Kapital kårer kvinner med makt
Kapital kårer for sjette året på rad Norges mektigste kvinner. At de fremhever kvinner som har innflytelse innen ulike områder, mener jeg er et absolutt godt virkemiddel for å bedre kvinners roller i næringslivet og ellers. Å synliggjøre talenter, trekke frem noen som får det til, det tror jeg er viktig både oss kvinner i mellom, for å vise at det kan gå an, men også for å vise menn at vi finnes.
I år tronet Kristin Skogen Lund på toppen av listen over de 100 damene i Norge som har mest makt og innflytelse uavhengig av sektor. Vel fortjent til Kristin, det er nok ingen i Norges land som har større innflytelse enn henne akkurat nå - og selv om det er mange dyktige kvinner i politikken og offentlig sektor, synes jeg det er spesielt bra at det er en fra det private næringsliv fikk denne prisen i år. Der har vi stort behov for at flere kvinner stikker seg frem og krever sin plass.
I tillegg til hovedlisten lager Kapital flere mindre lister. De bryter opp hovedlisten i flere lister, og definerer en oversikt over topp 20 kvinner med mest makt innen ulike segmenter. Eksempler på slike lister var kvinner med mest makt innenfor den juridiske profesjonen, innen politikk, innen næringslivet, med flere. Noe som kom som en stor overraskelse, var da jeg ble gjort oppmerksom på at jeg stod på en av Kapital sine lister.
På listen over topp 20-kvinner med mest makt innen media- og kommunikasjonsbransjen, står jeg oppført på plass nummer 15.
Dette er rett og slett enormt å ta inn over seg. Jeg startet mitt eget selskap for 2,5 år siden, og definerte da selv at jeg jobbet innen kommunikasjonsbransjen (som kommunikasjonsutvikler), med fokus på sosiale medier. Før den tid har jeg jobbet med salg, ledelse, kundesenteroppbygging, rekruttering og bemanning, og min utdannelse er som siviløkonom fra NHH. Media og kommunikasjon kan jeg dermed ikke hevde å ha hatt profesjonell befatning med før de siste 2,5 årene.
Jeg har forsøkt å gruble litt rundt denne listeplasseringen, hva den betyr for meg og hva jeg håper den kan bety for andre. Jeg har kommet frem til noen punkter jeg gjerne vil dele med dere, i ikke-prioritert rekkefølge;
- Kapital er et magasin de aller fleste voksne har et forhold til eller formening om. Med Trygve Hegnar som en bauta i all debatt som har med norsk nærligsliv og økonomi å gjøre, og med den dyktig og kunnskapsrike redaksjonen i Kapital, er Kapital et magasin ingen tar lett på. Man kan være enig eller uenig, men Kapital har en posisjon som noe seriøst, noe man hører på, og noe man mener noe om.
Dette ble veldig tydelig for meg da jeg ble nevnt på en liste som Kapital har laget. Mange i min familie, blant venner og i nettverket rundt meg, føler de har en viss formening om hva jeg gjør i min jobb, uten at de er sikre på at de selv forstår, sånn helt konkret. Denne listeplasseringen tok meg brått ut av en "sosiale medie-boble" som folk tenker de ikke skjønner seg så mye på, og plasserte meg ute i den virkelige verden, i den vanlige konteksten. Det ble tydelig for meg da jeg la ut et bilde på facebook, med min første kommentar til denne listeplasseringen - på den enorme responsen jeg fikk fra folk! Fra ung som gammel, analog som digital, nymotens som tradisjonell. Jeg er virkelig rørt til tårer over hvor mange fine folk jeg har rundt meg. Jeg er ekstremt heldig og er virkelig uendelig takknemlig for det!
- Etter at jeg har fått sett litt nærmere på listen jeg står på, er det en ting som slår meg umiddelbart. Det er at listen ser ut til å bestå i all hovedsak av representanter fra den analoge verden. Det er sjefsredaktører og redaktører, direktører og styremedlemmer, president og journalistikkprofessor. Og så er det meg. En selverklært kommunikasjonsutvikler med fokus på sosiale medier.
