Skip to content
All posts

Hvordan kan vi få folk i butikk - med aktiviteter i sosiale medier?

Da Nille skulle informere om den offisielle åpningen av påskebutikken sin, og feire det med 20% på hele butikken til alle kundeklubbmedlemmer, ville vi se om vi kunne skape noe i sosiale medier, som direkte kunne måles og erfares at skapte effekt i butikk. Det er mange muligheter for slik effektmåling, men det krever ofte endel tekniske virkemidler, at man etablerer egne koder som kan slås inn på kassen osv, og nå ønsket vi å se om vi kunne gjøre noe veldig raskt, enkelt - som likevel ga målbar effekt. Målet er naturligvis å trekke folk i butikk for å vise frem alle påskenyhetene, og sørge for at så mange som mulig får med seg budskapet om at Nille har 20% rabatt på hele butikken denne dagen. Vi tok en intern brainstorming i VU for å se hva vi klarte å finne av mulige løsninger, og landet etterhvert på at vi ville ha en påskeeggjakt i Nilles butikker.

 

Planen for å knytte aktivitet i sosiale medier opp mot aktivitet i butikk, ble faktisk ganske enkel!

Alle Nilles nesten 400 butikker skulle ta et påskeegg fra eget sortiment, fylle det med godteri fra eget sortiment og gjemme det i sin egen butikk. Det er fort gjort og veldig lite kostbart for Nille. Vi fikk dermed gjort det veldig enkelt for hver enkelt butikk å bli med, vi fikk unngått kostbar utsendelse / oppsetting av utstyr i butikkene og dette ble ikke veldig tidkrevende verken for hovedkontoret til Nille, for butikkene som var med - eller for oss som driftet denne konkurransen. 

Da var forberedelsene gjort - og et viktig element gjensto; å invitere Nilles følgere i sosiale medier til å bli med på påskeeggjakten. Og jakte, det ville de! 

Butikkene opplevde at folk stod i kø utenfor da de skulle åpne butikken sin, at besteforeldre tok med barnebarn og foreldre tok med sine barn - for å jakte på et forholdsvis lite egg med godteri i en Nillebutikk. Noen lette i flere timer i en butikk før de til slutt var heldige og fant egget, mens andre dro fra butikk til butikk for å lete mer, uten å være den heldige som stakk av med egget i noen av butikkene - men like blide var de, unge som eldre! 

 
nilles påskeeggjakt
 

Fra sosiale medier - til butikk - tilbake til sosiale medier! 

Siden dette var en fysisk aktivitet som skulle foregå i butikk, måtte vi også tenke ut en ting vi kunne gjøre for å også dra aktiviteten tilbake til sosiale medier. Vi ba derfor om at personen som fant egget i de ulike butikkene i Norges land, skulle ta en liten selfie sammen med en ansatt i butikken, og deretter sende bildet til oss, slik at vi kunne dele bildene i et album på sosiale medier (Facebook). Blant alle som sendte oss bilde til dette albumet, trakk vi ut en heldig vinner som fikk et gigantisk påskeegg med godteri. 

Vi vet det er mye forlangt å få alle butikkene til å sende oss et bilde i sin hektiske butikkhverdag, så vi antok at vi ikke kom til å få så mange bilder, men om vi fikk ca 10% av butikkene til å sende oss bilder, og dermed fikk vi vise frem rundt 40 bilder av blide kunder og fine ansatte, anså vi oss veldig fornøyde med.

Det viste seg at vi tok feil av engasjementet til både ansatte og kunder i denne konkurransen, for til slutt endte vi opp med 163 bilder av superfornøyde vinnere (rett i underkant av 50% av Nilles butikker sendte inn bilder) - virkelig helt fantastisk!

 
album
album_rekkevidde
 

Engasjement er viktig - og utrolig gøy!

Noe av det aller beste med denne aktiviteten, var engasjementet dette skapte på Nilles Facebook-side! Vi lagte et bildealbum for å samle alle bildene som kom inn - og oppdaterte dette fortløpende med bildene som vi fikk tilsendt. Folk var kjempeengasjerte i kommentarfeltet og mange lurte på når "deres" bilde kom ut :) I tillegg kom det inn mange hyggelige kommentarer til Nille om hvor bra konkurranse dette var, og de takket rett og slett Nille for å skape slike hyggelige aktiviteter for kundene sine.

Det ble en lang dag på kontoret for oss i VU for å svare på alle innkommende kommentarer, meldinger og mailer, men det var virkelig verdt det. Maken til baluba er det lenge siden vi har vært med på :) 


kommentarer_pikselert
 

...og så lenge kunden er fornøyd, er vi fornøyd!

Ansvarlig for sosiale medier i Nille, Maria Tornes, er veldig fornøyd med aktiviteten, og kunne fortelle oss at hun stadig vekk får spørsmål og kommentarer fra organisasjonen internt fordi det var så effektfullt og gøy! - Det aller hyggeligst var å se alle de glade kundene og våre flinke ansatte, som fikk en utrolig fin lørdag sammen i våre butikker, sier Maria.

Maria sier oppsummerende til slutt; 

"VU kom opp med denne morsomme ideèn, og var med oss hele veien fra plan til gjennomføring, til premieutsendelse og evaluering i ettertid. Her kom virkelig fordelen med å bruke et lite byrå som VU oss til gode – de stiller opp på kort varsel og holder fokus til jobben er gjort. Dette ble en kjempesuksess for oss, et event som ble godt lagt merke til blant både kunder, ansatte og samarbeidspartnere. Facebook kan være så lunefull, og da er det supergøy når man treffer med riktig budskap, til riktig tid, til riktig publikum.

Det er altså ingen tvil om at aktiviteter i sosiale medier kan føre til trafikk til fysiske butikker, og ikke minst; at man ved å arrangere en slik forholdsvis enkel og veldig rimelig konkurranse, virkelig får spredt budskapet som Nille ville ha ut denne lørdagen; at de hadde 20% rabatt på alle varer og at det var flust av fine påskevarer i butikken nå!

For å fritt låne, og modifisere, et slagord fra en kjent matvarekjede;

"Det enkle kan absolutt være det beste - og morsomste!" 

Har du noen spørsmål eller kommentarer til dette? Fyr løs i kommentarfeltet!