Hvilke konkurranseregler som til enhver tid gjelder i sosiale medier, er unektelig et tema som engasjerer og som vi får mange spørsmål om. I dette innlegget vil vi være så konkrete og tydelige som mulig, slik at du er sikker på at konkurransen du som markedsfører arrangerer på vegne av din virksomhet, er helt innenfor regelverket til Facebook og Instagram.
Første gang vi blogget om konkurranseregler på Facebook var så tidlig som i 2013. Mye har endret seg på Facebook siden den gang, men grunnen til at det er behov for et regelverk rundt hvordan man kan drive konkurranser i sosiale medier, er stadig viktigere. Små og store aktører bryter reglene daglig. Noen vet ikke bedre, mens andre velger å benytte seg av det de kaller gråsoner, som vi mener er tydelige regelbrudd. Andre kjører på med konkurranser de vet bryter regelverket, med en holdning om at "Facebook gjør ikke noe med det allikevel" eller "Alle andre gjør det jo".
Konkurransereglene (som vi kommer tilbake til under) er viktige fordi de er med på å regulere i hvilken grad vi skal 'drukne' i spam på Facebook og Instagram. Grunnen til at bedrifter bryter reglene bevisst, er fordi de vil at innlegget deres skal spres langt utenfor følgerbasen de har opparbeidet seg, og sånn sett nå nye potensielle kunder, eller målgrupper. Selv om bedrifter ønsker seg en konkurranse som går 'viralt', betyr ikke det nødvendigvis at vi som bruker sosiale medier blir fornøyd om vi får opp mange konkurranseposter som ikke nødvendigvis er relevante for oss.
Et annet viktig poeng, er at Facebook og Instagram er avhengig av at vi som bruker plattformene deres, kommer tilbake så ofte som mulig, og at vi opplever innholdet vi får servert som så relevant og riktig for oss som mulig. Om Facebook og Instagram opplever at vi bruker plattformene mindre og mindre, vil de kunne se på årsaker til at dette skjer, og om de da avdekker at det skyldes at folk vil ha mer innhold fra venner og familie, og mindre fra bedrifter som lager reklamete poster, og konkurranser som ikke er relevante, vil de justere algoritmene sine for å skape en bedre og mer interessant nyhetsstrøm (feed) for oss. Det vil redusere virksomhetenes organiske (ubetalte) rekkevidde.
Hvis merkevarer og virksomheter er mer opptatt av å nå langt ut og få virale poster, og ikke nok opptatt av å skape relevant og interessant innhold på Facebook og Instagram, vil plattformene vi nå bruker til å kommunisere enkelt, forholdsvis rimelig og effektivt, bli stadig dårligere og mindre effektfulle plattformer å bruke til vår kommunikasjon.
En del hevder at det er vanskelig å vite hva man har lov til å gjøre om man vil holde seg innenfor konkurranseregelverket til Facebook. Det er vi sterkt uenige i. Her finner du hele regelverket for hvordan du kan drive en lovlig konkurranse på Facebook, og under oppsummerer vi punktvis hva du faktisk kan gjøre i en konkurranse på Facebook;
Et eksempel på en konkurranse som virkelig har nådd langt og fått mange deltakere, helt uten å bryte regelverket, er konkurransen vi har laget på vegne av kunden vår Elite Foto;
Én ting er hva vi som markedsførere kan gjøre for å lage en effektiv konkurranse på Facebook, men hva er det som faktisk ikke er lov?
Regelverket skriver tagging som et eksempel på noe som ikke er lov, og enkelte virksomheter anser da alternative måter å få folk til å tagge på, uten at de ber spesifikt om akkurat ordet tagging, som en måte å drive konkurranse på som er lovlig, eller alternativt å være i gråsonen. Eksempelvis; "Hvem vil du ha med deg på kino om du vinner billetter?" Det er her ikke brukt ordet tagging, men vi vet at det er det dette betyr likevel. Folk kommer til å tagge, og da har du brutt regelverket.
Her siteres fra regelverket; "Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (for eksempel «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt)." Poenget er dermed ikke ordet tagge, men det at vi krever noe i konkurransen som gjør at folk bruker sine venneforbindelser til å vinne konkurransen.
Med andre ord; det er heller ikke lov å spørre om hvem du vil dele premien med, hvem du vil dra på tur med eller andre kreative varianter virksomheter bruker for å få den virale effekten av at folk tagger vennene sine i posten. Intensjonen i regelen er det som er førende, og så fort du involverer andre venner i konkurransen, er det altså brudd på reglene.
Instagram eies av Facebook, så mange av de samme reglene vil også være gjeldende på den plattformen, og de samme prinsippene vi innledet med, gjelder definitivt. Om folk flest bruker Instagram stadig mindre, fordi de opplever mye spam og lite relevant innhold der, så vil vi som markedsførere få en stadig dårlige plattform å jobbe på.
Husk at konkurransen din også skal være innenfor de generelle retningslinjene for plattformen:
Bidra til meningsfylte og ekte interaksjoner.
Hjelp oss å holde nettsamfunnet fritt for spam: Ikke skaff deg likerklikk, følgere eller delinger på måter som ikke er tillatt, ikke publiser repeterende kommentarer eller innhold, og ikke kontakt andre gjentatte ganger i kommersielt øyemed uten samtykke.
