Blogg | Din veileder i sosiale medier

Facebook-analyse: Gi bort dagen

Skrevet av Valen-Utvik | 25.feb.2018 12:39:48

Andre case ut i konkurransen vår, er Gi bort dagen. De har holdt på siden 2012 og hjelper frivillige organiasjoner og sosiale entreprenører ved at bedrifter tar sitt samfunnsansvar og gir bort sin tid, kompetanse eller ting. Nå har de litt over 9500 følgere på Facebook-siden sin. Vi fikk en kort input fra Gi bort dagen på dagens status, hvilke utfordringer de har og hvordan de bruker de ulike kanalene, for å ha et best mulig grunnlag for å gjøre en enkel analyse av siden deres. Analyseverktøyet vi bruker er FanPageKarma

Før jul kjørte vi en konkurranse på vår Facebook-side hvor fem bedrifter kunne vinne en enkel analyse av sin Facebookside for 2017, i tillegg til å få noen tips og råd fra oss. Fem søndag fremover vil vi presentere disse vinnerne på bloggen, og andre firma ut er Gi Bort Dagen, som driver med handlingsbasert samfunnsansvar. De får tilsendt en pdf med fullstendig analyse og våre tips & råd, og så deler vi noen av funnene med leserne av bloggen vår --- det av analysen som vi tenker kan være allmenngyldige tips og råd for flere. Første case var Bolina, og det caset kan du lese her.

 

 

Innhold og optimalisering

Oversikten over innholdet til Gi Bort Dagen for 2017 viser en jevn og fin strøm av innhold, og vi ser at de fleste postene har ganske bra engasjement. De sier selv at de får godt med likes på innholdet sitt, men at de savner mer engasjement i form av kommentarer og meldinger fra følgerne sine. 

Gi Bort Dagen hjelper bedrifter med å ta et aktivt samfunnsansvar, så synlighet på Facebook er viktig. Både for å finne de rette bedriftene, men også for å knytte seg til potensielle mottakere. 

 

 

Lenker til nettsiden

Mange bedrifter vil gjerne ha trafikk til nettsiden sin, og deler derfor lenkeposter på Facebook, men vi ser ofte at poster med lenker til egen hjemmeside treffer dårligst med tanke på engasjement fra publikummet de har på siden sin. Dette er også tilfelle for Gi Bort Dagen, for som man ser av analysen til Fanpagekarma, vil en post med lenke til gibortdagen.no gi lavere engasjement enn mange av de andre lenkene (rødest lenke).

I tillegg er dette lenke-kilden de deler ofte på siden sin (størst bokstaver betyr brukt oftest). Når de deler lenker til mynewsdesk.com ser vi at de får høyere engasjement (grønnere bokstaver), og det kan enten ha noe med lenken å gjøre - eller naturligvis; hva slags innhold som deles i disse ulike postene.

Ofte poster man lenke til egen nettside på Facebook sammen med en litt tørr og generisk oppfordring om å besøke nettsiden - og da fungerer det ofte dårlig. I Gi Bort Dagen sitt tilfelle melder man seg både som giver og mottaker via nettsiden, så det å få folk inn dit er absolutt viktig. Så hva gjør man da? 

Vår anbefaling er å vekke nysgjerrigheten til folk - du må rett og slett skrive en så god brødtekst / ingress og overskrift, samt en så god delingstekst på Facebook, at folk skjønner hva de får om de klikker seg videre - og vil ha det. Vi vet at Gi Bort Dagen sitter på så utrolig mange gode historier, og vi tror at ved å fortelle disse, så VIL folk gjerne bidra. Å spille på følelser fungerer - spesielt på sosiale medier, så det handler om hvordan vi skal fortelle nok i en lenkepost til at folk har lyst til å lese mer. 

 

Et lite ekstra tips;

Vi må være bevisst hva vi ber om, og hva vi faktisk ønsker oss fra følgerne våre. Om målet vårt er å få folk til å klikke seg videre inn til nettsiden vår, så må vi skrive posten på en måte som gjør at folk har lyst til å gjøre det - og da må vi heller ikke forvente et stort engasjement med likes og kommentarer på selve Facebook-posten vår.

