Blogg | Din veileder i sosiale medier

Kom i gang med Facebook!

Skrevet av Valen-Utvik | 14.des.2016 20:00:00

Visste du at Facebook er verdens største sosiale nettverk med ca. 2.5 milliarder brukere på verdensbasis?

I Norge har 3 454 000 profil, og av disse er 52% damer og 48% menn. Innen alle aldersgrupper er det større andel av kvinner enn menn som har profil. Andelen av personer som oppgir at de har profil er nå like høy i alle aldersgrupper under 60 år. (Q4 2019, Ipsos)

På Facebook kan du enkelt opprette en egen profil som gir folk en rask presentasjon av hvem du er. Når du har opprettet en profil, kan de du har blitt venner med, se innholdet du har på profilen din, inkludert det du publiserer selv. På veggen gis det blant annet mulighet til å publisere ulike type innlegg, som f.eks. kan være tekst, bilde, video, lenke eller livesending.

Du kan legge til / bli venner med familie, venner og bekjente, og enkelt kommunisere direkte med disse.

Anbefalt aldersgrense på Facebook er 13 år.

 


Din private Facebook-profil

Etter at du har registrert deg som bruker, må du komme i gang med din private Facebook-profil.

Trykker du på navnet ditt, som er øverst i menylinjen, kommer du inn på din egen profil. 
Her legger du til et profilbilde, et forsidebilde og den informasjonen som du vil at andre skal vite om deg.



Diverse bilder og innlegg du blir tagget i, innlegg du skriver selv, eller bilder du legger ut, vil også dukke opp på profilen din. 


Hva er et facebookinnlegg? 

Et facebookinnlegg er en oppdatering som du publiserer på din profil. Du kan velge om innlegget skal være offentlig, altså synlig for alle som klikker seg inn til din Facebook-profil, eller om det kun skal være synlig for vennene dine, eller andre grupper/lister du selv definerer. 

Om du redigerer hvem et innlegg skal være synlig for, vil dette valget også henge igjen for deg til neste gang du legger ut noe. Derfor er det nyttig å ta en kikk og sjekke at innlegget man publiserer er med akkurat den graden av synlighet som man selv ønsker. Dersom du eksempelvis velger at ditt innlegg skal være offentlig, kan også dine venner dele innlegget videre med sitt nettverk.


Dine venners facebookprofil:

Her skriver du hvis du vil si noe til en utvalgt person, for eksempel om du vil gratulere en venn med dagen eller dele et bilde på vedkommendes profil. Det du skriver på profilen til vedkommende, vil også være åpent for flere å både se, like og kommentere på, avhengig av personverninnstillingene til personen.

Facebook Messenger:

Om du ikke vil at andre skal kunne lese meldingen du sender, kan du bruke Facebook sin egen chattefunksjon, Facebook Messenger.  Det fungerer akkurat som når du sender en e-post eller en SMS. En melding sendt gjennom Facebook Messenger vil ikke dukke opp i nyhetsoppdateringen til dine venner. 

Gjennom Facebook Messenger kan du også sende melding til en eller flere venner samtidig. Gruppemeldinger kan være nyttige, for eksempel hvis d
u skal invitere til middag og du vil gi gjestene dine en felles beskjed. Skriv alle navnene inn som mottakere, så vil alle motta, alle kan svare, og alle ser og får varslinger om hverandres svar. 


Nyhetsoppdatering:

Her vil oppdateringer fra venner du har på Facebook dukke opp, i tillegg til innhold fra sider og grupper du følger. Her får du se et utvalg av statuser, bilder, arrangementer venner skal delta på og lignende som Facebook velger ut for deg. Jo mer aktiv du er på en side, jo mer sannsynlig er det at oppdateringer fra denne siden vil dukke opp i nyhetsoppdateringen din.


Facebook for bedrifter

Hvem som helst kan opprette en facebookside. En side er bra å ha hvis du har en bedrift, men det er også nyttig for organisasjoner, idrettsutøvere, artister og så videre.

Bedrifter som er aktive på Facebook har ofte fokus på informasjonsformidling og kundeservice, så det kan være smart å oppsøke bedriften på Facebook for å få et kjapt svar der - i stedet for å ringe dem og bli sittende i en lang telefonkø.

Ved å like en side på Facebook, vil du kunne få oppdateringer fra siden opp i nyhetsoppdateringen din. Utover det så funker en bedriftside ganske likt som en vanlig profil, og du kan både kommentere på innholdet bedriften legger ut, skrive et innlegg på profilen deres, eller sende bedriften en privat melding.

 

Hva er en Facebook-gruppe?

Hvem som helst kan starte en gruppe på Facebook. Kanskje du trenger et felles sted for å samle informasjon og kommunikasjon med idrettslaget du er trener for, eller strikkeklubben du er medlem i? Dine venner kan også legge deg til i en gruppe, dersom de tenker at du kan ha interesse av informasjonen som deles i gruppen.


En gruppe kan være åpen, lukket eller hemmelig. Er gruppen åpen, kan hvem som helst bli medlem og informasjon som blir postet på siden vil kunne dukke opp på nyhetsveggen til medlemmene. Er gruppen lukket, er innholdet ikke synlig for de som ikke er medlemmer, annet enn informasjon om hvor mange som er medlemmer.

Hvis du vil bli medlem i en lukket gruppe, trykker du på "Bli medlem". Da må noen i gruppen godkjenne forespørselen din, før du får bli medlem.

Grupper kan også være hemmelige. Da er de ikke søkbare og ingen informasjon fra gruppen er tilgjengelig om man ikke er medlem i gruppen. For å bli medlem, må noen som allerede er medlem legge deg til. 

Arrangement på Facebook:

Kanskje du skal arrangere en konferanse, en middag for venner, eller en fest på nyttårsaften?

Man kan velge om arrangementet man oppretter skal være privat eller åpent for alle. Det kan være smart å avgjøre på forhånd, så du ikke ender opp med å invitere alle du kjenner  (og ikke kjenner) til noe som skulle vært privat. Man har også et valg om hvorvidt gjestene også skal kunne invitere inn sine venner.

Arrangementer er en bra måte å holde oversikt over konserter, konferanser eller andre ting som skjer i nærområdet ditt, og som du har lyst til å gå på. Ved å vise interesse for et arrangement kan du få oppdatert informasjon fra arrangøren, se hvilke venner som skal på samme arrangement og du kan kommunisere med andre deltakere.

 

Noen enkle råd helt til slutt

Husk; poster man et bilde eller tekst feil på Facebook, kan det alltid slettes! Man lærer aller mest av å bare kaste seg ut i det og prøve seg fram.

Jobber du med Facebook for bedrifter? Da kan du melde deg inn i gruppen vår Sosiale medier for bedrifter. Her vil vi dele våre tanker rundt sosiale medier - for inspirasjon, kunnskapsdeling og faglig snakk, og vi håper du vil være med og bidra!