Er du administrator på en Facebook-side, eller i ferd med å få ansvar for din virksomhet sin side? Kanskje du skal opprette en helt ny side? Vi har laget en enkel sjekkliste for deg, som sørger for at du får det beste ut av Facebook sine mange muligheter.
Når folk søker opp Facebook-siden din, er forsidebildet det aller første de blir presentert for. Sørg for å utnytte dette på best mulig måte. Tenk over hvordan du ønsker at bedriften din skal fremstå. Du må også ta høyde for at forsidebildet ditt både skal fungere på mobil og på desktop. Sørg derfor for at all tekst er ganske sentrert, slik at ikke noe forsvinner på mobilvisningen.
Vær forsiktig med å bruke forsidebildet eller videoen din som en salgsplakat. Tenk heller på det som en mulighet til å si noe om hvordan du ønsker at merkevaren din skal fremstå. Vi har valgt å vise frem alle menneskene som jobber hos oss i Valen-Utvik AS.
Husk å laste opp riktig format på bildet. Dette endrer seg stadig, så gjør et kjapt Google-søk for å finne rett størrelse. Et godt sted å starte er på Facebooks egne hjelpesider for forsidebilder, og vær da spesielt oppmerksom på hvilken del av bildet ditt som vises på mobil og desktop.
Vi vil påstå at profilbildet ditt er enda viktigere enn forsidebildet ditt. Profilbildet ditt blir bedriftens ansikt utad og er det som viser i feeden til følgerne dine, i søkeresultater, poster på tidslinjen din og når du svarer på kommentarer (både på egen og andres sider).
Profilbildet vises ikke større enn 40x40 piksler i freden / nyhetsstrømmen, så her er det utrolig viktig at du tenker over hvilket bilde du skal bruke. Har du en firma-side anbefaler vi at dere bruker logoen deres. Husk å unngå mye (lang) tekst og mange detaljer, det kommer ikke til å se tydelig og informativt ut når det vises så smått som det vises på Facebook.
I den layouten som Facebook har nå, kreves det at bildet som lastes opp er kvadratisk, men det vil likevel bli croppet / beskjært til å passe innenfor en sirkel. Husk derfor at ingen vesentlige detaljer på bildet ditt er lagt til sidene av bildet. Legg gjerne til mer luft rundt logoen din for å unngå at deler forsvinner.
Sjansen er stor for at kunden først søker deg opp på Facebook, før vedkommende gjør et Google-søk. Det er derfor viktig å inkludere lenke inn til nettsiden din slik at folk enkelt kan trykke seg videre.
Få med alt du kan av kontaktinfo – sånn at du gjør det enkelt for kunden å kontakte deg, enten de ønsker å ringe eller besøke deg på oppgitt adresse. 😊 Har du fysiske åpningstider (eksempelvis om du har en butikk), er det viktig å sørge for at disse også er korrekte. PS: Husk å holde åpningstidene oppdatert også med tanke på helligdager / røde dager, og ved andre spesielle anledninger.
Det er også viktig å registrere Facebook-siden din under riktig kategori, og at den har et fornuftig brukernavn, fremfor den generiske koden / navnet som Facebook gir deg. I tillegg er det fint å fylle ut så mye info som Facebook gir deg muligheten til, da dette både er bra for kundene som kan trenge informasjonen og det er bra for SEO (søkemotoroptimalisering).
Facebook gir deg også muligheten til å presentere bedriften din på en ganske kul og fin måte, nemlig ved å legge til en story. Denne vises både på høyre side på Facebook-siden din (på desktop), og under ‘Om oss’-seksjonen. Man får mulighet til å legge til et bilde, samt skrive en lengre tekst. Dette kan rett og slett minne litt om et blogginnlegg av utseende. Her kan du fortelle kundene hvem du er, hva du driver med etc.
Det kan være smart å legge til en call to action-knapp på Facebook-siden din. Denne ligger under forsidebildet ditt, på høyre side, og du kan velge hva den skal gjøre. Booke, shoppe, kontakte, ringe eller sende melding? Det er opp til deg 😊
Denne knappen er synlig både fra desktop og mobil, og gjør det veldig enkelt for folk å gjøre det som du ønsker at de skal gjøre (basert på hva slags call to action du har valgt).
Hvem er følgerne dine? Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hvem av de engasjerer seg i innholdet du lager? Hvem når man ut til? Innsikten til Facebook forteller deg masse om følgerne dine – helt gratis!
Vi anbefaler at du gjør deg kjent med hvem følgerne dine er, slik at du vet hvem du snakker med, og til, når du lager innhold på siden din.
I innsikten til Facebook finner du også en oversikt over alle postene som har kommet ut på siden din, med informasjon om hvor mye rekkevidde hver enkelt post har fått og hvor mye engasjement posten har generert (i tillegg til en god del annen informasjon).
Bruk denne informasjonen til å analysere innholdet ditt. Hvilke poster har fått best rekkevidde og engasjement? Kan vi se noen fellestrekk blant de postene som ha gjort det bra? Er det et spesielt produkt, tema eller vare som utmerker seg? Lag mer av denne type innhold! Gjør alle videoer det bedre enn lenkeposter? Test ut mer videoinnhold! Hadde du stor forventninger til en post – men så gjorde den det dårlig? Sjekk postetidspunktet! Kanskje ble den postet på feil tid? Har du lagt ut et teksttungt blogginnlegg, er det ikke nødvendigvis en god idé å poste det tidlig på morgenen mens folk er på farta. Spar det heller til en søndags formiddag når folk har bedre tid.
Har du brukt innsikten til å se hvem målgruppen din er, kan du også lettere sette deg inn i hverdagen til følgerne dine, og kan sånn sett vite mer om når du bør publisere hvilket innhold for å engasjere akkurat de som er viktig for deg, på en best og mest mulig effektiv måte.
Har du blitt møtt av en 'Very responsive to messages'-tekst på en Facebook-side du har besøkt? Om du har en responsrate på 90% eller mer, samt en responstid på mindre enn 15 minutt, får du muligheten til å slå på funksjonen som viser at du svarer raskt på meldinger. Da er den synlig for alle, og viser at du er "på" når folk sender meldinger.
Det å svare raskt på alle meldinger du får, gjør at du fremstår som en som ikke bare vil snakke i monolog ut fra din Facebook-side, men at du faktisk genuint er opptatt av å snakke med målgruppen din - og hjelpe, lytte og inspirere dem så godt du kan.
Du kan lese mer om hvordan svartiden blir definert i Facebook sitt hjelpesenter.