Her har vi oppsummert for deg hva som er lovlig og ikke, om du vil lage en konkurranse på din virksomhet sin Instagram-profil.
I retningslinjene til Instagram står det tydelig: "Du må ikke tagge innhold feilaktig eller oppmuntre brukere til å tagge innhold feilaktig." Likevel ser vi at mange bedrifter ber om at du skal tagge venner for å vinne, og jo flere du tagger, jo flere lodd får du. Ikke bare strider det mot regelverket, men her må man også ta et skritt tilbake og tenke over hva man prøver å oppnå. Hvorfor skal man be følgerne sine spamme ned deres egne venner for å vinne noe til seg selv? Det vil mest sannsynlig gi deg en kortsiktig gevinst, men på lang sikt risikerer du å ødelegge omdømmet til bedriften din.
Vi vil generelt sett oppfordre bedrifter til å ha litt mer langsiktighet i kommunikasjonsarbeidet sitt. Det gjelder å lage så godt innhold at folk uoppfordret deler og tipser sine venner, fordi de faktisk mener at innholdet er relevant for dem.
Vi ser også at enkelte bedrifter ber om at følgerne skal legge igjen flere kommentarer for å få flere "lodd" i en trekning. Vi klarer ikke å se at dette per definisjon bryter regelverket, men vi vil fraråde dette på det sterkeste. Ha tro på innholdet ditt, og budskapet ditt, så vil veksten komme. Etter hvert.
Her finner du fullstendig oversikt over Instagram sine retningslinjer for kampanjer.
I LinkedIn Professional community policies står det følgende: You may not use LinkedIn to hold lotteries, contests, sweepstakes, or giveaways. Så på den plattformen kan du faktisk ikke avholde en konkurranse i det hele tatt.
I tillegg til Facebook og Instagram sine egne retningslinjer, må du selvsagt følge lover og regler i det landet du opererer i. Her er det jo greit å ta utgangspunkt i markedsføringsloven og åndsverkloven blant annet.
I en livesending vi hadde på Facebook-siden vår, snakket også Astrid med Nina Elise Dietzel, som er jurist og seksjonssjef i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet. Hun har faglig ansvar for områdene reklame i sosiale medier og markedsføring til barn og unge, og her ble det blant annet diskutert konkurranser i sosiale medier.
De får mange spørsmål om dette med "tagg en venn", og Nina sier videre at dette kan være i strid med markedsføringsloven, men at de så langt ikke har hatt noe konkret saksbehandling på det. Men det kan anses som en omgåelse av spam-forbudet, så de anbefaler derfor ingen å ha dette som et vilkår eller krav. Danske forbrukermyndigheter anser at denne praksisen rammes av spam-forbudet, og det er ikke utenkelig at det også kunne blitt utfallet om det ble saksbehandling på dette i Norge.
Forbrukertilsynet har også laget en veileder for bruk av konkurranser i markedsføring og tjenester som kan være verdt å ta en kikk på, hvor tagg en venn-funksjonen forklares nærmere.
Husk at du også må fraskrive Facebook/Instagram alt ansvar for innholdet og driften av konkurransen.
Akkurat dette siste punktet innrømmer vi at vi sjeldent bruker i en vanlig innholdspost / konkurransepost (eksempelvis "Legg igjen en kommentar, så er du med i trekningen av ..."). Vi bruker det konsekvent om vi driver konkurranser i 3. parts-applikasjoner eller ved andre større kampanjer, men rett skal være rett og dette skal vi også implementere i våre rutiner.
En fast linje du kan bruke for å fraskrive Facebook/Instagram alt ansvar, er følgende;
Denne konkurransen er verken sponset av, støttet av, administrert av eller assosiert med Facebook/Instagram.
Før du går i gang med å lage en konkurranse er i sosiale medier, er det smart å tenke over hva du ønsker å oppnå med konkurransen, hvordan du skal oppnå det og ikke minst gjøre det enklest mulig for folk å delta. Som vi har skrevet om tidligere; En god og tydelig konkurranse vil funke uansett. 🙂
Konkurranser som spammer ned tidslinjen til andre er lite gøy, og gjør som nevnt Facebook og Instagram til slitsomme plattformer å være på i lengden. Hvorfor henge i gråsonene, når du kan være med på å lage en plattform som oppleves interessant for folk?
Som nevnt; Facebook og Instagram er opptatt av å ha plattformer som folk vil bruke mer og mer, ikke mindre og mindre, og de vil stramme inn på algoritmene sine om vi markedsførere er mer opptatt av vår kortsiktige gevinst og ikke av å skape godt og meningsfullt innhold for følgerne våre.
Per i dag har vi gode kår her i Norge, og på våre kunder opplever vi et minimum av 20, 30, 40 og enda høyere prosent organisk rekkevidde per i dag. Men, det krever at vi må lage stadig bedre og bedre innhold, i stedet for å jage gråsonene og smutthullene som kanskje ikke er tettet helt igjen enda via regelverket, for å få den kortsiktige gevinsten.
Har du erfaringer med eller tips til gode konkurranser på Facebook og Instagram, som kan være til felles inspirasjon for flere? Tips oss gjerne i kommentarfeltet.
Har du spørsmål? Fyr løs!