Skip to content
All posts

10 tips for å lykkes med godt innhold i sosiale medier i 2020

Vi snakker ofte om at godt innhold i sosiale medier er viktig, men hva innebærer det? Hvor skal vi legge fokuset vårt og hva skal prioriteres?

Jeg ble nylig spurt om å dele sine 10 beste tips på nettsiden til Content Marketing Norge, og vi deler naturligvis tipsene her også:

  1. Gjør opp status for alt innholdet du skaper – i alle (digitale) kanaler og flater, og se på hvorvidt du utnytter synergiene mellom de ulike kanalene. Mange merkevarer lager mye innhold, men hvor mye av det blir faktisk sett? Hvor mange engasjerer seg og husker innholdet vi skaper? I hvilke kanaler får vi best effekt, og hva av det vi deler er det så godt som ingen som ser? 

  2. Vi bør bruke ressursene våre på det som faktisk gir effekt, men da trenger vi å vite hva som har fungert bra og hva som ikke har fungert like godt. Vi må måle og analysere, og bruke kunnskapen vi tilegner oss, til å ta nye valg for hvordan vi skal lage og dele innholdet vårt fremover. Det hjelper ikke med måling om vi ikke bruker informasjonen til noe, men det hjelper heller ikke å lage innhold i fleng, om vi faktisk ikke vet hva som er bra eller dårlig.

  3. Bygg tillit til målgrupper som er viktig for deg. Tillit blir den nye valutaen fremover og vi både handler og bruker tid på merkevarer som vi faktisk både liker og har tillit til. Budskapet ditt må ha troverdighet for å ha effekt.

  4. Fokuser langsiktig. Vi jobber i kanaler hvor innhold dør ut fort og man kan få umiddelbar bra (og dårlig) respons. Men, hev blikket og fokuser på et langsiktig mål, så vil du lettere se hvilke avgjørelser du bør ta og hva slags innhold du bør skape, for å nå dine langsiktige mål.

  5. Ikke undervurder dialog. Ja, sosiale medier er toveis, og det bør vi ha forstått for lenge siden, men like fullt ser vi mange merkevarer som ikke fokuserer på å virkelig snakke med målgruppen sin. Kanskje 2020 er året du skal etablere en gruppe på Facebook eller LinkedIn, og investere tid til å gå i gode diskusjoner og holde i gang flere spennende samtaler i de kanalene? 

  6. Vær mer opptatt av kvalitet enn kvantitet. Det handler både om hvor mye innhold du skal publisere, altså hvor ofte og hvor høy frekvens du skal ha, men også i hvor mange kanaler du skal være tilstede. Det er rett og slett bedre å være skikkelig god i noen kanaler, enn helt middelmådig i mange.

  7. Involver større deler av organisasjonen din, og fortell historier som forhåpentligvis ikke har blitt fortalt så mange ganger før. Folk liker å lære ting, og vi liker å få vite ting vi ikke visste fra før. For å få fortalt slike historier, trenger du å få informasjon og innhold fra flere enn dine kollegaer på salg og marked. Kan vi få innhold fra produksjonen, fra kundesenteret eller fra salgsteamet som er ute og møter kundene våre hver dag?

  8. Ikke vær så polert og ordentlig at du til slutt oppfattes flat og lite troverdig. Vi vil ha levende merkevarer! Vi vil ha menneskene bak merkevarene, gjerne i direktesendt video eller live-sendinger på Instagram. Vi vil vite hva som skjer, og få være med på mye av det som skjer behind the scene.

  9. Video er viktig, men det er også formatet videoen kommer i. Vi får mye bedre effekt på video og bilde i høydeformat enn i bredde, og vi bør være mer opptatt av effekt enn av hva vi liker best selv, og da er det altså høydeformatet som gjelder.

  10. Fokuser aller mest på hvordan du som merkevare kan skape verdi, og mindre på hvordan du kan få verdi av din egen følgergruppe. Da får du aller best effekt over tid, og ikke minst; da lærer du mest selv også!

Ønsker du å lære enda mer?

Jeg er en av de fagansvarlige for Social Media Manager-sertifiseringen til Content Marketing Norge som starter opp 25. mars 2020. Ønsker du å jobbe helhetlig med sosiale medier, og få en sertifisering å vise til for kunnskapen du innehar, er dette en fin anledning til akkurat dette.

Social Media Manager består av 6 moduler, og jeg er så heldig at jeg har fått fungere som en slags 'rektor' på denne sertifiseringen. Det betyr at jeg har fått være med i kvalitetssikringen i de ulike modulene, jeg har fått være med å påvirke hvilke fagansvarlige som har blitt spurt, og jeg har fått være med å sikre at alle modulene skal bli så praktiske, konkrete og relevante som overhode mulig. 

Jeg gleder meg til å gå igang med denne sertifiseringen - vil du være med? 

//Astrid 

 

New call-to-action