Skip to content
All posts

Om Meta, kunstig intelligens og ditt personvern i sosiale medier

Så var vi her igjen, da.
 
Meta har igjen gjort noe hårreisende, visstnok, som gjør at mediene skriver artikkel opp og artikkel ned om hvor grusomme Meta er.
 
Folk flest blir så skremt at de -igjen- deler kjedebrev på Facebook og Instagram, denne gangen med 'strenge' oppfordringer og beskjeder til Meta om at 'med denne beskjeden så sier de tydelig ifra til Meta sine systemer om at Meta slettes ikke får bruke dine private bilder til å trene sine kunstig intelligens-verktøy'.
 
Men - hva er det egentlig denne saken handler om?

Det forsøker jeg å rydde litt opp i dette blogginnlegget, og forhåpentligvis kan det bidra til mer kunnskap, mindre redsel og frustrasjon, og ikke minst; til bedre personvern.
 
 
 🎧 NB! 🎧
Vil du høre i stedet for å lese? Du får dette innholdet som podkastepisode 58, i podkasten "Hvordan oppnå suksess i sosiale medier", alle steder hvor gratis podkast finnes. 
 
 
Metas varsling om AI-trening
Meta sendte relativt nylig ut en varsling på Facebook og Instagram, om at de vil bruke innholdet vårt til å trene sine kunstig intelligens-verktøy fra 26. juni. Om du ikke vil de skal bruke ditt innhold til det, fikk du info om hvordan du kan endre dette, blant annet via en lenke du kan trykke, fylle ut et skjema og reservere deg mot at ditt innhold skal brukes til denne maskinlæringstreningen. 
 
Inga Strümke gikk ut og sa at hun skulle slette Facebook-profilen sin, og oppfordret oss andre om å gjøre det samme, mens Instagram har hun det 'så sykt artig på', så akkurat den kanalen beholder hun. At en forsker som er ekspert på kunstig intelligens ber oss andre om å vurdere og slette Facebook-kontoen vår - det er klart det gjør at mange vil vurdere å følge hennes oppfordring.  
 
Politikerne i opposisjonen (med Miljøpartiet De Grønne, Venstre og Høyre i spissen), ba regjeringen kalle Meta inn på teppet, og det haster, før disse nye reglene snart trer i kraft.
 
Forbrukerrådet har også uttalt at de nå jobber med en klage mot Meta, fordi de ikke liker at Meta nå skal kunne bruke vårt innhold på å trene sine kunstig intelligens-verktøy.
 
 
skaper Usikkerhet blant folk FLEST - og bedrifter
Disse sakene, og mange flere av samme art, gjør at folk blir veldig usikre og bekymret. Både folk flest, som kanskje ikke alltid leser artiklene fullt ut, men fråtser i overskrifter og hopper til bastante konklusjoner. Men også bedrifter som nå lurer på om ikke dette er alt for drøyt av Meta, dette kan vel ikke være riktig - hvordan kan vi som bedrifter forholde oss til det at Meta nå skal kunne ta alt innholdet vårt? Ja, faktisk har jeg også sett ulike sosiale medie-byråer som kaster seg på samme tematikken, og lager videoer og oppskrifter på hvordan vi skal 'vise fingeren til Meta' og sørge for at de ikke skal kunne bruke innholdet vårt til denne skumle kunstig intelligens-treningen.
 
Dette minner meg veldig om tidligere runddanser om Meta, og fordi jeg er så gammel i dette gamet, husker jeg disse tidligere rundene og kan se på likheter mellom det som skjedde da og det som skjer nå.
 
Tidligere har det vært at noen (ofte en journalist) har gravd i Meta sine Terms and Conditions, og der funnet formuleringer om som sier noe om at Meta har rett til å vise og videreformidle ditt innhold videre til andre ...eller noe i den duren. Da har det i flere runder blitt ramaskrik, for hva behager!!! Skal liksom Meta ha rett til å dele mitt innhold videre med andre? Uhørt! I disse rundene har også folk delt kjedebrev om at neida, det skal Meta slettes ikke få lov til, så med denne beskjeden (altså kjedebrevteksten) gir du Meta ettertrykkelig beskjed om å holde seg unna dine private bilder.
 
