Å gjøre feil, er ikke feil - det gir læring og bygger tillit
Hvis du har registrert deg på vår nyhetsbrevliste, fikk du et ganske annerledes og muligens litt vel ærlig nyhetsbrev fra oss for noen få dager siden. Hvis du ikke står på vår nyhetsbrevliste, skal jeg dele med deg i korte trekk hva nyhetsbrevet handlet om.
I nyhetsbrevet fortalte jeg om at livet vårt er ikke helt som vanlig for tiden, og det har det i grunn ikke vært på et par år nå. Situasjonen har krevd tøffe prioriteringer, hvor noen av disse prioriteringer har vist seg å være riktige, mens andre har vist seg å være fullstendig feil.
Heldigvis mener jeg at det å gjøre feil, ikke er det verste som kan skje, så lenge feilen benyttes til å lære av. Den største feilen jeg gjorde i denne forbindelsen - og læringen som fulgte av dette, handlet nyhetsbrevet i forrige uke om.
Livet er ikke for pyser og prioriteringer må gjøres
Jeg har nevnt noe om situasjonen vår ved tidligere anledninger, både i podkasten min, til våre medlemmer i VU Kompetanse og i en video jeg delte i sosiale medier for en tid tilbake. Da har jeg også kun sagt litt, men ikke alt - og jeg vet jo selv hva det kan føre til av spekulasjoner.
Noen kan tenke at jeg gjør dette for å gjøre meg selv og oss interessante, at jeg vil skape nysgjerrighet, holde på spenningen og leke i click bait-landskapet. Det håper jeg du som leser her kjenner meg godt nok til å vite at jeg aldri ville gjort.
Jeg skal heller ikke denne gangen gå alt for tett inn på årsaken til at ting ikke er som det pleier hos oss. Ikke fordi jeg ikke vil være åpen og ærlig med deg, men fordi dette handler aller mest om noen andre enn meg (og min mann), nemlig vår datter. Hun klarer ikke gå på skolen for tiden, men vi jobber på og vi får god hjelp av helsevesenet, så vi vet at dette skal ordne seg for henne. Vi vet bare ikke når.
Når det handler om våre unge og håpefulle, er det naturligvis ingen tvil; de prioriteres først og øverst, alltid. Det er ikke den prioriteringen jeg henviser til, når jeg sier vi har prioritert feil. Akkurat den prioriteringen hadde jeg valgt igjen og igjen og igjen.
Når tiden er knapp, må viktige valg tas - og jeg valgte feil
Selskapet eies og drives av min mann og meg selv, i tillegg til at vi har flinke freelancere som hjelper oss. Det å driver VU sammen med min mann, er stort sett noe som virkelig går på skinner og dette har vært en glede i snart 15 år. Men - i den situasjonen vi står i nå, blir det naturligvis ekstra sårbart at vi begge jobber i og med VU, da vi begge har fått begrenset tiden vi har til rådighet til å løse våre jobb-oppgaver.
Og bare for ordens skyld;
Det er ikke sånn at vi ikke jobber i det hele tatt. Vi har våre faste kunder, vi får henvendelser og sender tilbud (om enn med litt lengre svartid enn normalt) og jeg gjør workshop, kurs og foredrag som tidligere, hovedsakelig digitalt, men av og til også fysisk. Ikke minst; vi leverer innhold til medlemmene våre i VU Kompetanse som tidligere, og der har vi faktisk gjort forbedringer og utvidet hva vi leverer (men mer om det senere).
Det som vår reduserte arbeidskapasitet har gått ut over aller mest, er innhold til våre egne sosiale kanaler og andre digitale plattformer. Både blogginnlegg, episoder til podkasten min og ikke minst; innhold til våre sosiale kanaler, har blitt 'skadelidende' på grunn av situasjonen vår.
