I følge IPSOS Norge sin seneste rapport for Q4 2021, oppgir 65% av den norske befolkning over 18 år, at de bruker Facebook hver dag. Med det er Facebook fortsatt den sosiale kanalen som flest oppgir at de bruker daglig. Likevel er dette en nedgang på 3% fra Q4 2020, noe som tilsier at det er en markant nedgang. Nedgangen er størst blant den yngste gruppen, altså i aldersgruppen fra 18-29 år.
Spørsmålet vi som jobber med sosiale medier da stiller oss, er selvfølgelig:
Er Facebook en døende kanal, og bør vi finne andre kanaler for vår kommunikasjon?
IPSOS Norge sin SoMe-tracker for Q4 2021 ble lansert i dag, tirsdag 25. januar, og i den anledning, arrangerte Content Marketing Norge, i samarbeid med IPSOS Norge og oss i Valen-Utvik, et gratis webinar hvor Nathalie Warembourg (adm. dir. i IPSOS) og Astrid diskuterte de nye tallene og den generelle utviklingen. Det var over 700 påmeldte til webinaret, og i tillegg til presentasjonen av rapporten fra IPSOS sin side, ble det tid til mange spørsmål fra de som deltok live.
Tallene for siste kvartal i 2021 (Q4) kan fortelle oss at daglig bruk av Facebook nærmest raser hos unge brukere, selv om de aller fleste fortsatt har en Facebook-profil. Om vi sammenlikner tallene fra 2018, hvor daglig bruk blant aldersgruppen fra 18-29 år var på nesten 90%, og tallene for siste kvartal 2021, med drøyt 50% daglig bruk hos samme aldersgruppe, er det liten tvil om at tallene er dramatiske for Facebook. Men, betyr det at Facebook er på vei til å dø ut?
– Facebook er ikke dødt, det er faktisk langt ifra dødt. Det er fortsatt Norges største kanal, med størst andel daglig bruk totalt sett, sier Nathalie Warembourg, administrerende direktør i IPSOS Norge.
Warembourg sier at de sosiale kanalene, Facebook inkludert, er gode på å utvikle plattformene sine hele tiden. De integrerer nye muligheter og følger med på utviklingen, nettopp for å beholde så mange aktive brukere som mulig, med høyt engasjement, i alle alderssegmenter, og med ønske om at disse brukerne skal være på plattformen deres, så lenge som mulig.
– Du treffer nok de aller fleste på Facebook fortsatt, men det er alltid viktig å stille seg spørsmålet: Hvem er primærmålgruppen din? Hvis det er de yngste, altså de mellom 18-29 år, er kanskje ikke Facebook den eneste kanalen du bør satse på, uttalte Astrid på dagens webinar.
Samtidig som Facebook har en nedgang, vokser TikTok fortsatt mye. 14% av den norske befolkningen over 18 år sier nå at de bruker TikTok hver dag. Det er en økning på 6% fra Q4 2020, og det regnes som en markant økning. I tillegg rapporterer 21% av nordmenn at de har en TikTok-profil, noe som er en økning på 7% fra Q4 2020.
TikTok er også den eneste plattformen hvor daglig bruk er jevnest fordelt mellom kvinner og menn. 22% av alle spurte menn sier de bruker TikTok daglig, opp mot 21% av kvinnene.
– Ingen bør være over alt, men om din virksomheten kun er på Facebook, bør du utforske hvilke andre plattformer du bør vurdere. Og uansett: Husk å tilpasse innholdet til de ulike plattformene, sier Warembourg.
Nest største plattform etter Facebook, med sine 65% daglige brukere, er Snapchat. 43% sier at de bruker Snapchat daglig, noe som er en nedgang på 1% fra Q4 2020. Videre ser vi at Instagram følger som den tredje største kanalen, med 39% av Norges befolkning som rapporterer daglig bruk. Det er en oppgang på 1%. Dette anses for å være stabile tall.
At Facebook, Snapchat og Instagram ligger på topp 3 i daglig bruk, er noe vi har sett i lang tid nå. Det blir spennende å følge med på de andre kanalene for å se om noen kan utfordre topplisten.
YouTube er også verdt å merke seg, med en sterk økning i antall profiler på plattformen. 29% sier de bruker YouTube daglig, og det er en økning på 3% fra Q4 2020.
– Det blir veldig spennende å se hva som vil skje med bruken av sosiale medier videre, nå som flere sosiale kanaler har sagt at de vil la brukerne legge en del av innholdet sitt bak betalingsmur / medlemskap, nevner Astrid i webinaret.
Instagram tester dette ut nå, blant utvalgte innholdsskapere i USA, og TikTok har også sagt at de undersøker liknende muligheter. Det blir spennende å se om det fører til at bruken av disse plattformene går opp – eller kanskje ned?
Du kan se hele SoMe-tracker rapporten til IPSOS Norge her.
Hvert kvartal rapporterer IPSOS Norge på sosiale medie-bruken i den norske befolkningen over 18 år, og dette har de gjort siden 2013. I forbindelse med Social Media Manager-sertifiseringen, har nå Content Marketing Norge inngått et samarbeid med IPSOS Norge og Valen-Utvik, om å presentere denne rapporten med et slikt webinar, hvert kvartal fremover.
Neste webinar blir 21. april 2022 kl. 9-10. Mer info og mulighet for påmelding kommer på Content Marketing Norge.