Men det fungerer på ingen måte sånn, og disse kjedebrev-tekstene blir bare spam og villedende informasjon i en allerede overfylt nyhetsstrøm. 
 
 
Misforståelser om bruk av innhold
Da, som nå, så har nok ikke folk helt skjønt hva dette faktisk handler om, og hva dette betyr i praksis, for innholdet vårt på Facebook og Instagram.
 
For nei, det betyr ikke at innholdet ditt skal kopieres fra din profil og så brukes i en eller annen setting, altså at det plutselig kan dukke opp i sin originale form, hos noen andre brukere, som reklameplakater eller denslags.
 
Det betyr at Meta må ha retten til å vise innholdet ditt, slik at du skal kunne bruke plattformen deres, og all dens funksjonalitet. Om noen deler ditt innhold videre, betyr det at Meta må ha rett til å vise innholdet ditt til de innholdet da blir delt med. Dette kan naturligvis høres skummelt ut, og særlig når det leses opp med 'terms and condition'-språk. Men - det betyr bare at om du poster et innlegg med en lenke til leiligheten du skal selge via Finn, og du har satt innstillingene på innlegget ditt slik at dine venner kan dele dette innholdet videre (fordi du håper å få solgt leiligheten), så må altså Meta kunne vise ditt innlegg til de som deler ditt innlegg, og det samme til deres venner.
 
"Men, Astrid, dette var tema i tidligere debatter, det er ikke det det er snakk om nå."
 
Joda, jeg har fått flust av akkurat disse spørsmålene nå også, selv om det ikke egentlig er det debatten akkurat nå handler om. Folk leser ikke saker ordentlig, de forstår ikke hva det egentlig er snakk om, og da sauser det seg ofte til, slik at gammel moro dukker opp i tematikken på nytt igjen.
 
"Okay, men nei - dette er ikke det samme som tidligere, Astrid! Nå er det alvorlig, nå kan det påvirke ulike valg rundt omkring i verden!"
 
Joda, samme tematikk, likevel, og joda, like alvorlig (kanskje mer alvorlig?) forrige gang. For data fra Meta har absolutt blitt brukt til å påvirke valg tidligere også, og det var lenge før GDPR og personvern var på alles lepper og forståelsen var minimal. Husker du da vi tillot at alle mulige apper kunne hente info om oss via Facebook? Vel, alle vi som husker Cambridge Analytica-skandalen, vet at valg har blitt påvirket, også tidligere. 
 
Så - hva betyr egentlig dette varselet som Meta kommer med? Hva er det de har tenkt til å gjøre?
 
I henhold med personvernreglene gitt av EU, som Meta nå overholder, er de pliktig å informere sine brukere om de gjør endringer i sine 'Terms and conditions' Det er det de nå har gjort, med den beskjeden vi som bruker Facebook og Instagram nå har fått. At fra 26. juni 2024, vil innholdet vi deler offentlig i deres kanaler, kunne bli brukt til å trene deres kunstig intelligens-verktøy. 
 
 
Fra klønete til naturtro AI
Vi har sikkert alle sett hvordan de aller første kunstig intelligens-verktøyene lagde bilder til oss? Mennesker med alt for mange fingre på hver hånd, tre knær og kun et øye? Vi fniste av disse bildene og noen pustet kanskje lettet ut, for muligens kom ikke maskinene til å ta over verden med det første likevel.
 
Det gikk ikke særlig lang tid før disse bildene viste mennesker som hadde helt normalt antall fingre, knær og øyne, og rett og slett ble mer og mer naturtro. Grunnen til det, er maskinlæring. Maskinene, altså kunstig intelligens-verktøyene, trenes opp på innhold som eksisterer fra før, i tillegg til innhold som genereres og som brukerne gir tilbakemeldinger på, slik at produktene de skaper (kunstig), blir bedre og bedre.
 
"Joda, men de skal ikke få lov til å bruke mine bilder til å gjøre denne treningen!"
 
