Er du nysgjerrig på Instagram?
Instagram er for mange fremdeles en ukjent skatt. Selv om tjenesten er i god vekst i Norge (snart 700.000 brukere - kilde: Ipsos MMI), er det fortsatt langt opp til Facebooks nesten 3 millioner brukere (samme kilde). Om du er nysgjerrig på Instagrams muligheter for bildebasert deling og kommunikasjon , får du en enkel innføring i det sosiale nettverket her.
Kort forklart er Instagram et program for smarttelefonen din, som lar deg dele bilder. Du deler både med venner og ukjente, og du kan legge til tekst, ikoner, hashtags og annet, slik at du får en kommunikasjon rundt bildet. Instagram kan sammenlignes med Twitter, men her deler du i hovedsak bilder fremfor tekst.
Her kan du lese et intervju Astrid gjorde med TV2 God Morgen Norge om Instagram.
Hvordan bruke man Instagram?
- Først må appen med samme navn lastes ned, og installeres på telefonen
- Lag en brukerkonto med epost og passord
- Ta bilder gjennom appen, eller velg bilder du allerede har lagret i bildearkivet på telefonen.
- Du kan beskjære bildet, legge på filtre som forandrer farger og uttrykk eller legge på rammer
- Legg eventuelt til en kommentar og relevante hashtags
- Velg om du samtidig vil dele innlegget på Facebook, Twitter, Tumblr m.m., og publiser bildet!
Noen bruker andre apper i tillegg til funksjonaliteten i Instagram, som Labelbox, PicFrame, PS, Lumie, Vintique, Snapseed, PS Touch m.fl. Dette gjøres da for å redigere bildene, legge på tekst i bildet, inkludere symboler og annet. Her er det mange som gjør store endringer på bildet, og mange som ønsker å gjøre minst mulig endringer - for å ha bildet så "ekte" blikk på virkeligheten slik de ser det - hver sin smak, tenker vi.
Hashtags
Hashtags # gjør bildet søkbart og kan være som en beskrivelse til bildet, som f.eks #noahsbursdag eller #dillapålilla. Mange legger til "faste" hashtags, noe som kan være med på å øke synligheten for bildet ditt, både i inn- og utland. Dette kan være f.eks. #instadaily #igers #todaysoutfit m.fl. Det etableres også hashtags som, om de benyttes, melder på bildet ditt i en konkurranse, eller som samle bilder innenfor et gitt tema. Eksempler på dette kan være #drømmehusfarge og #nillebursdag0613 (konkurranser), og #flyihundre og #paleo (tema).
Det er i all hovedsak en hyggelig tone på Instagram, og man følger de personene man selv ønsker å få se bilder fra - og slutter heller å følge de man ikke opplever som relevante for seg selv. Om man selv ikke ønsker å dele bilder med hvem som helst, kan man sette sin konto til lukket, slik at alle nye følgere må godkjennes av deg selv før de får se bildene dine.
"Men hvorfor skal JEG være med på Instagram?", tenker du kanskje. Fordi det er GØY! Bilder beskriver så mye mer enn ord, og det er et veldig emosjonelt sted å delta i. Du kan vise bilder på vei til jobb, små snapshots av livet ditt som en slags ”livet i bilder”. Noen deler middagen sin, andre neglelakken de nettopp la på, men man kan også se en mer forretningsmessig grunn til å bruke Instagram. Kanalen kan bidra til å bygge et omdømme rundt din person (god på visuelt uttrykk, god på farger, god på interiør, god på trening, m.m.), eller den kan bygge omdømme for din virksomhet.
Instagram for bedrifter
Firmaer bruker Instagram til å vise mer av menneskene bak merkevaren, vise hvilken personlighet selskapet har og for å vise frem nye varer som beriften selger. Mange bedrifter bruker også Instagram som en plattform for konkurranser, og oppfordrer da folk til å legge ut bilder med en gitt hashtag # som en deltakelse i en konkurranse. Instagram er ikke regulert i forhold til konkurransereglement slik som Facebook og deres Promotion Guidelines, men man må naturligvis holde seg innenfor norsk markedsføringslov, åndsverkslov osv.
Vi spurte hva Marianne Nygård-Hansen, markedssjef i motehuset Høyer, syntes om denne kanalen;
"Man har vært vant til å måtte lage en 'coffee table bok' eller åpne en 'flag ship-butikk' for å forklare bedriftens / merkevarens kultur og konsept. Nå kan vi dele bilder på Instagram som gjør mer enn samme nytten!"
Uansett om du er godt i gang på Instagram eller ikke, vi tar med noen tips til slutt;
God skikk og bruk på Instagram:
• Ha et profilbilde på kontoen din – folk har lyst til å se hvem de ser på bildene til
• Lukket konto? Mulig folk ikke vil følge deg tilbake, samt bildene er ikke synlige på konkurranse-hashtags
• Bruk mention om du deler bilde av noen som har Instagramkonto, bruk også relevant hashtags
• Svare de som kommenterer eller spør deg om noe
Dette kan det være lurt å tenke gjennom:
• Ikke spamme – spre innholdet utover i tid i stedet
• For mange hashtags kan bli slitsomt å lese og det kan også føre til at du får mer spam på kontoen din
• Er det juks å bruke redigerte bilder, at Instagram skal være øyeblikksbilder, men her er meningene delte
• Opphavsrett; må ha lov til å bruke bildene du deler, ikke stjel bilder fra internett
• Ikke hashtagge med feil tagg for å få flere likes på bildet ditt; #1000likes om du kun har 10 likes.
Har du kommentarer på innlegget? Deler gjerne i kommentarfeltet!
God torsdagskveld!