Femte og siste case i vår lille analyse-samling, er Apotek 1, en kjede vi tror de fleste av dere har god kjennskap til. Apotek 1 har en forholdsvis stor Facebook-side med i overkant av 132.000 følgere. I forkant fikk vi en kort input fra Apotek 1 på dagens status, hvilke utfordringer de har og hvordan de bruker de ulike kanalene, for å ha et best mulig grunnlag for å gjøre en enkel analyse av siden deres. Analyseverktøyet vi bruker er FanPageKarma.
Før jul kjørte vi en konkurranse på vår Facebook-side hvor fem bedrifter vant en enkel analyse av sin Facebookside for 2017, i tillegg til å få noen tips og råd fra oss. De siste fire søndagene har vi presentert disse vinnerne på bloggen, og femte og siste firma ut er Apotek 1. De får tilsendt en pdf med fullstendig analyse og våre tips & råd, i tillegg til at vi deler noen av funnene med leserne av bloggen vår --- det av analysen som vi tenker kan være allmenngyldige tips og råd for flere. Første case var Bolina, og det caset kan du lese her. Andre caset var Gi bort dagen, og det leser du mer om her. Tredje case var Jannes tapas og søte fristelser, det leser du her. Fjerde case var Agrol og det kan du lese her. Vi forsøker å trekke frem ulike funn fra de ulike sidene, slik at totalen for våre blogglesere ikke blir gjentakende om de samme temaene, men forhåpentligvis gir noe nytt hver søndag.
Apotek 1 ønsket å få et bedre innblikk i hva som fungerer og hva som ikke fungerer like godt av innholdet som publiseres på deres Facebookprofil, og om vi kan avdekke grunner til disse forskjellene, så det tenkte vi skulle være fokus for dette blogginnlegget.
En felle mange ofte går i på Facebook, er å tenke at ettersom man skal selge noe, må også innholdet man poster ha klart og tydelig salgsbudskap - og det ser vi også er fokuset hos Apotek 1. De fleste postene har salgsfokus i enten tekst, bilde eller video, og nesten alle postene leder inn til apotek1.no. Det er ikke uvanlig å tenke på denne måten - man ønsker å fortelle om et godt tilbud, for så å sende folk videre til en side hvor de kan benytte seg av tilbudet. Problemet er at når den type innhold dukker opp i feeden til folk flest, vil det oppfattes tydelig som reklame, og det vet vi at mange styrer raskt unna, dvs scroller fort videre.
Analysen forteller oss også at apotek1.no er den lenken som blir brukt alle mest - men det er også den lenken som gjør det dårligst av alle lenker som er delt gjennom hele 2017, med hensyn på hvor mye engasjement disse lenkepostene har fått.
La oss se på noen eksempler:
I eksempelet over er det fokus på 50% rabatt på tannpleieprodukter - i en lenkepost som leder inn til apotek1.no. Bildet er forholdsvis generisk (kunne vært postet av hvem som helst, eller være et stockphoto) og har en diger prisbombe med 50% skrevet på, postet sammen med en tekst som ikke skiller seg ut på noen spesiell måte. Om man skal dømme etter antallet likes og delinger, har ikke denne posten utmerket seg spesielt i feeden til folk. Posten kunne vært fra hvilken som helst Apotek-kjede.
Men, så har vi denne posten:
Denne posten skiller seg positivt ut på siden. Her vises en ekte ansatt, i en av Apotek 1 sine faktiske butikker. Det er jo helt fantastisk! Man kjenner igjen butikken, noen vil kjenne igjen den ansatte, man ser kampanjeprofileringen i butikk. Og det beste av alt? En faktisk person forteller om hvilket tilbud som gjelder. Og som vi ser lar ikke responsen vente på seg: Videoen har 45.000 visninger, hele 494 likes og 29 delinger. Det er noe helt annet enn resultatet vi så på forrige posten. Og det trenger faktisk ikke være vanskeligere enn nettopp dette: En liten snutt, som vel så gjerne kan lages med mobilen.
Scroller man seg gjennom Apotek 1 sin Facebook-side, bærer det meste av innholdet preg av høy kvalitet på produksjon. Mange fine stockphotobilder, fin grafikk, og mange profesjonelle videoproduksjoner. Likevel, av erfaring vet vi at dette pleier å fungere dårlig på Facebook. Det blir for polert, for reklamete, og vi får ikke følgerne til å stoppe opp i scrollingen sin av denne type innhold.
Vi vil veldig gjerne se flere mobiltelefon-videoer på Apotek 1 sin side! Vi vil se Trude i Drammen fortelle om sine beste hudpleietips, og Anders i Oslo bør fortelle om hvorfor du alltid bør bruke munnskyllevann. Vi vil ha ekte tips fra ekte folk!
Det er fint med gode kampanjer, men man kan lage gode poster uten å nevne pris og rabatt så direkte. Vi må tørre å snakke om ting som bygger merkevaren, tørre å poste innhold som ikke har som formål å selge noe direkte, for å selge og bygge merkevaren vår på lang sikt. Ved å skape ekte verdi for følgerne våre, over tid, kan vi skape en relasjon til følgerne våre - som vi påstår både kan gi økt salg på sikt, og skape flere andre gode effekter i tillegg.