Nei, det har du all rett til å velge, og det er faktisk ganske enkelt å fikse selv. Mer om hvordan litt lenger ned. Men, mest sannsynlig har de allerede brukt ditt innhold på denne treningen, i hvert fall det du har publisert offentlig, bakover i tid.
 
Og når jeg sier 'de', så mener jeg faktisk ikke Meta. I hvert fall ikke kun Meta.
 
Da ChatGPT ble lansert av Open AI for ca halvannet år siden, ble kunstig intelligens allemannseie og veldig mange gikk inn, lagde seg konto og begynte å snakke med denne rare chat-saken, som brått svarte bedre enn chat-boter hadde gjort så langt. ChatGPT 3,5 var da trent på ekstremt mye innhold allerede, fra både bøker, internett og veldig mye mer. Antakelig også dine sosiale kanaler. Open AI har senere lansert ChatGPT 4 og ChatGPT 4o, som er trent på ekstremt mye mer innhold. Har du fått en forespørsel fra Open AI hvor du må bekrefte at du tillater dette?
 
Nei, det har du ikke. Det er det ingen andre som har fått heller, og det har blant annet ført til at Open AI og Microsoft har blitt stevnet for retten, blant annet av 8 aviser i USA, fordi de hevder at Open AI har stjålet saker fra deres aviser, i forbindelse med opptrening av sine maskiner. Et annet eksempel er Midjourney, som også har blitt saksøkt. De har havnet i rettsak fordi kunstnere hevder at Midjourneys maskinlæringssystemer har brukt deres kunst til å trene sine maskiner, uten samtykke fra kunstnerene.
 
Det er ikke bare Open AI og Midjourney som skal trene sine maskiner for å lage stadig bedre kunstig intelligens-verktøy. Det samme gjør Google, Apple, Microsoft, TikTok - og ja, så godt som det som kan krype og gå av de store aktørene gjør akkurat det samme. Enten henter de data som de trener maskinene sine på, eller så implementerer de verktøy som allerede har trent sine maskiner på disse dataene.
 
Forskjellen er altså bare at Meta fortalte sine brukere om dette, og ga oss en mulighet til å reservere oss mot at dette ble gjort.
 
Faktisk, jeg vil hevde at Meta er av de plattformene som har aller best utviklede muligheter for hver og en av oss til å styre personvernet knyttet til våre kontoer. Hvem som kan se hvilket innhold på våre profiler, hvor enkelt det er å endre dette med få klikk osv., og nederst i denne saken får du lenker til hvor du gjør disse endringene.
 
 
Så - en slags oppsummering på dette temaet;
 
  • Ja, Meta kan bruke det innholdet du har delt offentlig, til å trene opp sine kunstig intelligens-verktøy til å bli stadig bedre. Det betyr at de ikke bruker innhold fra lukkede Facebook-grupper eller innhold du har valgt å dele med en annen innstilling enn globusen, altså offentlig. Alt bedrifter deler på sine Facebook-sider, er per definisjon offentlig, og kan dermed ikke skjules for denne kunstig intelligens-treningen.
  • Du kan, og bør, selv vurdere hva du skal dele av innhold offentlig (dvs åpent for alle), og hva du vil dele med kun venner eller utvalgte venner, eller i lukkede grupper. 
  • Alt du har delt offentlig, er mest sannsynlig allerede brukt til å trene mange kunstig intelligens-verktøy, men nei, det betyr ikke at bildet du har delt, brått kan dukke opp i sin helhet i en helt annen setting. Dette handler om at maskinene 'leser' enorme mengder innhold, for å lære og tolke hva som er en blomst, hvordan en hånd skal se ut, hvordan en konfirmasjonstale skal skrives osv, slik at du får best mulig hjelp når du skal bruke disse verktøyene.
  • Som Hans-Petter Nygård-Hansen påpeker; det at Meta (og andre) bruker innholdet vårt til å trene sine kunstig intelligens-verktøy, gjør at selskapene kan forbedre sine tjenester, gi oss mer av innholdet vi ønsker oss og til og med forbedre sikkerhetsfunksjonene sine.
  • Jeg synes også politiker Eivind Trædal sier det humoristisk, men likevel med et viktig poeng, på sin Facebook-profil. Han skriver at han nå gir Meta tillatelse til å bruke sitt innhold til å trene sine kunstig intelligens-verktøy, for om AI / kunstig intelligens en vakker dag tar over hele samfunnet og gjøre menneskene til sine slaver, så håper han at hans input vil gjøre vår fremtidig hersker kulere og morsommere. Andre har også kommentert i samme retningen - at det er skummelt om alle kloke og samfunnsengasjerte folk nå forsvinner fra Facebook, slik at verktøyene læres opp basert på innholdet fra alle som er uteksaminert fra Livets Harde Skole, er konspirasjonsteoretikere og denslags 😉
  • Update 11.06.24: Jeg deler også lenken til Meta sin egen artikkel om tematikken, hvor de presisererer mye av det som er nevnt i dette blogginnlegget. 
 
