formuleringer, kan det innimellom være vanskelig å forstå forskjellen rekkevidde (reach) og eksponeringer (impressions). Rekkevidden er altså antallet faktiske personer som har sett din story, mens eksponeringer er antall ganger historien din har blitt sett. Med andre ord; dersom en person har sett din story tre ganger, vil reach telle personen én gang, mens impressions vil telle samme personen tre ganger. Husk at rekkeviddemålingen er et anslag, og kanskje ikke er helt nøyaktig.

For å gjøre det enkelt, og oversiktlig, har vi laget en liten ordliste med forklaringer over uttrykkene og tallene du finner i din Instagram Story-innsikt:

Samhandlinger (interactions)

Denne delen av innsikten viser hvilken form for handlinger som er utført når dine følgere og andre engasjerer seg i historien din.   
 
Delinger (shares):
Antall ganger historien har
blitt delt videre (om du har tillatt videredeling til meldinger eller til folks egne stories, i dine Historieinnstillinger). 
 
Svar (replies):
Svar på historien din, enten ved en emoji (reaction) eller at noen har skrevet svar til deg på storyen din, som da kommer som direktemelding til deg. 
 
Profilbesøk (profile visits):
Antall ganger profilen din har blitt besøkt fra storyen / historien. 
 
Trykk på etikett (sticker taps):
Antall
trykk tagget lokasjon, hashtag, tagget person eller stickers  din story.



Oppdagelse (discovery)

Denne delen av innsikten måler hvor mange som har sett din story og gir deg mer informasjon om hva følgerne gjør og hvordan de navigerer seg i din story. 
 
Rekkevidde (reach):
Antall
personer som har sett din historie. 
 
Eksponeringer (impressions):
Antall ganger din historie har blitt sett (og alltid et høyere tall enn Rekkevidde, da enkeltpersoner kan se storyen flere ganger ved å klikke seg frem og tilbake). 
 
Følger (follows):
Antall følgere du har fått som en konsekvens av denne spesifikke historien / storyen.
 
Tilbake (back):
Antall ganger
noen gått tilbake for å se det forrige bildet eller videoen i historien din.
 
Fremover (forwards):
Antall ganger noen har trykket fremover for å se det neste bildet eller videoen i historien.
 
Neste historie (next story):
Antall ganger noen har trykket seg videre til neste kontos historie. 
 
Har avsluttet (exited):
Antall trykk noen har gjort for å gå ut av story-innholdet i sin helhet og som dermed betyr at de forlater historien din.

Lykke til med Instagram Story og med å analysere dine egne resultater der! 

Lurer du på noe?
Legg igjen en kommentar eller send oss en melding i sosiale medier!