Nå finnes det veldig mange frustrerte sosiale medie-sjeler der ute. Mange som klager over synkende engasjement og null organisk rekkevidde. Noen banner høylytt over stadig nye funksjoner på Instagram, endrede løsninger på Facebook, eller de helsikes algoritmene som gjør at alle piler nå peker nedover. Andre blir hacket, får annonsekontoen sin sperret, eller blir låst ute fra kontoer de har brukt årevis på å bygge opp.
Kjenner du deg igjen i noe av dette?
I så fall; Slapp av, pust med magen – det ordner seg nok.
Jeg har all forståelse for at det er utfordrende å jobbe med sosiale medier, og kanskje spesielt akkurat nå, for det er virkelig mye å holde oversikt over, og ha kontroll på i sosiale medier for tiden. Det har etter hvert blitt ekstremt mange som vil dele innhold i sosiale medier, og som vil at dette innholdet skal ha effekt for sin virksomhet. Og med mer innhold, og med større budsjetter og mer tid brukt i disse kanalene, så kommer også større krav og forventninger til resultatene det skal gi.
Når Instagram da gjør endringer på sin plattform og uttaler at de vil bli en video-fokusert kanal, for nå er det Reels som gjelder, da har jeg all forståelse for frustrasjonen som kommer, når karusellene vi lager på Instagram ikke får like god effekt som tidligere.
Når du endelig har kommet i gang med å bruke Business Manager for å håndtere og samle din Facebook-profil og annonsekonto, og til og med får gitt tilgang til en partner eller to, er det klart det er irriterende at Business Manager plutselig ikke er like i fokus lenger, og brått snakker alle om Meta Business Suite. For et det det samme, og hvorfor har ikke alle på kontoret fått den samme løsningen? For ikke å snakke om Creator Studio – hvor er det egentlig at Facebook, jeg mener: Meta, vil at vi skal lage innholdet vårt? Det er rett før jeg går tilbake til å lage innhold med penn og papir, og leverer det fra meg til noen proffer som kan få det ut i våre kanaler, via det til enhver tid gjeldende verktøyet, tenker du kanskje. Forståelig nok.
Grunnen til at jeg er sikker på at dette ordner seg, er nemlig basert på egen erfaring – over mer enn 13 år i denne bransjen. Dette skjer igjen, og igjen, og igjen.
Målet til alle de sosiale plattformene som finnes, er at vi som brukere skal være lengst mulig inne på deres plattform. For at vi skal være der lenge, trenger vi å oppleve at vi får verdi i en eller annen form. At vi lærer noe, at vi blir underholdt, inspirert eller får nyttig informasjon.
Utfordringen for de sosiale plattformene er at vi som brukere, vi forandrer oss. Det vi likte i går, er det ikke sikkert at vi liker i morgen. Selv om vi har uttalt at vi ikke liker å se på videoer, så kan det endre seg når videoer plutselig er i et annet format og går i et annet tempo enn det vi er vant med fra tidligere. Å se på videoer på Facebook er nemlig ikke det samme som å se på video på TikTok, og når gjengen bak Facebook ser at mange brukere henger mye på TikTok og ser korte, underholdende videoer der, er det klart at de trenger å se med nye øyne på sine egne kanaler. Bør de gjøre endringer for å tilpasse seg det målgruppen ser ut til å like? Absolutt.
Grunnen til at de sosiale kanalene kommer med nye endringer hele tiden, er fordi de er nødt til det. De må forandre seg, fordi vi forandrer oss – og vi forventer at de skal holde tritt og hele tiden gi oss det vi vil ha. Selv før vi skjønner selv hva det egentlig er vi vil ha. Gjør de sosiale plattformene ikke disse endringene, går vi lei, bruker mindre tid hos dem og de får dermed et dårligere og dårligere produkt å selge til sine annonsører.
Så vi kan egentlig skylde oss selv, på et vis. Vi brukere blir stadig mer bortskjemt med underholdende, lærerikt og inspirerende innhold, så terskelen for hva som er bra nok til å gi oss verdi, blir stadig høyere.
Når jeg da sier at vi som sosiale medie-folk bør puste med magen og roe oss ned, så er det av flere grunner:
#1 Dette må vi bli vant til
Det kommer ikke til å komme færre endringer fremover, heller flere. Det kommer nye plattformer, nye formater, nye muligheter – og ikke minst; nye utfordringer. Og vi må forholde oss til alt sammen. Første skritt på veien mot å bli vant til dette, mener jeg er erkjennelse. Okay, sånn er situasjonen – la oss gjøre det beste ut av det.
#2 Fokuser mer på det du kan gjøre noe med
Bruk mindre tid på å kjefte på de som lager disse sosiale kanalene, og i hvert fall: bruk null tid på å kjefte på brukerne av de sosiale kanalene, altså målgruppen din! Det er alt for mange som mener at målgruppen er kjip som ikke gidder å engasjere seg i det fantastiske innholdet ditt. Men, er det egentlig ikke du som er kjip som ikke lager innhold verdt å engasjere seg i?
Bruk heller tid på å tenke gjennom hvilke mål virksomheten din har, og hvordan sosiale medier kan hjelpe deg å nå målene dine. Godt innhold er godt innhold, både for 13 år siden, nå og garantert om enda mange år fremover. De kommunikasjonsfaglig mekanismene som fungerte for 13 år siden, er de samme som fungerer i dag - uansett om det gjelder en ny kanal, i et nytt innholdsformat eller med nye farger. Tenk langsiktig.
#3 Det er dette som gjør at det er gøy å jobbe med sosiale medier!
Herre min, så kjedelig det hadde vært om sosiale medier anno 2022 var akkurat sånn som sosiale medier anno 2012 var. Vi hadde ledd oss i hjel om vi så hva vi gjorde i sosiale medier for bare 5 eller 10 år siden. Så urutinerte vi var, så uproffe, så lite kreative, kan vi tenke. Men, egentlig gjorde vi bare så godt vi kunne, med den kunnskapen vi hadde og i den tiden vi da levde. Det er mer enn bra nok!
Det er helt ko-ko å tenke på at sånn sosiale medier kommer til å se ut om 2, 5 eller 10 år, det klarer vi i dag ikke å forestille oss en gang! Det klarer i hvert fall ikke jeg.
Så – jeg fortsetter å ta en dag av gangen. Jobbe så fokusert og analytisk som jeg kan, men samtidig gi rom for å teste, feile og lære underveis – slik at jeg hele tiden gjør det aller beste ut av det utgangspunktet jeg har.
For en utrolig spennende jobb vi har, vi som jobber med sosiale medier. Det er ingen av oss som kan forutse hva som fungerer aller best av innhold i morgen, brått har noen bestemt at raske videoer er ut, nå er det sakte-TV som gjelder. At ingen dag er lik, er virkelig en sannhet i vår bransje.
Heldigvis!
Er du likevel lei av å være frustrert og trenger litt hjelp til å sortere, rydde og fokusere? Gi oss en lyd, så bistår vi gjerne!