Skip to content
All posts

"Fører dialog i sosiale medier til salg?"

Både internt i bransjen blant oss som rådgir bedrifter i forhold til digital kommunikasjon og sosiale medier, og fra norske virksomheter av stor, mellomstor eller liten størrelse, dukker dette spørsmålet ofte opp;

"Klarer vi å vise til at dialog i sosiale medier fører til faktisk salg i butikk?"

Mange snakker om ROI, altså return on investment (hvor mye man får igjen for sin investering), eller det nyere begrepet, ROE, altså return on engagement. Erik Eskedal har skrevet gode, fyldige blogginnlegg om dette, blant annet "Fuck ROI" og om blant annet ROE i "ROI i sosiale medier". Finnes det en formel, noen måleparametere, hvor vi kan avdekke, summere og beregne - slik at vi vet om vår investering i sosiale medier har svart seg i forhold til tiden vi investerer eller pengene vi bruker? Det berømte million dollar question?

Stadig flere jobber med å finne en god måte å måle dette på. Vi har sett at den alltid dyktige Hans-Petter Nygård-Hansen har laget en måte å regne seg frem til ROI av sosiale medier - og det kan nok absolutt være fornuftig (vi har ikke testet utregningene hans på et konkret case, men kan nok se for oss å gjøre det etterhvert). Flere av de større byråene snakker om strategi, mål og kampanjer, og med budsjetter i mangehundretusen-klassen, for ikke å si millionklassen, er det klart at det er fornuftig, og helt sikkert påkrevd, å måle sin investering for å sikre at man får igjen det man forventet. Aller helst; få igjen mer enn man forventet.

Vi har lyst til å slå et slag for de mange selskapene som ikke har investert de største summene i sosiale medier. De som har erkjent at det er noe her, noe nytt og ganske sikkert nyttig, men som likevel ikke vil eller kan avsette store summer på markedsføringsbudsjettet til denne type kommunikasjon. Eller var det på kommunikasjonsbudsjettet det skulle hørt hjemme? PR kanskje? Eller kanskje til og med under IT-posten i budsjettet?

Uansett; det er mange selskaper i Norge som har laget seg en facebookside, en blogg, kanskje en twitterkonto. Som overvåker litt, absolutt tenker gjennom hva som gjøres og sies, men som ikke har utviklet store kampanjer, har laget skreddersydd design eller har investert så mye som en eneste krone på annonsering av sine aktiviteter i sosiale medier (beklager, Petter Høie - men det står på agendaen, vi lover!).

Det våre kunder, og veldig mange andre selskaper i Norges land, har gjort, er å investere tid og ressurser på tilstedeværelse. Tilstedeværelse ved å ha en facebookside, kanskje en blogg og en twitterkonto også, og gjøre seg tilgjengelig for kommentarer i form av kritikk og ros, tilbakemeldinger og innspill, og naturligvis; dele av det de selv kan best. Denne tilgjengeligheten fører ikke til umiddelbart salg. Den kan det, naturligvis, men det er ikke det som er våre kunders umiddelbare mål med tilstedeværelsen. Målet er å lære mer om sine egne produkter, hva som er selskapets flaskehalser og få kunnskap om egen kundegruppe. Det er å vise frem ansatte og bygge intern stolthet. Det er å by på det som de selv kanskje oppfatter som "bare vår daglige drift, kan det være interessant for folk?", men som deres lesere synes er spennende, som gir dem en følelse av å få være med i ekte "behind the scene"-ånd. Det er å vise frem sine produkter/tjenester også, og for så vidt også pris, men oftes kommer det på oppfordring fra leserene, ikke opprinnelig fra bedriften selv.

Alt dette handler i våre øyne om dialog. Om å bygge relasjoner, i motsetningen til å rope høyt etter "likes" og konverteringer. Det handler om ektehet og troverdighet, og ikke minst; om å gi og dele, før man krever. Så er spørsmålet da; Vil denne dialogen med mennesker i sosiale medier føre til økt salg i butikk?

I vår daglige dialog på vegne av våre kunder får vi stadige konkrete, direkte og umiddelbare signal på at svaret her er et rungende JA!

Noen nylige eksempler fra vår kunde nille sin facebookside;
(klikk på bildene for å komme rett til aktuelle dialog på facebooksiden)

 

Noen nylige eksempler fra vår kunde Home&Cottage sin facebookside;
(klikk på bildene for å komme rett til aktuelle dialog på facebooksiden)

Dette er naturligvis bare noen få, små eksempler. Og hvem vet, det er slettes ikke sikkert at disse følgerene faktisk gjennomførte sin plan om å ta turen til butikk for å handle disse varene. Per i dag kan vi heller ikke måle dette på en god måte (uten å spørre alle kunder hvorfor de kommer i butikk, gi de en kode å handle med eller slike tiltak), men vi føler oss temmelig sikre på at dette er en god indikasjon for at dialogen våre kunder har bygd i sosiale medier, faktisk fører til økt salg i kassen. I tillegg til alle de andre fordelene sosiale medier gir, naturligvis.

Hva tror du om relasjonsbygging og dialog i sosiale medier,
og ikke minst; målingen av effekten av dette?

Del gjerne dine synspunkter med oss i kommentarfeltet!