KONTAKT OSS
av Astrid Valen-Utvik | 22. august 2022

Ble det litt vel mange nye endringer på Instagram i løpet av sommeren, synes du? Fungerer ikke Facebook helt som før? Virker ikke LinkedIn helt intuitivt for deg, og er TikTok alt for skummelt?

Det har skjedd mange endringer på de fleste sosiale kanalene i løpet av sommeren, og dette har skapt mye uro blant brukerne. Jeg forstår at det er lett å bli frustrert, men her kommer tre tips og råd fra ei som har vært ute en sosiale medier-natt før:

Tips #1 // Ikke prøv å finne snarveier, jobbe rundt, motarbeide eller bli sint på endringene som kommer - bruk de heller til din fordel.

Når en plattform kommer med ny funksjonalitet gir de som oftest ekstra fart til det de akkurat har lansert. De vil at flest mulig skal teste det nye, slik at de kan se hvor godt eller dårlig folk liker det de har lansert og hvor bra eller dårlig det fungerer.

Sleng deg på, test ting og ikke vær redd for å gjøre feil! Det er feilene vi lærer mest av og som gjør at vi får de mest verdifulle erfaringene.


Tips #2 // Sitt stille i båten – ikke krisemaksimer


Nå kommer det straks en sosiale medie-bok på markedet fra undertegnede, og der tar jeg for meg nettopp dette med viktigheten av å sitte stille i båten og ikke krisemaksimere.

For ja, du kan tenke at det har skjedd vanvittig mye nytt med sosiale medier på de 13 årene jeg har drevet Valen-Utvik – og det har det naturligvis. MEN – de virkelig viktige tingene, de som handler om mekanismer for god kommunikasjon, hvordan bygge relasjoner, hvordan skape og gi verdi. Alt dette fungerer på samme måte nå, som det gjorde da jeg startet firmaet mitt i 2009.

Det å virkelig se mennesker, det å være nysgjerrig, interessert og glad i å snakke med folk (om enn digitalt), det å tørre å by på seg selv, by på noe annet enn det folk forventer – og ikke minst; det å gi verdi til menneskene som er viktig for deg (altså målgruppen din).

Det er det som er kjernen i sosiale medier, uansett hvor mange endringer som kommer, hvor mange bugs som finnes i verktøyene og hvor avleggs man kan føle seg når det virker som alle går viralt med fancy dance moves og kule memes.

Ta deg tid til å analysere innholdet ditt, og finn ut av hva som faktisk gjør det bra og hva som har forbedringspotensiale. Gjør mer av det som funker, mindre av det som ikke funker like godt, og pust med magen – så kommer du til å vokse og se resultater over tid. Langsiktighet er din venn. 🙏🏼


Ikke vær den aller siste som tester ut Reels eller TikTok


Ja, du nok bør nok teste ut Reels og mulighetene det kan gi deg, men nei, det betyr ikke at du må danse, gjøre fancy moves, eller at du må peke på tekstbokser som dukker opp på skjermen. Representanter fra de sosiale kanalene, samt andre ‘fremtidsforskere, mener at vi kommer til å se MYE mer videoinnhold fremover, og spesielt kortformat-video (som Reels), så det kan være vel verdt å lære seg.

Finn din greie og prøv deg frem. Tør du være morsom? Vil du lære bort noe? Vil du underholde, diskutere, eller – kanskje danse? Det å lage filme, klippe og redigere video har aldri vært enklere, og det finnes mange fine apper som hjelper deg i gang.

En av mine personlige favoritter, er appen Inshot, men CapCut er også mye brukt og fikser det aller, aller meste.


Et lite bonus-tips til slutt? Finn gode sparringspartnere!


Det er alt for mange som jobber med sosiale medier, som sitter med både ansvaret, oppfølgingen, det kreative og det strategiske helt alene. Kanskje resten av organisasjonen ikke skjønner markedsføring eller kommunikasjon? Kanskje de ikke engasjerer seg i sosiale medier? Det gjør jobben din mye vanskeligere, naturligvis.

Når bugs dukker opp i sosiale medier, så er det greit å vite at det er akkurat det – bugs, og ikke det at du har gjort noe feil. Om du skal analysere innholdet ditt, så er det fint å ha noen å kunne gjøre refleksjonene sammen med, for det er vanskelig å finne en fasit – helt alene. Når du vil tenke utenfor boksen og gjøre noe litt mer kreativt, så er det vanskelig å være kreativ alene og i et vakuum. Finn noen du kan drodle og sparre med!


I den sammenhengen må jeg naturligvis nevne at du er hjertelig velkommen som medlem hos oss i VU Kompetanse - som vi har laget til akkurat dette formålet. Du finner all informasjonen om hva et medlemskap hos oss innebærer ved å trykke her:

New call-to-action

Siste onsdag var siste dag av et spesialtilbud vi hadde på årsmedlemskap hos oss (med 40% rabatt, tilsvarer kun 499 kr / måned eks. mva.), så nå er prisen for årsmedlemskap 12.499 kr inkl. mva.

MEN – du kan gjerne teste oss ut måned for måned, til 1.999 kr inkl. mva. / mnd. Om du har tid og lyst, kan du bruke VU Kompetanse som en kursportal i en måned, hvor du kan se så mye innhold, stille så mange spørsmål du vil og rett og slett bygge din egen kompetanse innen sosiale medier - og så kan du si opp medlemskapet. Da har du lært MYE for kun 1.999 kr inkl. mva. 🤩

Og fordi jeg har så lyst til at flere skal få støtte og hjelp, og jeg VET at vi har vanvittig mye spennende på gang i VU Kompetanse fremover, så ja – jeg utvider gjerne spesialtilbudet vi nylig avsluttet, for deg. Send meg en mail, så får du også årsmedlemskap for 7.499 kr inkl. mva.

Jeg ønsker deg uansett en kul, spennende og produktiv høst i sosiale medier – og håper du får redusert frustrasjonen, og økt effekten og gleden!

//Astrid

Relaterte artikler

Ro deg ned, pust med magen – tenk..

av Astrid Valen-Utvik | 22. august 2022

Nå finnes det veldig mange frustrerte sosiale medie-sjeler der ute. Mange som klager over synkende..

Les mer

Samarbeid om innholdet til sosiale..

av Astrid Valen-Utvik | 22. august 2022

Å lykkes med å få flere kolleger med på arbeidet med sosiale medier, gjerne på tvers av avdelinger, vil gjøre..

Les mer

Kommentarer

NYHETSBREV

Motta artikler fra Valen-Utvik

OM VALEN-UTVIK

Valen-Utvik tilbyr sine tjenester i form av konsulenttjenester på kort eller lang sikt, som rådgiver, strateg, koordinator eller prosjektleder, eller som fullt ut ansvarlig for all gjennomføring og kommunikasjon i sosiale medier på vegne av din bedrift. Valen-Utvik leverer drift av sosiale kanaler på vegne av bedrifter, men holder også kurs, foredrag og workshops for selskaper som vedlikeholder den daglige kommunikasjonen i sosiale kanaler selv.