Er det sånn at feeden er død, mens stories er the new black?
På verdensbasis bruker over 500 millioner Instagram Stories hver dag. Dette tallet har vokst kontinuerlig siden 2016, da Instagram først lanserte sin story-funksjon.
At levende bilder er effektfullt, er det ingen tvil om, og dette gjelder både video, livesendinger og ephemeral-innhold, altså flyktig innhold som i utgangspunktet forsvinner igjen etter 24 timer, som f.eks. Snapchat - og Instagram stories.
Innhold som er delt i stories er en ypperlig måte for følgerne dine å bli kjent med deg eller merkevaren din på en helt ny måte. Instagram er en bildedelingsplattform hvor det estetiske står høyt i kurs, og derfor kan feeden fort føles veldig polert og kuratert. Med tanke på hvor fort Instagram stories vokser, kan det tyde på at folk setter pris på å få servert den uperfekte, upolerte siden man ofte får i en story. Innholdet forsvinner jo etter 24 timer, så folk slår seg tilsynelatende mer løs i story enn i feeden.
På story kan du ta med publikum inn bak i kulissene, vise frem hverdagen på en helt ny måte og gå dypere inn på enkelte temaer. Innholdet presenteres ofte mer 'folkelig' og rett fra levra, og for mange fremstår dette innholdet som mer ekte og troverdig. Ved å bruke Instagram Stories vil du med andre ord kunne skape en mer personlig relasjon til følgerne dine - noe som igjen vil bidra til de sannsynligvis vil være mer lojale.
Øverst i Instagram-feeden din ligger det en linje med mange små rundinger. Dette er stories fra de personene / kontoene du følger. Du har kanskje lagt merke til at disse ikke ligger i en kronologisk rekkefølge? Stories er nemlig også styrt av algoritmer - som det meste annet innhold i sosiale medier!
Kanskje har du lagt merke til at dine nærmeste venner og favoritter ofte ligger helt først? Algoritmene belønner nemlig kontoene vi oftest engasjerer oss i. Scroller du forbi Stories, for å se noen helt andre, og scroller forbi de samme kontoene ofte, så vil de til slutt vises lenger og lenger ut i rekken av Stories.
Det samme gjelder stories som i de andre sosiale kanalene; man bør spille på lag med algoritmene! Så hva er det algoritmene liker? Jo, de liker engasjement!
Vårt aller, aller beste tips er derfor; ønsker du at dine følgere skal engasjere seg i ditt innhold, må du også engasjere deg i dine følgere! Det kan høres ganske enkelt og selvsagt ut, men dessverre er de fleste mer opptatt av å få ut sitt eget innhold enn de er i å svare på kommentarer og ivareta følgerne sine.
Det er som med dialog i alle sosiale kanaler; om noen bruker av sin tid på å gi deg en tilbakemelding, er det selvsagt at du skal bruke av din tid på å svare tilbake. Vi anbefaler å svare på absolutt alle direktemeldinger du får, også de som "bare" har sendt en hurtigreaksjon / emoji.
Følgerne dine liker å få respons og dialog tilbake, når de først har engasjert seg i deg og innholdet ditt. Uteblir ditt engasjementet, får du mindre og mindre engasjement til slutt - for det er ikke mange som vil bruke av sin tid på å sende en melding til noen som uansett ikke svarer. Det kan også være greit å huske at, jo mer følgerne dine engasjerer seg i deg og ditt innhold, jo større er sjansen for at du blir mer synlig for dem i deres feed.
Det er ikke bare kommentarer, emojier og dialog som regnes som engasjement.
Alt som gjør at dine følgere gjør noe aktivt, regnes som engasjement - og vil øke sjansen for at følgerne dine også får det neste innholdet du publiserer, og det neste og det neste og ... Ja, du skjønner.
Du kan engasjere følgerne dine både ved å sende live, ha spørsmålsrunder, bruke avstemninger, stickers og mye, mye mer. Kort oppsummert; Bruk funksjonene som finnes i Stories!
Husk at "usynlig" engasjement også teller. At noen sender storien din videre til en venn, at noen legger igjen en hurtigreaksjon på storien din, at noen trykker på stickerne du har lagt til på storyen din, som f.eks. en hashtag eller location regnes også som engasjement og hjelper innholdet ditt i å bli synlig for den følgeren også neste gang.
