Nå lurer du sikkert på hva historiefortelling er. Den offisielle formen for historiefortelling har vi lært at består av: en helt, en hindring og på slutten; moral. For å gjøre dette så enkelt som mulig, skal jeg i dette innlegget gå inn i detaljene på de tre hovedpunktene til historiefortelling.
Jeg, Emma, studerer siste året på Internasjonal Kommunikasjon på Høgskolen i Østfold og er for øyeblikket i praksis hos Valen-Utvik AS. Noe av det første jeg lærte på studiet mitt, var om historiefortelling.
Vi mennesker elsker og blir fort interessert i gode historier. Tenk bare på alle seriene og filmene vi blir hektet på, og ikke klarer å stoppe fordi vi må bare må ha med oss fortsettelsen. Vi heier på de alminnelige folka, de kule og ikke minst underdogsa. De som inspirerer oss til å fortsette og sloss, men også de som vi kan se oss selv i. De ordinære menneskene som opplever vanlige ting. Det eneste ekstraordinære med disse menneskene, er at historien deres fortelles på en måte som gjør oss hektet og gjør oss nysgjerrige på å få vite mer.
Ikke glem at alle har en historie å fortelle - det handler bare om å grave frem kjernen i historien og få den fortalt på en engasjerende måte.
Dette trenger ikke å være det man typisk tenker på når folk sier ordet helt. Vi trenger ikke Supermann eller Iron Man i historien for å fenge på sosiale medier. Tvert i mot, spør du meg. En helt er hovedpersonen i historien, eller en person som har en morsom bakgrunn knyttet opp til din bedrift og det du vil formidle.
Kan helten i din historie være en ansatt som har jobbet hos dere lenge, og som har en spennende hobby på fritiden? Eller en kunde dere har jobbet lenge med, som nå har fått til noe veldig spennende og interessant?
Alle mennesker har på en eller annen måte opplevd en hindring, enten den er stor eller liten. Og selv om det fleste av oss ikke har reddet hele verden på et knips, så er alle hindringer interessant på hver sin måte. La oss se for oss en person som lenge har lett etter en jobb som passet for dem, de følte ikke at de mestret så mange ting, men så får de jobb i akkurat din bedrift. Med et godt miljø og utfordrende oppgaver innser helten at hun faktisk duger til noe og har funnet sitt «kall». Høres det spennende ut? Det synes i hvert fall jeg. De fleste av oss heier på en underdog, og dette er noe å huske når man skriver tekster til sosiale medier med historiefortelling i tankene.
Vi vil gjerne høre om ulike problemstillinger og hvordan du eller virksomheten din lærte noe, trosset utfordringene og kom ut på andre siden med enda mer erfaring.
Som sagt så skal man vel ofte lære noe av alle hindringer som skjer i hverdagen. Supermann forstod viktigheten av hans rolle i samfunnet, og Iron Man forstod når tiden var inne for hans farvel. Men hva med oss dødelige som ikke står opp med ansvar for hele verden på våre skuldre? Helten fra rekrutteringshistorien vår over her, viser oss at man aldri skal gi opp. Et eller annet sted finnes det noe for alle og enhver, og man trenger bare å finne det man er god på. Moralen i historien kan også da inspirere andre til å finne sitt kall i livet, eller en ny hobby som gir følelsen av mestring.
Jeg vil først anbefale deg å tenke over hvilken plattform dette skal ut på, og ikke minst hvordan dere vil utføre det. Det enkleste er ofte å starte med Facebook. Her kan du ofte ha et større fokus på tekst, og sånn sett er dette en super arena for god historiefortelling. Husk å få med et stilig bilde av 'helten', eller raskt få frem hva 'hindringen' er.
Historiefortelling trenger ikke å være bundet til tekst selv om det er lettest å se for seg. Hva med å bruke podcast eller video for å vise frem og fortelle historier om deres ansatte? Kun din egen kreativitet setter grenser.
For å se et eksempel på skikkelig god historiefortelling i sosiale medier, anbefaler jeg dere å følge kontoen Humans of New York (Instagram og Facebook). En fotograf går rundt i New York, tar bilder av helt vanlige mennesker og spør om deres historie. Det fenger som bare rakkern!
For litt snikreklamering av mitt eget studie, kan dere også sjekke ut bloggen til Bachelorstudiet i Internasjonal Kommunikasjon. Der har vi brukt historiefortelling i flere av artiklene vi studenter har produsert.
I tillegg har vi introdusert flere av studentene gjennom historiefortelling på Facebook-siden til studiet vårt, og det har funket veldig bra. Engasjementet på disse har vært skyhøyt hver gang.
Jeg håper disse tipsene har gitt deg inspirasjon til å lete i din egen bedrift etter ansatte som kan skape interessant og gode historier på sosiale medier.
Lykke til - og husk; vi har alle en historie å fortelle!
//Emma