Skap levende bilder!
Vi har lyst til å dele et lite tips til deg som legger ut bilder i sosiale medier; vær kreativ og lag dine egne illustrasjonsbilder for å få stoppeffekt når folk scroller seg gjennom nyhetsstrømmen sin!
Her kan du se et lite, enkelt eksempel på hvordan vi har valgt å bruke et "hjemmelaget" bilde som illustrasjonsbilde, fremfor et tradisjonelt katalogbilde, og du får vite hvorfor vi synes det kan være et bra virkemiddel for å få god effekt på postene vi lager i sosiale medier.
I dette tilfellet ønsket vi å tipse våre følgere om et kjempegodt tilbud Kitch'n hadde på Rosendahls dessertskåler, og dette bildet var det vi hadde tilgjengelig:
Hva er galt med dette bildet, lurer du kanskje på?
Bildet er veldig fint, og det er ingenting galt med det, men bilde kan faktisk være for fint. For tydelig reklamebilde, for opplagt et bilde fra en katalog. Og hva mener vi så med det?
Når vi ser på bilder på Facebook og Instagram, stopper vi oftest opp ved bilder som vekker en følelse i oss, fremfor å kun være et illustrasjonsbilde. Hvis bildet kan gi deg gode tanker, du blir inspirert eller du får frem gamle minner om gode opplevelser, så har vi klart å skape noe mer hos deg som følger enn kun det å SE bildet. Du har en OPPLEVELSE knyttet til bildet, og det er både større sjanse for at du ikke scroller deg forbi, men i stedet stopper opp, og vi tror også det er større sjanse for at du også husker bildet og innlegget i etterkant.
Vi skal vise deg hva vi mener:
Gjør ikke dette bildet her deg litt mer nysgjerrig på hva dette innlegget handler om? Kanskje får du assiosiasjoner til å spise jordbær fra skål hjemme på dine besteforeldres kjøkkenbord? Kanskje du lurer på hvem andre som skal få jordbær servert i de tre tomme skålene?
Når vi jobber med innlegg har vi i tankene at bildet sammen med teksten skal gi noe mer enn å kun være et innlegg som vi skal få publisert rasket mulig. Med dette bildet over her, får vi selv følelsen av noe ekte, noe gammelt og velbrukt. Det er nesten så vi kjenner duften av det gamle bordet og vi tenker tilbake på de gangene vi har besøkt gamle gårder eller en gammel bygård. Det er akkurat som om det sitter ufortalte historier ved dette bordet. Vi får kanskje assosiasjoner til at jordbærene er dyrket i norsk jord, av norske bønder som genuint er opptatt av at du skal få de beste råvarene i verden.
Ved å gi leserne noe mer, det lille ekstra, tror vi at det blir mye lettere å fortelle historier i sosiale medier som folk vil like og sette pris på.
Har du noen gode eksempler på det samme? Vi vil gjerne se hvordan du gjør det, så del gjerne!