Skip to content
All posts

Hverdagsinnhold til sosiale medier

Mye av arbeidet i ulike virksomheter er knyttet til kampanjer, nyheter, kundeservice, politiske seire eller faste, årlige merkedager. Men som livet ellers, består jobbhverdagen av flest helt vanlige dager.

I arbeidet med sosiale medier merker vi det kanskje spesielt godt, fordi vi skal fylle et stadig økende antall sosiale medie-kanaler med innhold, jevnt og trutt. Også de dagene det ikke er et kjempebudsjett til en kampanje, eller det er en kjempestor, aktuell nyhetssak å fortelle om.

Så hvis du ikke hører det ofte nok: Det er kjempeviktig at du prioriterer å lage innhold, også de dagene dere ikke nødvendigvis har noe stort å fortelle om. Og ja, det tar tid. 😅 

 

Ha en innholdsplan

For å være sikker på at du får innhold ut kontinuerlig i de sosiale kanalene dine kan det være veldig lurt med en innholdsplan, og ikke minst: Jobbe ut ifra en innholdsplan som utgangspunkt. Klarer du det, får du sosiale kanaler med sammenheng, verdi og stort potensiale til å vokse. Istedenfor å jobbe utfra når virksomheten din har noe å fortelle, eller har en kampanje. Sistnevnte strategi kan gi en veldig av og på-tilstedeværelse i sosiale medier. Og skal dere vokse, er jevnt trykk en viktig faktor.

New call-to-action

 

Skap verdi for følgerne dine

Det viktigste spørsmålet du bør stille deg selv når du skal lage innhold til dine sosiale medier er: Hva er det følgerne dine ønsker fra deg? Hva er det akkurat du har, som du kan gi til følgerne dine, som de føler de får noe ut av, som gir dem verdi. Det er ikke sikkert at dette alltid er knyttet opp til virksomhetens kampanjer, eller «bare» en rapport fra noe dere har gjort, eller en link til at dere har vært i media.

Hva er det dere kan tilby av tjenester, kunnskap eller kanskje underholdning som kan gi følgerne deres noe som gjør at dere innimellom kan rope ut om hva dere selger og får til også, når dere som regel har hovedfokus på hva de der ute vil ha, ikke bare hva dere vil fortelle. Still dere selv det spørsmålet, får følgerne mine noe ut av dette?

 

Analyse – hva er det egentlig som fungerer?

Noe av det beste med sosiale medier er at det finnes tall. Du kan lett se hva som fungerer og ikke, hva følgerne dine setter pris på å få, og hva som ikke er så populært. Et lurt analyse-tips er å i det minste hver måned se hvilke tre poster har gått best og hvilke tre poster har gått dårligst. (Det vil si, hvilke poster har nådd ut til flest mennesker og færrest mennesker). For å på denne måten få et inntrykk av hva folk setter pris på å få av innhold.

Les mer: Derfor bør du analysere innholdet ditt i sosiale medier

 

Svar på kommentarer

En viktig del av sosiale medie-arbeidet er nettopp: Å være sosial. I sammenheng med at dere ikke bare skal rope ut når dere vil fortelle noe, skal dere heller ikke bare legge ut innhold, og ikke respondere når dere får svar tilbake. Sosiale medier er ikke en enveis- kommunikasjonskanal.

Les mer: Kundeservice – gullet i sosiale medier

 

Det tar tid å vokse

Det å gjøre tingene ovenfor, kan for mange virke unødvendig. Hos mange virksomheter får dessverre ikke sosiale medier den tiden det fortjener. I hvert fall ikke i det vanlige dag til dag-arbeidet. Det krever litt å stå i det å få lov til å bruke tid på å lage det innholdet fra dag til dag, svare på kommentarer, analysere og skaffe seg rom til å være kreativ, komme på nye ting og holde seg oppdatert om de forskjellige kanalene.

 

Å prioritere sosiale medier

Hvis det dagligdagse sosiale medie-arbeidet får lov til å få prioritet gjennom ressursbruk, og å bli tatt på alvor, vil også resultatene komme. Gode, målgruppe-bevisste sosiale kanaler er gull verdt for virksomheten din. Men det skjer ikke av seg selv. Heia alle dere som sitter der ute hver dag og bygger opp og vedlikeholder sosiale medie-kontoer, steg for steg, og lager innhold også de dagene resten av virksomheten din mener at dere ikke har noe å fortelle.

 

New call-to-action