Skip to content
All posts

Vil AI / kunstig intelligens endre jobben din med sosiale medier?

Jeg elsker å skravle fag, og nylig kickstartet jeg denne høsten med å samle fire skarpe bransjekollegaer til i webinar, hvor vi diskuterte noe mange av oss lurer på:

Hvordan vil AI egentlig endre jobben vår med sosiale medier? 

Vi tok et dypdykk ned i hvordan AI faktisk vil endre jobben vår med sosiale medier – både de store mulighetene, de nye verktøyene og de potensielle fallgruvene. Det ble delt flust av konkrete tips, erfaringer og verktøy som du kan teste ut allerede i dag.

Skjermbilde 2025-08-20 kl. 08.18.18

Tusen takk for særs fin prat og for at dere ville dele raust av deres kunnskap Nina Furu, Ståle Lindblad, Heidi Sperre og Katinka Sletten. Og takk til engasjerte seere i kommentarfeltet! 

Webinaret blir liggende på  Valen-Utvik sin Facebook-side i kun noen dager til, så skynd deg inn om du vil få det med deg. Fra 25. august er sendingen kun tilgjengelig i opptak for medlemmer i VU Kompetanse

La meg likevel dele noen av hovedtemaene fra webinaret her i dette innlegget. 

AI er verktøyet, ikke snekkeren

AI er ikke kun et nytt buzzord. At kunstig intelligens med alle sine nye verktøy nå har blitt tilgjengeliggjort for alle og enhver, er et paradigmeskifte som kanskje er større enn de skiftene vi har sett de seneste årene; da internett kom, da smarttelefoner ble noe alle hadde tilgjengelig og da sosiale medier ble en integrert del av hverdagen vår.

I webinaret snakket vi blant annet om hvordan du kan bruke verktøy som ChatGPT på en god måte, uten at du mister tillit og troverdighet. At virksomheten din mister folks tillit og at troverdighet til dine budskap forsvinner, er noe som vil være svært skadelig og vanskelig å bygge opp igjen. Derfor blir det uhyre viktig at vi ikke ser på alle mulighetene AI nå gir oss, som en mulighet til å lage mer innhold raskere, uten å samtidig sikre at det er strategisk forankret og god kvalitet i det vi lager. Vi må ikke gi slipp på det menneskelige i kommunikasjonen vår til fordel for raske og middelmådige løsninger. Ståle Lindblad sa det så fint:

Bruk ChatGPT som et verktøy, ikke som en krykke.

 

AI i sosiale medier

Kunstig intelligens er i ferd med å bli en naturlig del av hverdagen for alle som jobber med sosiale medier. Verktøyene blir stadig smartere, raskere og mer tilgjengelige. De kan hjelpe oss med alt fra idémyldring og innholdsplanlegging til teksting av videoer, produksjon av grafikk og analyse av resultater.

Agentmodus i ChatGPT er et ferskt eksempel: Her kan du sette opp egne «agenter» som gjør mye av grovarbeidet for deg – som å lage regneark, sette opp PowerPoint-presentasjoner eller skissere hele kampanjeplaner.

Men - nettopp fordi AI gjør det så enkelt å produsere store mengder innhold, blir det menneskelige viktigere enn noensinne. Folk følger mennesker, ikke maskiner. Tillit og troverdighet er nøkkelen til å nå gjennom i støyen – og det bygger du ikke ved å overlate stemmen din til en robot. Du gjør det ved å bruke AI som et verktøy som frigjør tid, slik at du kan bruke mer tid på kreativitet, til å lage kvalitetsmessig godt innhold og til å være mer personlig og relevant i kommunikasjonen din.

 

Konkrete tips og verktøy

Her er noen av de verktøyene vi snakket om i webinaret, som kan spare deg for tid, og som kan  bidra til å gjøre arbeidshverdagen din mer effektivt og innholdet ditt bedre:

  • ChatGPT: Til idémyldring, tekstutkast, analyser og mer. Med Canvas/lerret, Prosjekter og Custom GPT kan du lage strukturer, oversikter og tilpassede assistenter.
  • Agentmodus i ChatGPT: Kan gjøre konkrete oppgaver for deg, på et helt nytt nivå.
  • Canva: Gode AI-funksjoner i et allerede godt verktøy, for bilder, grafikk og korte videoer. Vil du fjerne eller endre bakgrunn på et bilde? Animere et stillbilde og lage det til en kort video eller en GIF? Canva har mulighetene. 
  • CapCut og HeyGen: Superenkle løsninger for korte videoer.
  • Descript og Kapwing: Transkribere og redigere video via tekst, eller fjerne elementer med et klikk. 
  • VEO3 (Google): Tekst-til-video-generator.
  • Notebook LM: Fantastisk til å lage disposisjoner, presentasjoner og diagrammer, og mye spennende på gang fremover! 
  • Make.com: Automatisering av diverse oppgaver og arbeidsflyt.
  • Adobe Podcast og Eleven Labs: Forbedre og rense opp i lydbildet ditt. 
  • Captions, Good Tape, Veed: Til teksting av video.
  • MidJourney, DALL·E, Adobe Spark: Generer bilder, grafikk og idéutkast.

 

Vil du lære mer om AI og sosiale medier?

Dette webinaret er en liten smakebit typisk innhold og tematikk som vi jobber mye med, for medlemmene i VU Kompetanse – medlemsportalen hvor vi skravler fag hver uke.

Som medlem hos oss får du:

  • Ukentlige livesendinger og oppdateringer om det nyeste 
  • Opptak av alle digitale kurs via Zoom (verdi kr 7.200 pr år)
  • Opptak av webinarer og andre digitale sendinger
  • Intervjuer med fagfolk og eksperter
  • Felles arbeidsøkter og faglige sparringer
  • Et sterkt nettverk å støtte deg på i en lukket Facebook-gruppe
  • Tilgang på IPSOS sine tall fra SoMe-tracker 
  • Vårt strategiverktøy for enkelt å lage en innholdsstrategi (verdi kr 5.999)

 

KAMPANJETILBUD!

Meld deg inn innen 31. august, så får du:

 

  1. En 1-til-1 digital workshop med Astrid (verdi fra 15.000 kr eks. mva)
  2. Boken «Hvordan oppnå suksess i sosiale medier» i posten som velkomstgave

PS:
Jobber du i en liten organisasjon, med veldedighet, er gründer eller jobber med barn- og unge, så ta kontakt for en spesialpris. Eksempelvis får dere som jobber i ideelle organisasjoner eller med veldedighet, halv pris på medlemskapet. 

 

 

Har du noen gode tips til AI-verktøy? Del gjerne!

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger, er det bare å legge igjen en kommentar til oss her eller snakke med oss på Facebook: www.facebook.com/valenutvik

//Astrid