Helt konkret og seriøst til slutt;
 
Hva kan du gjøre om du ikke vil at Meta skal bruke ditt innhold til å trene opp sine kunstig intelligens-verktøy?
 
  • Sende inn skjemaet som sier at du ikke ønsker dette. Da ser det ut til at du får du et raskt svar på epost om at dette er godkjent og ditt innhold heretter ikke skal brukes til denne treningen.
  • Endre synligheten på ditt innhold på Facebook og Instagram - både for det du publiserer fremover, og det som du har publisert tidligere. På Facebook kan dette gjøres med få klikk, ved å skru på 'Begrens hvem som kan se tidligere innlegg'. På Instagram kan du endre synlighet på innhold du poster fremover, men ikke med tilbakevirkende kraft. Men, du kan arkivere poster eller endre kontoen din fra å være offentlig til å bli privat, slik at folk må spørre om å få følge deg. Ståle Lindblad har skrevet godt om hvordan du kan endre disse innstillingene, på både Facebook og Instagram.
  • Og til slutt; du kan bli enda mer bevisst hva du legger ut av innhold i sosiale kanaler. Er dette noe du har lov til å legge ut (er det bilder av andre mennesker, er de okay med at det publiseres?), er dette noe du har lyst til å legge ut - og er dette noe du har lyst til å legge ut, om du også tar et litt lengre tidsperspektiv med i betraktningen? 
 
Komiker og programleder Einar Tørnqvist skrev (offentlig) noe på sin Facebook-profil nylig, som jeg synes er verdt å ta med helt til slutt. Han skrev: "Jeg har skjønt at mange av dere nå forsvinner herfra (altså fra Facebook). Det er synd, men jeg har tatt en backup av bildene deres og legger dem ut igjen 27. juni, sånn at AI får trent seg litt".
 
Tull og tøys, naturligvis, men samtidig et viktig poeng;

Har du delt innhold offentlig i sosiale medier tidligere, så er det ikke bare Meta som kan bruke dette innholdet på å trene sine kunstig intelligens-verktøy. Da kan i prinsippet hvem som helst laste ned dine bilder og bruke dem som illustrasjon på sin egen nettside, trykke det i en reklamekatalog eller alt mulig annet. Det er ikke lov, naturligvis, men det betyr ikke at folk ikke 'kan' gjøre det. Og ja, da betyr det at du lar mange flere virksomheter enn kun Meta, trene sine kunstig intelligens-verktøy på ditt innhold. Fyller du ut det nevnte skjemaet til Meta (lenket over her), så er det altså kun Meta du begrenser til å trene på dine data, ikke noen av de andre aktørene. 
 
Ønsker du å være helt sikker på hva som skjer med ditt innhold, må du publisere det kun for venner eller utvalgte venner, og ikke offentlig.
 
Selv kommer jeg til å publisere offentlig det meste av det jeg deler på både Facebook og Instagram, men om det er noe jeg tenker er kun for spesielt interesserte, om familien eller den slags, så bruker jeg de verktøyene Meta har til å definere akkurat dette. 
 
Hva kommer du til å gjøre? 
 
//Astrid