Nytt design på Facebook for Pages
I går kveld fulgte jeg Facebook sin live stream på nettet i cirka 3 timer, i forbindelse med deres event for lansering av nytt design og nye muligheter for bedrifter på Facebook. Mye av tiden brukte Facebook til å tydeliggjøre at det som fungerer på Facebook for bedrifter, er de samme mekanismene som for private personer - altså det å skape innhold av verdi og som skaper engasjement blant de som ser / leser innholdet.
Storytelling var et mye brukt ord gjennom streamen, og dette er vi naturligvis enig i; fortell gode historier, så øker du sannsynligheten for at dette blir spredd, og siden din vil være aktuell for enda flere potensielle kunder / relasjoner.
Tenkte kort å oppsummere endringene for bedrifter på Facebook, slik jeg ser det akkurat nå;
Designendringer
- Bedriftssidene får et coverbilde, på samme måte som vi har hatt på personprofiler med nye Timeline. Dette ser bra ut, synes jeg - og det gir bedriftene en god mulighet ved å være bevisste og gode på hvordan de profilerer med dette coverbildet.
Nå kan de raskt gi alle som kommer innom deres facebookside et slags inntrykk av hvilken side de har kommet til, og å sette temaet og stemningen for siden. Coverbildet bør gjerne oppdateres kontinuerlig for å følge bedriftens kampanjer, sesonger e.l. - Noe regler gjelder for bruk av coverbildet-plassen; Det skal ikke være salgsfremmende kommunikasjon i bildet (Vi har salg på produkt X!), ikke call-to-action (Kom og kjøp! Trykk liker! Del med dine venner!) og heller ikke være informasjon som skal være i Om-seksjon (telefonnummer, email, web-URL m.m.).
- Profilbildet (det lille bildet) endrer også størrelse og er tenkt fra Facebook sin side å være en statisk profilplass. At bedrifter ikke skal skifte ut dette bildet etter sesonger / kampanjer osv., men at bildet skal representere bedriften på facebook, også i miniatyrbildet, og sånn sett være det gjenkjennende elementet for følgere. En plass for bedriftens logo.
Et par bilder som viser formatene på det nye designet - klikk for mer detaljert info;
Bildestørrelser oppdatert for 2017. Klikk på bildet over for å komme til bloggposten med alle målene skissert opp i detalj.
Nye funksjoner
- Bedrifter gis nå en mulighet til å kommunisere rett i meldingsboksen til sine følgere, ved å sende melding slik vi har kunnet gjort privat hele tiden. Det som er viktig å merke seg er at den dialogen via meldinger mellom en bedrift og en følger, må startes av følgeren. Vi som bedrifter kan dermed ikke sende melding til en av våre følgere, uten at det er følgeren som sendte melding først. Men; dette gir gode muligheter til å drive god kundeservice på Facebook. Kommunikasjon av typen "Send oss gjerne spørsmål om det er noe du lurer på!" publisert av bedriften på veggen, vil kunne ta en god del henvendelser til innboksen - om det er ønskelig. For min del ser jeg heller at kunder hvor det er snakk om personlig informasjon eller usakelig munnbruk, nå kan "rettledes" til å fortsette dialogen via meldinger.
- Facebook introduserte "Offers". Her skal bedriften kunne legge ut tilbud som gjelder kun sine følgere, og som følgeren med enkelhet skal kunne få sendt direkte til sin mobil eller desktop. Høres lovende ut, særlig for mange av våre detaljhandelkunder, ettersom det virker som et godt verktøy for å få følgere i sosiale medier inn i butikk. Du kan lese mer om dette på Facebook sitt eget hjelpesenter her.
- Bedrifter kan pinne / feste en av sine oppdateringer / noe av innholdet det har skapt på sin facebookside, slik at det vil ligge øverst på facebooksiden i inntil 7 dager. Oppdateringen dette gjelder vil da være merket med en oransj tag øverst til høyre og være godt synlig for alle som kommer inn til hovedsiden.
- Bedriftene kan markere innhold fra venner av siden som "godkjent for visning" eller skjule det (slik vi har kunnet gjort til nå), men bedriftene får også nå muligheten til å stjerne innhold på siden, om man ønsker innholdet skal gå over begge kolonnene på facebooksiden - og dermed gjøre det mer synlig. Man kan også legge ut informasjon fra tilbake i tid, såkalt BackDate, og man kan legge ut bedriftens MileStone - altså legge til milepæler i bedriftens historie.
- Administratorer av facebooksider får et Admin-panel, hvor alt for å håndtere bedriftens side på Facebook vil være tilgjengelig;
- Varsel (notifications)
- Hvem liker siden din?
