Facebook-analyse: AGROL
Fjerde case ut i vår lille analyse-samling, er Agrol - som er landbrukets fordelsprogram. De forhandler frem avtaler som gir medlemmene i Norges Bondelag, Norske Felleskjøp, Norges Bygdekvinnelag, Norges Bygdeungdomslag og Norges Skogeierforbund, samt fast ansatte i bedriftter tilknyttet norsk landbrukssamvirke, gunstigere priser og betingelser på kjøp av varer og tjenester. Det er ganske kult, men også utfordrende!
Det betyr nemlig at de har en bred og sammensatt målgruppe, og per nå har de ikke klart å hanke spesielt mange fra denne målgruppen inn til Facebook-siden sin, med kun rett over 1000 følgere. Vi fikk en kort input fra Agrol på dagens status, hvilke utfordringer de har og hvordan de bruker de ulike kanalene, for å ha et best mulig grunnlag for å gjøre en enkel analyse av siden deres. Analyseverktøyet vi bruker er FanPageKarma.
Før jul kjørte vi en konkurranse på vår Facebook-side hvor fem bedrifter vant en enkel analyse av sin Facebookside for 2017, i tillegg til å få noen tips og råd fra oss. Fem søndag fremover vil vi presentere disse vinnerne på bloggen, og fjerde firma ut er Agrol, som er landbrukets fordelsprogram. De får tilsendt en pdf med fullstendig analyse og våre tips & råd, i tillegg til at vi deler noen av funnene med leserne av bloggen vår --- det av analysen som vi tenker kan være allmenngyldige tips og råd for flere. Første case var Bolina, og det caset kan du lese her. Andre caset var Gi bort dagen, og det leser du mer om her. Tredje case var Jannes tapas og søte fristelser, det leser du her. Vi forsøker å trekke frem ulike funn fra de ulike sidene, slik at totalen for våre blogglesere ikke blir gjentakende om de samme temaene, men forhåpentligvis gir noe nytt hver søndag.
Innhold og optimalisering
Det er spennende å analysere alle disse sidene vi nå har analysert - fordi de er så utrolig forskjellige! Det understreker bare noe vi må presisere veldig ofte: Det finnes ingen fasit som passer for alle!
Agrol skiller seg tydelig ut fra de andre sidene vi har analysert. De poster flest lenke-poster, og det er det ikke så ofte vi ser. Selv om lenker er det som oftest blir brukt her, ser vi at engasjementet på disse postene varierer utrolig mye. Det har også blitt postet noe videoer og bilder - og ikke uventet kan vi kan se at disse postene gjør det bedre på engasjement enn de fleste lenkepostene.
Det er uansett spennende å se litt nærmere på hvordan lenkene gjør det på Facebook-siden til Agrol, og det kan også Fanpagekarma hjelpe oss med.
Lenkeposter
Jo større skriften til lenken er, jo oftere blir akkurat den lenken bruk i et innlegg på denne facebooksiden, og jo rødere en lenke er, jo dårligere engasjement har den fått. Tilsvarende; jo grønnere en lenke er, jo mer engasjement har poster med den lenken fått.
Her kan vi se at Agrol ofte lenker til sin egen nettside, men at de postene ikke gir bra engasjement. Samme gjelder for poster som lenker til landbruksnytt.no. Det er litt vanskelig for oss å sitte på utsiden og bedømme hvorfor det er sånn, og det kan selvfølgelig være mange grunner til at en lenkepost ikke funker så bra. Det kan være innholdet i posten, tidspunktet den ble postet på, hvordan den ble postet etc, så vi tenkte vi kunne se litt nærmere på noen av postene for å se hva vi kan gjøre for å få opp engasjementet.
Før og etter - hvordan kan lenkeposter gjøres bedre?
Det første vi legger merke til er at de fleste innleggene kan være noe ensformige og innadvendte. Det snakkes med en forutsetning om at man kjenner godt til hva Agrol er, og det er det jo ikke sikkert alle som får innleggene opp i feeden sin gjør. Her har vi lagt ved eksempler på noen av lenkepostene, med forslag til hvordan innleggene kunne ha vært skrevet for å få de mer relevante.
Eksempel 1:
Vårt forslag (...men husk, ingen fasit):
Vi vet at medlemmene våre trenger trygge, stabile biler som både er store innvendig og som kan frakte tunge hengerlass. Derfor får du nå xx % rabatt på denne bilen som medlem i Agrol. Er du blant de 100.000 som allerede har bilen? Fortell oss gjerne om dine erfaring med bilen i kommentarfeltet under!
Vi kunne ha lenket til samme sak hos mynewsdesk, men legger da med en tekst som forteller noe om hva man får, og inviterer samtidig våre følgere til å engasjere seg i saken. Kanskje noen kan dele erfaringer som får andre til å ville velge samme bil? I tillegg burde det selvfølgelig ha vært et bilde som illustrasjon til saken. Husk at det du poster skal få folk til å ville stoppe scrollingen i nyhetsstrømmen sin, og et bilde har ofte en bedre stopp-effekt enn kun ren tekst.