Spiller det noen rolle da, kan du kanskje si. For det første; ettersom vi er et firma som jobber med sosiale medier, og som er kjent for å dele mye relevant innhold om sosiale medier - i sosiale medier, er det måten vi får nye kunder og oppdrag på. Så ja, det spiller noen rolle om vi blir mindre synlige i kanalene vi jobber i :)
Likevel er det ikke det jeg mener er den aller største feilen vi har gjort.
hva slags innhold deler vi når tiden er knapp, men vi vil dele noe?
Hva er det vi, og jeg, har delt?
Her skal jeg være helt ærlig; Til tross for at jeg nå i 15 år har fremsnakket viktigheten av å bygge relasjoner, skape verdi og ha mer fokus på målgruppen enn på oss selv i sosiale medier, hva er det jeg selv gjør når tiden plutselig blir knapp?
Jo, da har jeg fokusert den lille tiden jeg har til rådighet til å lage innhold, på at tiden i hvert fall må brukes til å fortelle om hva vi kan tilby og selge. Vi har laget fine 'plakater' i Canva og fortalt om de digitale kursene via Zoom vi selger. Vi har også laget en helt ny greie, slik at vi også kan selge opptakene av disse digitale kursene. Jeg har fokusert på å selge boken min, fortelle om kompetansesenteret vårt, VU Kompetanse - og ja, alt annet som jeg har tenkt er viktig å få formidlet, nå når tiden skorter og prioriteringer gjøres.
er det når ting blir tøft, du viser hvem du egentlig er?
Jeg tror egentlig ikke at det har oppstått en alvorlig krise ved at vi prioriterte å lage innholdet vårt på den måten som vi har gjort i det siste. Det er mange som lager den type innhold alltid, det er sånn de kommuniserer i sosiale medier. Med 'løp og kjøp'-budskap, polert og pent, reklamete fokus. Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, og jeg skal ikke påstå at det ikke kan fungere eller at det er helt feil.
Men, det er feil for oss.
Det er den type innhold vi vanligvis skiller oss ut fra, ved å dele mer behind the scenes, ved å dele tips og triks, fortelle om bakgrunnen for at ting er som de er - rett og slett ved å dele mer personlig, relasjonelt og følelsesbasert innhold.
Derimot, når tiden ble begrenset og tøffe prioriteringer måtte gjøres, så var det "løp og kjøp"-kommunikasjon jeg falt tilbake på. Det er nesten irriterende fascinerende. Jeg vet jo bedre.
Hvem har nok tid til å gjøre alt helt riktig i sosiale medier?
Er det en ting som er gjennomgående for alle jeg snakker om sosiale medier med, så er det at de ikke har nok tid til å gjøre alt slik de skulle ønske. At de vet hva som er mest optimalt og best for deres innhold og deres målgruppe, men tiden strekker ikke til.
Mange har flust av andre oppgaver som også skal prioriteres, og selv om sosiale medier er viktig for de fleste virksomheter, er det ikke viktig nok til å få dedikert nok ressurser. Det gjør at markedsførere og kommunikasjonsfolk må gjøre tøffe prioriteringer i hverdagen, og da er det lett å gjøre som jeg gjorde;
Vi må i hvert fall få ut informasjon om hva folk kan kjøpe av oss.
Vi deler dette som er det enkleste og raskeste for oss å dele.
Vi har ikke tid til å finne ut hvorfor vi deler akkurat dette, men vi må jo dele noe.
Sosiale medier er ikke 'rocket science', det er ikke sånn at det er helt umulig å tilegne seg nok kunnskap til å vite hva slags innhold akkurat din målgruppe ønsker seg mer av, og hva slags innhold det egentlig er ganske meningsløst å dele.
Det er bare det at tiden ofte er begrenset, og da har vi lett for å velge det som er mest effektivt og tar kortest tid. Det som gir sjefen et inntrykk av at du i hvert fall har delt noe som er fornuftig for virksomheten.
Og dermed; det som er relativt likt det alt for mange andre deler, det som scrolles veldig raskt forbi av målgruppen og det som det er vanskelig for folk å huske, fordi det er så reklamete i uttrykket.