Pusher vi salg direkte på Facebook, så blir vi fort en av mange, og vi tror at folk har skrudd på en mentalt "adblock" i hodet, på samme måte som mange har skrudd på dette i nettleseren sin - og dermed scroller de raskt forbi innholdet vårt på Facebook.
Om vi derimot er opptatt av å dele innhold som gir en form for direkte verdi for følgerne våre, over tid, tror vi som nevnt at vi får bygd en god og solid relasjon til dem. En slik relasjon krever at vi gir mer enn vi "tar" (det å ha som mål å få solgt mest mulig til folk er å "ta" - vi deler innhold som skal gjøre noe positivt for oss), men vil også gi oss effekter ut over direkte salg.
La oss se på noen flere eksempler:
En enkel videographic som forteller at kun 4 av 10 behandler sår hals, og som lenker deg videre til apotek1.no hvor man får gode råd til hvordan man pleier sår hals. Her er det ingen tilbud, ingen kampanje. Kun gode råd som gir verdi til følgerne til Apotek 1.
Poster som dette bygger opp under kunnskapen som de ansatte på Apotek 1 har. Det er jo det man vinner på i lengden: At folk velger Apotek 1 fordi de vet at der får de alltid god hjelp og gode råd. Produktene kan de kjøpe i hvilket som helst apotek.
Skulle man gjort det lille ekstra på denne posten, hadde man kunne spurt følgerne sine om ikke de også kunne tenke seg å bidra med sine tips. "Hva er ditt beste tips mot sår hals? Del gjerne med følgerne våre i kommentarfeltet". Da blir folk både sett og hørt, i tillegg til at man bygger enda nærere relasjoner med kundene sine. Dialog er jo det aller, aller beste (og viktigste) med sosiale medier :)
Igjen; Et nydelig eksempel på at det fungerer svært godt å gi følgerne sine verdi i form av tips og råd. Vi er spente på om resultatet på denne videoen hadde blitt enda litt bedre, om den kun var filmet med mobiltelefonen og ikke hadde en så 'proff' utførelse? Jeg mer ekte og ærlig vi får det, naturligvis uten at innholdet skal være dårlig i utførelse eller innhold på noen måte, jo bedre ser vi at det fungerer.
For Apotek 1 ser vi videre i analysen at bilder har vært det som har gitt mest engasjement - noe som ikke nødvendigvis er sånn det pleier å være (videoer gjør det ofte svært godt). I kakediagrammet over kan vi se hvordan innholdet fordeler seg på henholdsvis bilder, lenker og videoer. Lenker er fortsatt i overtall, men som vi kan se av engasjements-matrisen er det bilder som gjør det aller best. Grunnen til dette er at Apotek 1 ofte kjører konkurranser, og at alle konkurranser legges ut som bilder.
Fra andre sider vet vi at video definitivt er det som scorer høyest når det gjelder engasjement, så det skulle vært spennende å se Apotek 1 lage konkurranseposter med videoer - med tanke på hvor bra de gjør det med kun bilder, tror vi en konkurransevideopost kunne gjort det enda bedre.
Vi vi også utfordre Apotek 1 til å bryte opp litt i måten de pleier å poste innhold. Nå er alle bilder konkurranseposter, alle lenker er kampanjer og alle videoer er tips. Her er det lurt å prøve litt variasjon for å se om man finner kombinasjoner som funker bedre.
Har man kampanje på et spesifikt produkt kunne man f.eks. ha filmet at en av de ansatte forteller kort om produktet (med en mobiltelefon), og i tillegg kombinert det med en konkurranse.
Forslag:
* KONKURRANSE*
Stine på Apotek 1 elsker denne fantastiske øyenkremen fra Dermica - og nå kan du også vinne en for å teste den ut! Lik innlegget og legg igjen en kommentar, så trekker vi en heldig vinner på mandag :)
PS: Du får alt fra Dermica til 50% ut 18/03.
Video i kombinasjon med konkurranse er ofte veldig effektfullt - og med en personlig og upolert video i tillegg, tror vi vil ta konkurransepostene til Apotek 1 til nye høyder :) Man får god spredning, godt engasjement og får samtidig fortalt folk om kampanjen. Vinn-vinn-vinn!
Har du spørsmål eller kommentarer til det vi har delt her?
Fyr løs i kommentarfeltet!
Og, nå som alle våre 5 caser er gjennomført, må vi få legge til at det har vært en GLEDE å få studere disse 5 Facebooksidene! Vi har lært masse selv, og håper det har vært nyttig for dere som har lest her på bloggen også.
Om du ønsker å få tilsendt alle 5 casene i en fin pdf på mail, klikk på den rød knappen her;
Vi ønsker Apotek 1 lykke til videre med Facebook inn i 2018
- og gleder oss til å følge fortsettelsen!