Å lage en live-sending på Facebook kan virke både skummelt og vanskelig når man skal gjøre det for første gang, men det trenger det absolutt ikke å være. En mobil med bra kamera, god internettilkobling, og en mikrofon, så har du det du trenger.
Vi bruker mer tid på video når den sendes live, og det er mer sannsynlig at vi reagerer eller kommenterer på en Livesending enn på annet innhold. I tillegg vil Facebook sine algoritmer ofte gi Facebook Live-sendinger en ekstra boost, da videoinnhold er høyt prioritert på plattformen. Live er altså en kjempemulighet for din bedrift, til å nå ut til mange gjennom Facebook.
Som nevnt kan det å sende noe direkte virke litt skummelt. Men før du faller for fristelsen til å lage en ferdig video isteden, så husk at noe av sjarmen med en live-sending er at den ikke er helt striglet og oppstilt. Den er levende og ekte. Det betyr at man kan uttale noe feil, eller må begynne med noe på nytt. Det er helt greit, det er noe av det vi liker med en live-sending.
Det er fint å vise frem personene i virksomheten din på denne, kanskje nye, måten. Det gir følgerene dine muligheten til å kommentere på direktesendingen og kanskje stille spørsmål som dere kan svare på underveis. Alt dette gjør sendingen mer levende enn ferdigprodusert innhold. Tilsvarende om man sender live fra et arrangement eller liknende, det er ekstra gøy for følgerene dine og være med når det skjer. Da aksepterer vi også en annen kvalitet og et mer avslappet oppsett.
De fleste har en mobil med godt kamera i dag, og god internettforbindelse, så en mikrofon er kanskje det eneste du trenger å investere i før en sending. God lyd er viktig, og det finnes mange gode mikrofoner i forskjellige prisklasser. Det være lurt å tenke litt over hva behovet ditt er. For eksempel om dere ønsker en mikrofon med eller uten ledning, eller muligheten for å koble til flere mikrofoner.