Skip to content
All posts

Effektiv innholdsproduksjon med AI (kunstig intelligens)

Vi er mange som skal lage mye innhold til sosiale medier og andre digitale flater, og det å gjøre dette på en effektiv måte, som gir bærekraftig ressursbruk over tid, er veldig viktig. Nå snakker "alle" om AI / kunstig intelligens, og jeg vet at mange kjenner på et slags stress knyttet til dette. En følelse av å være bakpå. "Alle" sier vi må komme i gang, alle snakker om alle mulighetene, alle sier at den som ikke følger med nå, den faller av lasset og kan gi opp.
 
Men - er det helt sånn? 
 
🎧 NB! 🎧
Vil du høre i stedet for å lese? Du dette innholdet som podkastepisode 49, i podkasten "Hvordan oppnå suksess i sosiale medier", alle steder hvor gratis podkast finnes. 
 
 
Jeg tror ikke det er helt sånn som beskrevet over. At om du ikke har alle kunstig intelligens-verktøyene inn under huden akkurat , så er løpet kjørt for deg.
 
Jeg mistenker for eksempel at du muligens bruker endel kunstig intelligens allerede, og at du er mer i gang enn det du egentlig kanskje tar inn over deg. Og ja, nye kunstig intelligens-verktøy popper opp som 'paddehatter', men; veldig mange av de verktøyene vi bruker i det daglige, har også fått kunstig intelligens-funksjonalitet integrert i seg. Kanskje du allerede tester og bruker dette, nesten uten å vite om det?
 
Det som i hvert fall er sikkert, er at vi nå har fått mange ulike AI / kunstig intelligens-verktøy som kan hjelpe oss i innholdsproduksjonen til sosiale medier, så hvordan skal vi bruke disse mulighetene på en best mulig måte?
 
Jeg tror dessverre at mange kommer til å utnytte mulighetene AI gir oss, til å lage generisk og dårlig innhold, eksempelvis ved å få ChatGPT til å skape "10 poster til Instagram om fordelene ved å gjøre yoga hver dag", og så kopiere og poste dette innholdet, akkurat sånn som ChatGPT presenterer det. Dette kommer til å føre til mye dårligere innhold som potensielt kan dukke opp i feeden vår. Og - det gjør at det nå er opp til oss å bruke vår egen kreativitet og vårt kritiske blikk, slik at det vi skaper (gjerne sammen med ChatGPT), oppleves ekte, menneskeskapt, og sånn sett er med på å bygge troverdighet og tillit inn i merkevaren vår.
 
Jeg tror ikke AI kommer til å ta jobbene våre, men jeg tror at de som er bedre enn oss til å bruke kunstig intelligens på en nyttig måte, kan komme til å ta jobbene våre Det å lære seg og bruke AI til å gjøre en bedre jobb, er derfor veldig viktig. Det å være nysgjerrig, teste ut, implementere, justere og forbedre - det er en stor del av jobben vår akkurat nå.
 
DALL·E 2024-01-19 17.05.08 - Create a photorealistic image that depicts the concept of engaging storytelling on social media. The scene should show a person with a surprised and i
 
 
I dette blogginnlegget får du derfor mine punkter, råd og anbefalinger til hvordan du kan sikre at du har en så god og effektiv innholdsproduksjon som mulig. At du har en fin balanse av gode prosesser i bunn, at du forankrer det hele i virksomhetens strategi, slik at du får en nyttig bruk av kunstig intelligens, som forbedrer innholdet som kommer ut. Og ikke minst; at du sikrer en menneskelig touch og ditt eget ekte engasjement hele veien. 
 
Videre får du derfor mine punktlister som skal sikre nettopp dette, og aller først; fra idé til innhold
 
  1. Lag en god prosess
  2. Bruk AI / kunstig intelligens til idémyldring
  3. Skap effektive prosesser, både med og uten AI
 
Deretter; bruke hjelpsomme verktøy til å lage mye og stadig bedre innhold
 
  1. Kunstig intelligens er vår venn, men å gi en god prompt eller brief til hva du vil ha av resultat, er ekstremt viktig
  2. Tips til konkrete verktøy / funksjoner som du kan bruke for å lage bedre tekst, bilde og video

 

 

#1 Lag en god prosess:

  • Definere mål (overordnet mål for virksomheten, som aktiviteter i sosiale medier kan bidra til å oppnå)
  • Ha fokus på verdi (verdi ut over det målgruppen forventer)
  • Vurdere kanaler og formater (FB, SC, TT, LI, IG - hvilke kanaler skal du være tilstede i og hva slags innhold vil du publisere der))
  • Lage innhold (det dårligste innholdet er det som aldri ble laget)
  • Bruke smarte verktøy (optimaliser der vi kan, slik at vi sparer tid, men for at vi skal få mer tid til å være kreative og kritiske til og med innholdet som skapes)
 
Det er viktig med planlegging og struktur gjennom hele den ovennevnte prosessen, og verktøy for å holde oversikt og sikre at vi jobber mest mulig effektivt, er eksempelvis:
 
  • Strategimal for å sikre at vi jobber opp mot målsettingene våre
  • Årshjul 
  • Bruk av innholdskategorier for å effektivisere prosessene

 

 

#2 Idémyldring med AI

  • Bruk Chat GPT eller andre tilsvarende varianter som din personlige assistent
    • Ja, det lønner seg å investere i betalversjonen (ChatGPT 4)
    • Last også ned appen på mobil, så har du den alltid tilgjengelig
    • Kan brukes til "så mangt" og mye mer enn å lage innhold, så bli godt kjent med denne assistenten din
  • Sparringspartner og diskutere idéer 
  • Be ChatGPT komme med forslag basert på
    • Rapporter / analyser
    • PDFer / dokumenter
    • Tolkning av tidligere poster / innlegg
  • Vi er bare i starten av dette, mulighetene virker nesten uendelige!

 

 

#3 Effektive prosesser => bærekraftig ressursbruk

  • Gode rutiner for innholdsproduksjon
    • Forberedelser i forkant
      • Hva skal lages av innhold?
      • Hvem skal snakkes med, og er de forberedt?
      • Er alt teknisk utstyr klart? (ladet mobil, stativ, gorilla pod, evt lys)
    • Underveis i innholdsproduksjonen
      • Knips mer enn du tror - en konkret situasjon bør gi mange ulike bilder og videosnutter 
      • Notér stikkord underveis, slik at du har alt du trenger når innholdet skal lages 
      • Varier format, vinkling og utsnitt
    • Etterarbeid
      • Last opp alt så raskt som mulig, slik at ingenting 'brått' blir borte 
      • Ha en god struktur (vi anbefaler skylagring for å ha alt innhold tilgjengelig fra alle enheter, for alle som skal ha tilgang)
      • Gjenbruk er mye enklere, når du har god struktur og raskt finner tilbake til bilder og videoklipp som var tenkt til en type innhold, men som også kan brukes til noe ganske annet 
  • Bruke ChatGPT til å endre form på innhold - eks: fra artikkel på nettsiden til poster på LinkedIn
  • Bruke kunstig intelligens til å endre form på innhold - eks: fra en pdf til IG-karusell
 
 

#4 Bruk kunstig intelligens der du kan

Mobilen er vårt viktigste verktøy i innholdsproduksjon (vi bruker den til å både ta bilder, video og skrive notater underveis, og ofte til redigering også). Nå bruker vi eksempelvis ChatGPT til å kvalitetssjekke ideer og tanker vi har, og til å 'diskutere' oss frem til bedre, mer kreativt innhold.

  • Lær deg å lage gode prompts når du ber ulike kunstig intelligens-verktøy om hjelp til  å lage noe, og husk; øving gjør mester. Her følger noen punkter du kan vurdere når du eksempelvis skal be ChatGPT om hjelp;
    • Instruks - gi en klar setting for hva du ønsker av utfall eller sluttresultat
    • Rolle - hvilken rolle vil du at ChatGPT skal ha eller være ekspert på
    • Kontekst - hvem er målgruppen, hva ønsker du å oppnå? 
    • Eksempler - har du eksempler på hvordan du vil at noe skal være, så del det 
    • Format - hvordan vil du ha resultatet presentert?
    • Stil - hva slags stil skal sluttresultatet ha (tone-of-voice o.l.)
    • Detaljer - har du ytterligere detaljer om hva du ønsker de? 
       

 

#5 Mulighetene er mange for bilder / grafisk / video og tekst

Som nevnt tidligere; nye verktøy dukker opp raskere enn vi klarer å holde oversikt over, og selv om vi tenker det er viktig og riktig at vi tester ut og er nysgjerrig på det som kommer, så tror vi også at de aller største fordelene ligger i verktøyene vi allerede bruker i det daglige - som nå også har fått elementer eller funksjonalitet av kunstig intelligens i seg. 

Her er noen av verktøyene vi bruker hyppigst og hva slags funksjonalitet de nå innehar, som handler om kunstig intelligens - relatert til innholdsproduksjon; 

  • Bilder / grafisk / video
 
 
Jeg håper du fikk noen nye tips eller litt inspirasjon til hvordan du kan gjøre innholdsproduksjonen din til sosiale medier enda mer effektiv fremover. Kanskje har du allerede funnet noen lure verktøy du synes er spesielt nyttige for deg i innholdsproduksjonen din, som jeg ikke har nevnt i dette innlegget?
 
Fortell gjerne! 
 
 
------------- 
Ønsker du et nettverk og fellesskap med andre som jobber med sosiale medier, som du kan stille spørsmål til når du ikke vet hvordan du skal gjøre innholdet ditt bedre eller for å få tips og inspirasjon til hva som er siste nytt og de beste verktøyene, akkurat nå?
 
I så fall bør du sjekke ut vukompetanse.no, for et medlemskap der gir deg akkurat dette - og mye, mye mer.
 
Jeg vil også anbefale deg å kjøpe boken min. Du finner boken "Hvordan oppnå suksess i sosiale medier" her. Den er en bok om sosiale medier som faktisk ikke 'går ut på dato' så fort, da den handler om hvordan du kan jobbe strategisk og målrettet med innhold i sosiale medier, og akkurat det har ikke endret seg særlig mye på alle de årene jeg har jobbet med sosiale medier 🙏🏼