Skip to content
All posts

Nei, Facebook er ikke død for bedrifter!

Nylig presenterte Facebook at de ville gjøre en stor justering i algoritmene sine, med mål om at du som bruker Facebook fremover skal få mer innhold fra venner, familie og grupper i nyhetsstrømmen din, og mindre innhold fra bedrifter, virale videoer og kjendiser. 

Slike nyheter gir kriseoverskrifter i fleng, men er det virkelig sånn at Facebook er dødt for bedrifter? At organisk (ubetalt) rekkevidde er så godt som null? Vi tror virkelig ikke det, og etter alt og dømme; dere som har 'knekt Facebook-koden' og som allerede har en side med innhold som tilfører målgruppen deres verdi, får mer rekkevidde og engasjement fremover.

Mark Zuckerberg skrev i januar 2018;

Bakgrunnen for endringen er tilbakemeldinger fra brukerne som forteller at de er lei av at nyhetsstrømmen fylles opp med bedrifter, merkevarer, kjendiser og nyhetsteder. Hensikten med Facebook har alltid vært å la brukerne holde kontakten med venner og familie, og de ønsker nå at brukerne skal få en stadig mer meningsfull bruk av plattformen, i motsetning til apatisk og meningsløs scrolling gjennom uengasjerende innhold. 

Facebook forventer faktisk en nedgang i tid brukt på plattformen, men at den tiden som brukes der, gir brukerne mer mening og verdi. Da skaper de en tjeneste som brukerne kommer tilbake til, og da vil de også ha et produkt som fortsatt er salgbart for annonsørene. 


Hvordan påvirker algoritmeendringene siden din?


Denne endringen vil treffe aller hardest de bedriftene som tenker at Facebook bare er "enda en kanal som vi kan måke ut det samme innholdet som vi deler over alt ellers – som å pushe salg og vente på at folk skal komme løpende til våre butikker», uten å egentlig være opptatt av dialog, engasjement eller å by på noe mer enn vanlig. 

Bruker du Facebook kun for å pushe salg av egne produkter og tjenester, eller kun deler lenker til artikler på din egen nettside, så kan det bli utfordrende for deg å få rekkevidde, dvs å nå ut til målgruppen din, uten at du må betale Facebook for å spre innholdet ditt med annonsering.


Du må skape reel, gjensidig verdi


Det blir viktigere enn noen gang å skape innhold som engasjerer fremover. Endringen oppfordrer til mer dialog - fortsatt mellom målgruppen og siden /merkevaren, men aller helst - mellom ulike brukere, på ditt innhold.

Video er fint, men apatisk scrolling eller apatisk video-titting er ikke meningsfull tid brukt på Facebook, iflg Mark Zuckerberg. En live-sending, derimot, skaper mer engasjement og blir derfor prioritert, og det samme gjør innhold som skaper dialog mellom mennesker. Med andre ord; hvis vi som merkevarer klarer å skape innhold som målgruppen vår har lyst til å dele videre med sine venner, eksempelvis ved å tagge sine venner i kommentarfeltet eller ved å dele videre på Messenger til utvalgte venner eller grupper, da anser Facebook det for å være godt innhold som virkelig gir verdi, og da får vi den sårt trengte rekkevidden, uten å nødvendigvis måtte betale for det. 

SMD18 astrid valen-utvik 04

(Foto: Gard L. Michalsen/Medier24)

 

Vi trenger ledere med visjoner, verdier - og ro i rumpa

Det blir enda viktigere for bedrifter å ha en solid forankret strategi for sosiale medier – at man har en god og velfundert plan med innholdet man skaper. Hvilke verdier skal din virksomhet representere, hvordan kan disse verdiene bety noe for mennesker som er viktige for dere, altså målgruppen deres og hvilken tidshorisont jobber dere etter? 

Det nytter ikke lengre å skape falsk engasjement for å få økt rekkevidde. Poster som helt klart kun er ute etter å bruker "lik, del og tagg en venn" som konkurranseelement eller som kun har mål om å få økt rekkevidde, kommer til å bli slått hardt ned på (såkalt 'Engagement bait'). Vi må lage innhold som engasjerer folk, på ekte - som folk får lyst til å diskutere og dele med sine venner, fordi de faktisk bryr seg om innholdet vårt.

Vi må rett og slett tilføre ekte verdi til følgerene våre, og i foredraget Astrid holdt på Social Media Days 2018, "Hvorfor late markedsførere og pengekåte ledere ødelegger Facebook", gir hun konkrete tips og råd til hvordan vi som merkevarer kan skape verdi. Det er enklere enn mange tror, men det krever tid og ressurser, og ledere som evner å tenke langsiktig.



Samhold i Facebook-grupper


I 2017 ble det mulig for bedrifter å knytte opp en gruppe til en Facebookside – og dette spår vi at blir veldig populært i 2018. Vi ser allerede at poster fra grupper er høyt prioritert i nyhetsstrømmen vår – og for en merkevare kan det være gull verdt å knytte tette bånd til brukerne sine via en gruppe. Brukerne kan være noen av de aller viktigste ambassadørene for en merkevare, og det at vi skaper et miljø hvor de kan snakke sammen, i tillegg til at vi kan ta en del i den samtalen, det tror vi kan være verdifullt på mange måter. Facebook har også sagt at innhold fra grupper typisk vil få bedre spredning enn mye annet innhold, så dette mener vi absolutt er verdt å sjekke ut.

----

Så - denne algoritmeendringen, som har fått mange bedrifter til å skjelve i sine sosiale medie-bukser, tror vi rett og slett kan være en 'blessing in disquise'. Det kan hjelpe oss merkevarer å revurdere hvorfor vi er tilstede i sosiale medier, hva vi skaper av verdi der og hva som virkelig er verdien av den tiden vi investerer i disse kanalene. 

En slik fokus-justering tror vi var helt på sin plass nå i 2018 - både for oss i Valen-Utvik og for våre kunder, og for mange andre merkevarer der ute. 

 

Hva tenker du om disse algoritmeendringene? Har du merket noe til det så langt? 

 

I podkasten Sosialt sett diskuterer Astrid og podkastparter Heidi Sperre i FLY AS dette temaet i episoden; "Slutten på Facebook for bedrifter, starten på meningsfull scrolling?

Du kan høre episoden her;