Det er veldig enkelt å lage en story på Instagram, selv om du er nybegynner. Trykk på kameraikonet øverst i venstre hjørne - og du er i gang. Du kan enten ta et bilde, lage en filmsnutt, gå live eller laste opp et eksisterende bilde eller en videosnutt fra kamerarullen din.
Selve ordet 'story' tilsier jo at man skal fortelle en historie. Noen har en helt bevisst tanke om hva deres historie den dagen skal handle om - og gir det en tydelig start, midt og avslutning.
Det kan være at de skal delta på en messe, at de skal lansere et nytt produkt eller at de har en eller annen begivenhet de ønsker å dele. Men - det trenger ikke nødvendigvis å være en sammenhengende historie med en tydelig start, midt og slutt - det er nemlig det som er gullet med dette formatet.
Les også: Historiefortelling i sosiale medier.
Om du deler noen glimt herfra og derfra av din hverdag i bedriften, uten noen mer bevisst tanke bak helheten på historien, så vil det uansett bli konsumert av følgerne dine som en historie - i løpet av de 24 timene innleggene dine ligger ute.
Om du lager en liten video av dagens første kaffekopp, så tar et bilde fra et kundemøter, deretter filmer en kollega som forteller en liten kuriositet over dagens lunsj, og så avslutter med å dele kunnskap som du eller din bedrift sitter på, og som kan være kjekt for følgerne deres å vite - ja, så har du lagd en form for behind-the-scene story som kan være veldig spennende og interessant for følgerne deres å se på.
En slik story kan gi følgerne deres en følelse av at de blir mer kjent med merkevaren deres, med personligheten til de ansatte som jobber for dere og ikke minst; Det kan gi følgerne deres en god idé om hva slags kunnskap og kompetanse deres virksomhet besitter, som brått kan gjøre en følger om til en potensiell kunde - på lang sikt.
Fremdeles er det mange av oss som konsumerer mesteparten av vårt sosiale medie-innhold uten lyd, så vi anbefaler at du tekster videoene dine på story også. Når det er sagt; på Instagram Story trenger du ikke tekste ord for ord, sånn som vi anbefaler at du gjør på Facebook-videoer eller YouTube-videoer.
Det som er viktig er at folk får en idé om hva du snakker om, også om de ikke har på lyd. Det er derfor viktig at du skriver noen stikkord i tekstform og legger det på storyen din.
Noen klikker seg raskt gjennom og vil ikke høre, kun lese, mens andre skrur på lyden på storyen din, om de ser at de er interessert i det du snakker om - og da må du trigge den interessen ved å legge til litt tekst. Det gjør du enkelt med det innebygde tekst-verktøyet. På den måten kan folk som av ulike grunner ikke kan ha på lyd også følge storyen din.
Når det er sagt; folk flest ser stories MED lyd, mens de fleste har lyden av når de konsumerer innholdet i feeden! Noe å tenke på :)
Det kan være fornuftig å sende folk mellom story og feed, for å bruke de ulike formatene på best mulig måte og vise følgerne dine det du vil gi dem av innhold. Da viser du også algoritmene at du lager innhold folk interesserer seg i, både på story og feed. Vi anbefaler dog ikke at man 'teaser' følgerne for å manipulere algoritmene, på samme måte som man lager click bait overskrifter i nettavisene. Det blir folk til slutt lei av, og så vil de ikke se innholdet ditt lenger.
Noen ideer du heller kan bruke;
Bruk høydepunker til å lagre de storyene du vil beholde i mer enn 24 timer. Her kan du kategorisere innholdet ditt etter tema eller noen stikkord som sier noe om hvem du og din merkevare er, eller hva dere er opptatt av.
Innhold som du lagrer her vil være tilgjengelig helt til du sletter det igjen, så potensielt mye lenger enn 24 timer. En utfordring med høydepunkter er at det vises kronologisk, med det eldste innholdet først - så om du lager et høydepunkt som skal vise dine beste tilbud for eksempel, så vil det være dine eldste tilbud som kommer først - som kanskje ikke engang lenger er gyldige.
Så, enten bør innhold du lager i høydepunkter være gyldig uansett hvor lenge etter det er laget folk ser det - eller så bør du være flink til å slette utdatert innhold fra høydepunktene dine.
Lykke til!