Eksempel 2:
Vårt forslag:
Bondelaget jakter flere medlemmer, og som medlem i Bondelaget får du alle medlemsfordeler i Agrol. Les mer om alle de spennende medlemsfordelene våre her: https://agrol.no/avtaler :) Har du innspill til en medlemsfordel vi burde hatt?
Foreslå gjerne i kommentarfeltet!
Vi linker til den samme artikkelen i Bondebladet, i tillegg til at vi vil gi folk som er interesserte i fordelsprogrammet til Agrol muligheten til å få mer informasjon ved å gå inn på Agrol sin side. I tillegg har vi jobbet med teksten for å få den litt mer oppklarende, uten å avsløre alt. Til slutt oppfordrer vi til å komme med tips til medlemsfordeler de ønsker seg, for å se om vi
Agrol er flinke til å linke til relevante artikler, men ikke fullt så gode til å fortelle hvorfor de er relevante. Per nå ser det også ut til å være lite engasjement på innleggene deres, og med små grep som dette kan de øke engasjementet og nå ut til flere.
Dette må en lenkepost klare på Facebook;
- Få oss til å stoppe opp når vi scroller oss gjennom nyhetsstrømmen vår, ved hjelp av tekst eller visuelle virkemidler
- Gi oss så relevant og interessant informasjon i det vi leser, at vi får lyst til å klikke oss inn på lenken
- Levere på det vi har sagt, når folk faktisk klikker seg inn
Unngå Click-Bait overskrifter
Det siste punktet tenker endel folk ikke nok på, og det ødelegge mye for dem. Om man bruker click bait-overskrifter for å få folk til å klikke seg inn (eksempelvis: "Du vil ikke tro hva som skjedde da Bondelaget ble medlem av Agro!"), men ikke leverer det folk forventer når de faktisk har klikket seg inn, vil Facebook måle hvor fort du klikket deg ut av den nettsiden og tilbake til Facebook. Om følgerne dine er veldig kort tid på nettsiden du har lenket til, er det et tegn til Facebook om at det du "lovte" i innsalget av artikkelen, faktisk ikke samsvarte med det du leverte, og da vil du få redusert rekkevidde på posten, og i verste fall; også på andre poster i fremtiden, om du gjør mye av dette.
Kommunikasjonsmål på Facebook
Noe av det som er viktig å gjøre før man setter i gang med å lage innhold til Facebook, er å sette seg ned og tenke gjennom hva som skal være kommunikasjonsmålene for postene vi skal skape. Da blir rett og slett jobben mye enklere når man faktisk går i gang med å lage postene.
Spør dere selv: Hva vil vi oppnå med å være på Facebook? Hvilken verdi skal vi tilføre følgerne våre? Hva er viktig for oss, hvordan tror vi at vi kan skape godt innhold og hva ønsker vi at våre følgere skal gjøre, føle eller sitte igjen med inntrykk, når de har sett akkurat denne bestemte posten?
Da vi fikk input fra Agrol fortalte de at de har definert sine kommunikasjonsmål. På Facebook ønsker de å informere, inspirere, engasjere og dele kunnskap - noe vi synes er veldig gode kommunikasjonsmål å ha for sin tilstedeværelse på Facebook!
Det å ha dette tydelig definert i forkant, gjør at de kan spørre seg selv, i forkant av å lage en post; hva vil vi oppnå med akkurat denne posten?
Er målet å by på kunnskap, er det kanskje vel så riktig å dele en video med kunnskapen som skal formidles, eller dele kunnskapen som tekst / bilde i posten, fremfor å lenke følgere inn på nettsiden vår. Har vi mål om å inspirere, er det viktig at man skriver posten på en inspirerende måte, og har man mål om å skape engasjement, så kan man vurdere å legge på et spørsmål, utforme posten som en konkurranse eller denslags.
Optimaliser postene dine til dine faktiske mål
Man må alltid optimalisere posten for det kommunikasjonmålet vi har bestemt oss for på forhånd, og her er det mange Facebook-sider som vi tror jobber på auto-pilot. Du vil ha trafikk på nettsiden din, sier du? Hvorfor det - hvilket mål er det som oppnås ved å få mye trafikk på nettsiden?
Veldig sjelden er målet om å få folk inn på nettsiden, det faktiske målet virksomheter har. Det kan være at de vil konvertere noen til å bli kunder, at de ønsker å selge flere produkter, at de ønsker å by på relevant innhold, at de ønsker å vokse som merkevare eller bedre sitt omdømme. Det er tross alt ingen av oss som kan leve på høy trafikk på hjemmesiden vår - vi må oppnå noe mer enn det.
Vi har skrevet mer om hvordan du kan definere kommunikasjonsmålene i vårt blogginnlegg om interne workshops, så klikk deg gjerne inn der for å få ytterligere tips.
Har du spørsmål eller kommentarer til det vi har delt her?
Fyr løs i kommentarfeltet!
Vi ønsker Agrol lykke til videre med Facebook inn i 2018
- og gleder oss til å følge fortsettelsen!