Slik jeg ser det, er dette en enorm fjær i hatten og anerkjennelse til sosiale medier som en kanal. Når Kapital finner plass til en fra de nye mediene på sine lister, tolker jeg det dithen at selv blant de mer tradisjonelle av i rekkene, begynner nå digitale og sosiale medier å modnes gradvis. Om en stund trenger vi kanskje ikke være så spesifikke i forhold til det vi jobber med? I stedet for å presisere at vi jobber med henholdsvis tradisjonelle eller digital kommunikasjon, kan vi kanskje fremover snakke om at vi jobber med å løse ulike kommunikasjonsutfordringer, og vi benytter oss av de riktige og nødvendige kanalene for å løse utfordringen på best mulig måte for kunden, enten det er en digital eller analog kanal. Det mener jeg hadde vært et virkelig fremskritt.
Derfor; denne listeplasseringen er til all of us, folkens! Alle vi som har gått foran, gjort nybrottsarbeid i nye medier, testet og gjort feil, lært og gått videre. Sosiale medier-bransjen i Norge er en forholdsvis liten og oversiktlig bransje (dere vet alle hvem dere er!), og den er i mine øyne en spesielt støttende og inkluderende bransje. Her er det folk som er opptatt av å dele! Derfor er det helt naturlig; vi har nå fått sosiale medier og digital kommunikasjon på listeplassering i Kapital! Gratulerer til oss alle!
- En annen årsak til at jeg setter umåtelig stor pris på å få plass på listen til Kapital, er den eventuelle påvirkningen det kan ha på andre jenter. Enten det er jenter som vurderer om de skal starte sin egen virksomhet eller som på en eller annen måte har lyst til å satse å en ide, en tanke, et talent. Jeg håper min listeplassering i Kapital kan være et skikkelig spark i baken til mange av de flinke jentene der ute som vurdere, lurer på og tenker - og at de nå kaster seg ut i det. For vi må tørre å ta litt plass, tørre og si at vi kan noe, tørre og si at vi har noe å bidra med. Mange går med en forestilling om at det å starte eget selskap er et kostbar og vanskelig affære, noe det absolutt ikke trenger å være. Noen tror at det er riktigere å tydelig forklare sine svakheter ovenfor en potensiell ny arbeidsgiver, sånn at man går inn i arbeidsforholdet med øynene åpne og ingen forventninger som er for høye. Mens guttene antagelig velger en helt annen vinkling, ved at de tenker at de tross alt kan mye av det arbeidsgiveren ber etter, og resten kan de tross alt lære seg. Man kommer langt med en slik innstilling!
Jeg vet at mange har fulgt meg og bloggen min siden lenge før jeg startet opp eget selskap for 2,5 år siden. Jeg får stadig spørsmål fra gründere, fra folk som lurer på om de skal tørre og satse - og jeg får mange hyggelige kommentarer på at jeg har vært så tøff, som har satset slik jeg har gjort. Men jeg synes ikke selv jeg er spesielt tøff. Jeg så en mulighet og tok den. Og kan jeg, kan du - det er det ingen tvil om! Vi lærer av våre feil og så lenge vi klarer å sørge for det - at vi utvikler oss og lærer hele tiden, så tror jeg at det å feile slettes ikke er så skummelt.
Jeg er ekstremt takknemlig til redaksjonen i Kapital, for at dere har inkludert meg i denne listen, og jeg ser det både som en utfordring ovenfor meg selv - til å hele tiden ta lurest mulig valg, bruke min rolle best mulig for flest mulig. Ordene makt og mektig opplever jeg egentlig å være ganske negativt ladet. De samsvarer i hvert fall ikke spesielt godt med meg, mine mål og min personlighet. Men - om vi kan bytte ut ordet makt med innflytelse, så skal jeg til enhver tid strebe etter at jeg utøver min innflytelse på en slik måte at vi klarer å få stadig flere mennesker til å se de ærlige, lønnsomme og gode fordelene ved å bruke sosiale medier til å bygge relasjoner mellom selskapet sitt og kundene sine. I tillegg skal jeg være min evntuelle innflytelse bevisst i forhold til å hjelpe kvinner der jeg kan, med å vise seg frem, tørre å rope ut - og hevde sin rett.
Det tror jeg nemlig arbeidsmarkedet totalt sett i Norge har godt av!
Takk igjen til Kapital, dette her var umåtelig stort!