- Facebook Insights
- Page tips
- Messenger
Annonsering
- Facebook påpekte flere ganger at kommunikasjon på Facebook, fra bedrifters side, bør handle om å fortelle gode, engasjerende historier - og at all slik historiefortelling og all annen aktivitet bør starte på bedriftens egen vegg. Likevel; innhold en bedrift deler på veggen, er ikke nødvendigvis sikkert at blir lest av veldig mange av bedriftens følgere - ettersom dette handler om edge rank, hvor mange av ens venner som har engasjert seg i dette budskapet, hvor mange venner som har likt selskapet som har publisert, m.m. Facebook sitt system vil hele tiden velge å vise historiene publisert i nyhetsstrømmene til personer som til enhver tid vil være riktigst å vise det til. I snitt er det sannsynlig at innhold du publiserer blir vist for 16% av dine følgere, når man ikke setter inn ekstra tiltak. Fokuset har en stund vært på å øke antall "likes" til bedrifter, men nå ønsker Facebook å vri dette til at bedriftene skal jobbe med annonser for å gjøre seg synlig (og relevante) for et større antall av de "likes" de allerede har.
- Det som er nytt nå, er at historier som gir god respons med tanke på kommentarer, likes og delinger, nå kan brukes som Featured stories, altså som annonser i høyremargen. Hvem som vil se denne annonsen vil være knyttet til hvor mange av dine venner som har deltatt i dialogen, som liker siden eller på en annen måte har engasjert seg i innholdet - og dette er med på å sørge for at innholdet ditt blir synlig for enda flere enn de gjennomsnittlige 16%. Dette gjennomsnittstallet er det derimot mye som tyder på at det har falt helt ned til 2%, eller mindre, i mange tilfeller. Dermed er det ekstra viktig å skape godt innhold for å nå ut til flere.
- Det som kan skape slikt engasjement, kan være en post med kun tekst, lenke, et bilde, eller en video. Facebook konsentrerer seg spesielt på videomarkedet for dagen, så ved å bruk video vil du bli belønnet med litt ekstra spredning av Facebooks algoritmer.
- I tillegg vil bedrifter kunne kjøpe Facebook Premium, noe som kan sørge for at du får din historie delt i nyhetsstrømmen til dine følgere, både på desktop og mobil. På denne måten kan du sørge for at innholdet du deler blir synlig for kanskje opptil 75% av dine følgere, fremfor de 16% som man når i snitt ellers. Og med å få ditt innhold synlig for flere, vil flere bli engasjert og dermed gjøre innholdet synlig for enda flere (ved å like, kommentere, dele m.m.).
Praktisk
- Alle følgere kommer nå til bedriftens hovedside på facebook, ikke til en dedikert landingsside som "velkomstfanen" har fungert som frem til nå.
- Fra forsiden vil følgere kunne klikke seg videre inn til ulike egenlagde apper eller facebooks allerede utviklede apper, som Bilder, Kart, Notater m.m.
- For å lenke en person direkte til en app, må dette gjøres vi annonsering - dvs at en annonse kan lenke rett til en app på facebooksiden, fremfor veggen / forsiden til bedriften - man får ikke lenger styrt hvilken app / fane nye følgere skal se først på siden, alle kommer til den nye veggen.
- Facebook annonserte at det nå snart kommer mulighet til å ha 5 ulike nivåer på admin-personer for facebooksider. Etterlengtet for vår del!
Flere ressurser til info
- Facebook sin egen presentasjon av endringene, detaljert og oversiktig, finner du her.
- Facebook sin generelle gjennomgang av endringene ift de nye bedriftssidene finner du her
- En video fra Facebook for å presentere nyhetene finner du her
- Erik Eskedal var raskt ute med sine tanker rundt nye Facebook Pages
- Bli inspirert av hvordan 20 andre bedrifter har brukt cover photo på sin facebookside
- Mer om regelen for cover photos fra Sempro
- Mer fra Sempro generelt om nye Facebook Pages
- Mari Smith har en tråd på facebook med sine kommentarer til endringene og et livlig kommentarfelt
- DreamGrow Digital har en god bloggspot om hvordan få nye Facebook Timeline for pages, og hvilke ting som er viktig å tenke på / endre videre.
Vi kommer til å teste dette ut på vår egen profil de nærmeste dagene og gå i dialog med kundene våre for å få på plass elementene som må til for å lage ny 'Facebook Page' på en fin og profesjonell måte. Forhåpentligvis, og antakeligvis, medfører disse endringene nye muligheter for oss som administrerer facebooksider, og jeg tror også umiddelbart at disse nye mulighetene kommer til å oppveie eventuelle ulemper dette måtte medføre. I hvert fall når vi blir godt kjent med det nye oppsettet, både vi som sitter bak og våre kunderes følgere.
Hva er ditt førsteinnrykk?
Del gjerne dine tips, råd og kommentarer med oss i kommentarfeltet.