Lær av min feil, og av min læring fra det å dele min feil
Det var altså dette nyhetsbrevet vårt handlet om i forrige uke. Jeg forklarte litt om situasjonen vår, og om feilen jeg hadde gjort når det kom til innholdet vi har delt i det siste, og hva slags læring jeg selv fikk av det.
Det å innrømme feil synes mange er skummelt, men jeg håper flere vil gjøre det.
Jeg er i hvert fall ekstremt glad for at jeg gjorde det, for ikke bare fikk jeg reflektert over feilen jeg hadde gjort. Jeg lærte enda mer da jeg fortalte folk om det også, og leste folks respons.
Her er noen takeaways fra det jeg lærte av å dele så åpent om feil jeg har gjort;
- Om du kun forteller bruddstykker av noe som skjer, så dikter folk opp resten helt av seg selv. Basert på svar jeg fikk på nyhetsbrevet, har enkelte tenkt at det er skilsmisse på vei mellom meg og kollegamannen, at VU holder på å gå dukken økonomisk eller at det er andre former for 'trouble in paradise' 😅 Alt kan avkreftes.
- Når du tenker at du har gjort en dårlig jobb med innholdet, både delt for lite og delt for dårlig innhold, er det interessant at relativt mange som svarer; "Hæ, jeg har jo flere ganger lurt på hvordan du og dere klarer å dele så mye og være så aktive i deres kanaler?" Så det som er lite eller dårlig for noen, er mer enn nok for andre.
- Det er også noen ærlige sjeler som svarer akkurat som du fryktet; "Ja, jeg har lagt merke til at det har vært mye salgsfokus og lite innhold av deres vanlige kaliber." Det stikker i faghjertet, naturligvis, men herreminhatt så takknemlig jeg er for at det faktisk blir lagt merke til. Og at folk tør å si sin ærlige mening tilbake til meg.
- Ærlighet, åpenhet og det å innrømme feil, innbyr til tillit. Det skaper forståelse. Det bygger relasjoner. Dette er ikke bare noe jeg tror eller jeg mener, for akkurat disse ordene er hentet ut fra svarene jeg fikk på mitt nyhetsbrev.
- Det er tydeligvis ikke vanlig å være ærlig om ting som ikke går helt på skinner, og folk er ikke vant til at noen forteller om feil de selv har gjort. Til det sier jeg; flott, da gir det oss en mulighet til å stå litt ut i 'støyen' av innhold der ute.
- Er det en ting som har vært min fanesak siden da jeg startet min karriere i sosiale medier, er det dette: Om jeg har lært noe, så deler jeg det, slik at andre har muligheten til å lære det samme. Det kommer jeg definitivt til å fortsette med.
Men aller viktigst;
For en støttende gjeng mennesker som leser våre nyhetsbrev! Jeg har aldri fått så mange svar tilbake på et nyhetsbrev, noen gang, og jeg jobber fortsatt med å få svart alle sammen. Det å være ydmyk, ærlig og åpen er definitivt det riktige for meg, og det har alltid vært det. Selv om det var litt skummelt å trykke på send-knappen, jeg kjenne på at det virkelig var verdt det, da fine ord strømme inn i innboksen min og tok meg med storm.
Tusen takk, alle sammen!
---
Situasjonen på privaten er fortsatt slik som beskrevet i dette innlegget, men selv om det går sakte, ser vi likevel at det går fremover. Det er vi evig takknemlige for. Likevel betyr det også at tiden vår fortsatt må prioriteres tøft, men jeg håper ikke jeg med dette innlegget skremmer noen fra å ta kontakt for å få tilbud eller svar på spørsmål. Vi hjelper gjerne, men da vet du litt mer om hvorfor svartiden vår kan være litt lengre enn normalt. Vi blir ikke fornærmet om du purrer på svar eller tar kontakt i en annen kanal 😅
En ting som i hvert fall er sikker, er at det vi skal dele i sosiale medier fremover, ikke kun skal være polerte Canva-plakater og løp og kjøp-kommunikasjon. Verken i nyhetsbrevet vårt, via sosiale medier, i denne bloggen - eller i podkasten.
Vi håper du merker forskjellen - etterhvert! 🙏🏼