Facebook endrer algoritmene
Facebook strammer inn den organiske synligheten for bedrifter / pages som poster mye innhold i kategoriene under, og dette trer i kraft fra januar 2015;
- Poster som kun har som formål å få folk til å kjøpe et produkt
- Poster med konkurranser uten reell kontekst til sidens innhold
- Poster som gjenbruker eksakt samme innhold som fra annonser
De viser noen eksempler på slikt innhold i artikkelen sin her.
Dette gjøres for å hele tiden sørge for at forbrukerne opplever Facebook som nyttig og interessant, og dette tydeliggjør viktigheten av det vi mener alle bedrifter bør fokusere på i sosiale medier;
- hvordan skape verdi for våre følgere?
- hvilke andre effekter kan bedrifter ha av kommunikasjon på Facebook, for uten direkte salg?
Med fokus på langsiktige effekter som;
- inspirasjon,
- omdømmebygging,
- kundeservice,
- produktutvikling,
- bedret rekruttering,
- ambassadører,
- intern stolthet i bedriften
- m.m.
mener vi innholdet publisert på facebook fra bedrifter "gir seg selv". Det er lett å havne i "La oss selge til folk her også!"-fella, og bruke all sin tid på innhold som snakker om produktene (og prisene) sine, men om man løfter blikket og ser lenger frem enn til neste uke på kassa, er vi overbevist om at man kan selge masse via facebook. Det gjør nemlig flere av kundene våre! ;)
---
Hva er DINE tanker om dette?
Del gjerne med andre du tror kan ha interesse av dette.
God søndag fra oss i VU!