Skip to content
All posts

Hvordan endte Oskar sine boller opp på Finn.no til absurde priser?

I disse dager er det mange som jakter febrilsk på Oskar Westerlin sine trippel-sjokkis boller. Men hvorfor ble det egentlig sånn? Handler denne ville etterspørselen om en post som sa "Her er produktet mitt, løp og kjøp"? Nei, naturligvis gjør den ikke det.

Det handler selvfølgelig om alt som har skjedd i forkant av "løp og kjøp"-kommunikasjonen. 

Så, hvordan skal vi få varene våre til å fly ut av hyllene, på samme måte som bollene til Oskar, som nå er så ettertraktet at det har blitt et slags "svart marked" for disse produktene på Finn.no, til absurde priser?

 

Grunn #1

Oskar har en følgerbase som liker innholdet han lager. Han underholder, involverer og engasjerer målgruppen sin med det målgruppen hans definerer som godt innhold – og han byr på mye av det.

Følgerne våre må ha lyst til å følge oss, fordi de opplever at vi gir dem det de vil ha – enten det er underholdning, kunnskap, inspirasjon, utfordringer eller andre ting.

 

Grunn #2

Oskar byr følgerne sine på den usminka sannheten. Han fjaser, driter seg ut, og tar seg selv lite høytidelig. Det bygger opp en tillit blant følgerne – en tro på at han vil si det som det er. Innholdet hans får dermed høy troverdighet blant følgerne.

Hvis alt hele tiden skal være perfekt, da blir innholdet vårt kjedelig, og det bygger heller ikke tillit blant målgruppen vår. Hvis vi ikke klarer å være personlige nok, som virksomheter, og det budskapet vi presenterer, blir vi ikke troverdige nok.

 

Grunn #3

Oskar ventet ikke til produktet sitt var helt klart før han delte hva han hadde lagd. Han har engasjert følgerne sine, tatt de med i prosessen, og vist hvordan det ser ut behind-the-scenes. Han har brukt kanalene sine til å bygge opp spenningen i forkant, med innholdet han har delt. Det utløser et skred av kjøpelyst idét han kommuniserer at produktet nå er i butikk, og kan kjøpes.

Ofte gjør virksomheter det motsatte. Venter lengst mulig med å fortelle noe, i tilfelle det vi skal selge ikke er helt perfekt, eller fordi vi er redde for at noen skal stjele idéen vår. Og vi deler helst ikke før produktet er lansert og kan kjøpes, for da kan vi måle antall salg.

 

Grunn #4

Når Oskar skal selge i sine kanaler, lager han innhold som er på lik linje med det andre innholdet han har i sine kanaler. Han vet hvilket innhold følgerne vil ha, og lager salgsinnhold på samme måte. Fordi det er den type innhold som har høy troverdighet hos følgerne hans. Nå er det TikTok, Reels og YouTube Shorts som gjelder, med korte videoer, høy tempo og mye action. Det vet Oskar godt, og derfor lager han mye innhold av denne typen.

Her er det ikke strigla noe strigla kampanje-materiell. For vi vet at det ofte har motsatt effekt – vi selger mindre på den måten, fordi det ikke føles ekte ut.

 

Grunn #5

Da Oskar hadde delt at produktet var i butikk, var han ikke ferdig med å snakke om det. Han snakker om produktet igjen, og igjen. Men – han forteller det på nye måter! Han inkluderer produktet i ulike settinger, og sørger for at målgruppen stadig eksponeres for produktet. Han underholder og engasjerer, på den måten han vet at målgruppen liker.

Virksomheter tenker ofte at når produktet er ute, så skal målgruppen finne det helt av seg selv. Og at gjentatte forsøk på å selge til målgruppen kan oppleves som litt desperat. Vi er heller ikke så gode til å finne ulike måter å selge på, vi holder oss ofte til det som er trygt. Sånt blir det ikke nødvendigvis mye salg av.

 

I episode 20 av podkasten Hvordan oppnå suksess i sosiale medier kan du lære mer om hvordan du kan selge mer via sosiale medier.

New call-to-action