Det er tøffe tak i verden nå. Veldig mange sliter, også virksomheter. Med økte priser, dyr strøm og høye rentekostnader, må mange virksomheter fokusere på å kutte kostnader. Hva skjer med budsjettet for markedsføring og kommunikasjon i slike tider?
Det er lettere å kutte i det som ikke oppleves som direkte salgsutløsende, og la oss være ærlig; det er ikke lett å vise direkte salgsutløsende effekt av tilstedeværelse i sosiale medier, om ikke du driver salg rett inn i en nettbutikk. I hvert fall ikke på kort sikt.
Jeg har noen ord til deg som er leder, før du vurderer å kutte der du tenker det vil blø minst;
✨ Det er i tøffe tider du virkelig viser hvem du er – også som virksomhet. Det er lett å være raus, åpen, inkluderende, inspirerende og tett på målgruppen i gode tider, når livet leker og økonomien i virksomheten er god. Men, nå får vi vite hvor mye disse verdiene dere har nedfelt i strategidokumentene faktisk betyr for dere – på ekte.
✨ Joda, du kan kutte i ressursene som brukes på å lage organisk (ubetalt) innhold i sosiale medier, for 'algoritmene er jo så vanskelige' og nå er det enda vanskeligere å «bevise» at poster med fokus på inspirasjon, kunnskapsdeling og engasjement, faktisk gir «penger i kassa». Du kan kjøre på med betalt annonsering, «for der vet vi hva vi får». Men, gjør du egentlig det? Joda, trafikk til nettsiden og kortsiktig salg, muligens, men er det målet – på lang sikt?
✨ Du kan måle trafikk til nettsiden din, om det er det du optimaliserer for, men knytter det viktige ambassadører tettere til merkevaren din? Hva med å bruke følgerne som en viktig fokusgruppe, for å lære mer om hva målgruppen faktisk er opptatt av – akkurat nå, når samfunnet strever? Hva med å dele kunnskap, som viser hva deres ansatte kan, som kan medføre at dere både tiltrekker dere flere av de beste ansatte, men også flere av de riktige prosjektene?
✨ Du som leder må vite alt om *hvorfor* dere er til stede i sosiale medier. Hvilke mål har dere? Er det employer branding, er det kanskje ikke lurt å kutte i dette når det å få tak i de aller beste folkene, er viktigere enn noen sinne? Er innovasjon noe som blir prekært for dere, når verden står på hodet og markedet forandrer seg i ekspressfart? Da lønner det seg ikke å la 40.000 engasjerte følgere i sosiale medier kun bli presentert med desperat kommunikasjon for å sikre et kortsiktig salg? Har dere definerte verdier om å engasjere målgruppen i åpen, ærlig kommunikasjon? Dette er tiden for å være tett på markedet slik at dere snur dere raskere enn konkurrentene.
Nedgangstider er tider for å revurdere, effektivisere, tenke nytt og ikke minst; kommunisere! Det er uante muligheter for virksomheter i den tiden vi er i nå, om vi virkelig vil lytte og lære.
Flere tanker og tips om tematikken finnes i ukens episode av podkasten min Suksess i sosiale medier. Finnes der podkast finnes 🎧, f.eks. Spotify her: