Tredje case ut i vår lille analyse-samling, er Jannes tapas og søte saker. Hun har holdt på siden høsten 2011 og leverer catering til både private og firmaer. Straks bikker hun 7000 følgere på Facebook-siden sin. Vi fikk en kort input fra Janne på dagens status, hvilke utfordringer hun har og hvordan hun bruker de ulike kanalene, for å ha et best mulig grunnlag for å gjøre en enkel analyse av siden hennes. Analyseverktøyet vi bruker er FanPageKarma.
Før jul kjørte vi en konkurranse på vår Facebook-side hvor fem bedrifter vant en enkel analyse av sin Facebookside for 2017, i tillegg til å få noen tips og råd fra oss. Fem søndag fremover vil vi presentere disse vinnerne på bloggen, og tredje firma ut er Jannes tapas og søte saker, som driver med catering. Hun får tilsendt en pdf med fullstendig analyse og våre tips & råd, i tillegg til at vi deler vi noen av funnene med leserne av bloggen vår --- det av analysen som vi tenker kan være allmenngyldige tips og råd for flere. Første case var Bolina, og det caset kan du lese her. Andre case var Gi bort dagen, og det leser du mer om her. Vi forsøker å trekke frem ulike funn fra de ulike sidene, slik at totalen for våre blogglesere ikke blir gjentakende om de samme temaene, men forhåpentligvis gir noe nytt hver søndag.
Jevnt over har Janne et utrolig bra engasjement på siden sin - og det er jo alltid et godt utgangspunkt når man skal gå i gang med optimalisering av innholdet. De fleste postene gjør det veldig bra, men Janne føler selv at det har stoppet litt opp og at det blir mye av det samme innholdet. Som vi ser av grafen over her, har det blitt postet så godt som kun bilder gjennom hele 2017, med unntak av én lenkepost og én video. Her er det absolutt rom for å gjøre litt endring, og dette innlegget dedikerer vi til å hjelpe Janne med å gjøre bildene hun bruker på Facebook litt bedre.
Å jobbe med mat / catering er en veldig visuell ting, for man vil jo friste følgerne sine til å ville kjøpe tjenestene man tilbyr. Bilder blir veldig viktig i en sånn sammenheng - og her er det mye man kan gjøre for å optimalisere innholdet. Janne ønsker svært gjerne tips til nye bildeidéer, og heldigvis finnes det en mengde av nyttige apper man kan bruke på telefonen, for å optimalisere bildene man tar. Ofte er det ikke så mye som skal til, og det koster deg kun litt av tiden din (pluss kanskje en tier eller to for selve appen).
Hva er det du ønsker å vise frem? Hva er det viktigste med bildene dine, hva er fokuset og hva vil du at folk skal sitte igjen med av inntrykk? Janne har laget kule, "skumle" muffins, og har tatt et helt okay bilde av disse - men på bildet til venstre ser vi at det er mye hvitt både over og under, som gjør det vanskeligere å se hva det er hun ønsker å vise frem. På bildet til høyre har vi kun klippet vekk noe av det som fremstår som 'rotete' på bildet, og som gjør det lettere å gå rett på det man ønsker å få vist frem.
Bildene vi tar med våre smarttelefoner, er stort sett mer enn bra nok for å dele på sosiale medier. Har du en nyere iPhone eller en annen god smarttelefon, så har disse telefonene nå så god oppløsning og så god mekanikk i seg, at bildene både blir fine nok, men samtidig ikke for 'striglet' for å få god effekt i sosiale medier.
Men - det betyr ikke at vi ikke kan bruke en app eller to for å gi bildene våre 'det lille ekstra' for å komme enda tydeligere frem i nyhetsstrømmen til folk. Man kan gjøre bildet litt lysere, endre på fargetonene, gjøre kontrasten litt større / mindre osv., som vi ser av bildet til høyre her.
Vi kan ta bilder i høydeformat (stående), breddeformat (vannrett) eller kvadratisk - men hva er det egentlig som fungerer best i de ulike sosiale kanalene? Det er dessverre ikke en fast fasit for dette, for de fleste sosiale mediene justerer hva som får best effekt etterhvert som de ser hva brukerne deres liker. Mange liker å bruke kvadratiske bilder på Instagram, og vi ser at det også får god eksponering med kvadratiske bilder på Facebook.
Video har man gjerne laget i vannrett / bredde-format i lang tid, men Facebook sier nå at høydeformatet er det som får mest synlighet i nyhetsstrømmen. Her gjelder det å prøve seg frem og se hva som fungerer for seg og sitt, men om vi skal komme med én ting mange kan eksperimentere med i første omgang, så er det å gjøre bildene sine kvadratiske.
Når vi tar bilder av noe vi gjerne vil vise frem, så tenker vi ofte at vi like gjerne kan vise frem så mye som mulig - for det er vel bedre med så mye som mulig? Vår erfaring er at det ofte er bedre å finne en fin vinkel eller et spennende utsnitt, og heller få det bildet så fint som overhodet mulig - enn at vi viser frem hele retten, hele butikken, hele utstillingsvinduet vårt. Det handler om å gjøre folk nysgjerrige nok, til at de stopper scrollingen i nyhetsstrømmen lenge nok til at de faktisk ser innholdet vårt.
Ofte har bildene rett fra telefonkameraet ditt, et litt grått "slør" over seg. Derfor er det en fordel å ha de innom en redigeringsapp for å få fargene til å poppe. Det finnes et hav av apper til både iPhone og Android, så her er det bare til å velge og vrake. Vår freelancer Christine sin absolutte favoritt er appen VSCO, og bildene i dette innlegget har vært innom den appen for litt justering.
Det hun har gjort med bildene er å leke seg med følgende justeringer;
Det er ikke brukt noen filter eller andre fancy justeringer på disse bildene, så dette får virkelig alle til, uten å være en proff fotograf med masse dyrt utstyr.
Det er ikke alle som har budsjetter til å leie inn en proff fotograf og en flink stylist når man trenger noen nye bilder, så heldigvis kommer man langt med bare mobiltelefonen.
Har du spørsmål eller kommentarer til det vi har delt her?
Fyr løs i kommentarfeltet!
Vi ønsker Jannes tapas og søte saker lykke til videre med Facebook inn i 2018
- og gleder oss til å følge fortsettelsen!