Om vi vil ha folk til å klikke seg videre, så er det en stor bøyg for folk å gjøre det vi ber dem om - og så i tillegg gå tilbake til Facebooksiden vår for å like og engasjere seg i posten vår der. Vi bør ha ett tydelig mål med hver post vi lager, og så akseptere at vi ikke kan få alt i en og samme post.

Om vi ønsker dialog og kommentarer, så kanskje vi skal vurdere å bruke eksempelvis Facebook sitt kommentar-system også på nettsiden vår? Om folk først har klikket seg inn, og så ønsker å kommentere innholdet vårt, så tror vi det er større sjanse for at de gjør det - om det er en enkel og oversiktlig mulighet for å legge igjen en kommentar på nettsiden. 

 

Optimaliser innholdet ditt!

Her er den posten som har gjort det dårligst i hele 2017 på Gi Bort Dagen sin Facebook-side, med tanke på rekkevidde og engasjement. Nå skal det sies at her kan det være mange ting som har skjedd - det kan ha vært en bug på Facebook som ga den dårlig rekkevidde, det kan være posten ble publisert og deretter skjult på siden, den kan være geo-segmentert mot en veldig liten målgruppe, og flere slike alternativer. Men for eksempelets skyld; hvordan kunne vi ha gjort ting annerledes for å øke engasjementet og rekkevidden på en post som denne? På en side med 9500 følgere, er 37 i rekkevidde og null reactions ekstremt lite.

 

Tips for optimalisering av innholdet 

  • Bytt ut det generiske stockbildet med noe som viser mer personlighet. Har vi kanskje et bilde av de andre prosjektlederne i Norge som vi kan illustrere med?
  • Om du vil ta det enda et steg videre kan du få en av de andre prosjektlederne til å stille opp på en video, hvor hun forteller om hvorfor man bør søke som prosjektleder i Gi Bort Dagen.
  • Oppfordre folk til å tipse andre venner og kjente som bør søke i kommentarfeltet. "Kjenner du noen dette passer for? Tips gjerne videre". Det blir som vi nevnte i forrige case-innlegg om Bolina: Folk trenger ofte en tydelig beskjed om å utføre en konkret handling. 
  • Vi vet at vi sloss mot mye annet innhold i nyhetsstrømmen til folk - og ofte har vi kort tid på å fange mottakers oppmerksomhet. Har du først fanget oppmerksomheten, og engasjerer nok til å gjøre folk nysgjerrige, er det stor sjanse for at de vil de lese videre. Her kunne man ha åpnet posten med å eksempelvis spørre: "Er du/kjenner du Nord-Norges finkeste prosjektleder?" eller "Brenner du for å hjelpe andre? Gi Bort Dagen trenger flink prosjektleder!".

 

Innsikt

 Vi så tidligere i dette innlegget at de fleste postene til Gi Bort Dagen jevnt over har ganske bra engasjement, men for å gå enda litt dypere ned i analysen, kan det være smart å se litt på når på dagen det er mest engasjement på postene vi publiserer. 

Jo større sirkel / prikk, jo mer innhold har vi postet i dette tidsrommet, og jo grønnere prikk, jo mer engasjement har postene vår gitt - i motsetning til jo rødere prikk, jo lavere engasjement har vi fått. 

Gi Bort Dagen får stort sett godt med engasjement (mange prikker i ulike grønn-nyanser her), uansett når de poster, men om man tar ut en analyse av dette eksempelvis månedlig, vil man kunne teste ut ulike tidspunkt på dagen, og ulike dager i uken, og så måle hvilke effekt de ulike alterantivene gir. 

 

Et lite ekstra tips; 

Det dukker av og til opp artikler som hevder å ha "den universelle sannheten" om hvilke tidspunkt som fungerer aller best for posting på Facebook, men slike ting mener vi er lurt å styre unna. Man må følge med på sin egen side, med sine egne følgere - og se hvilken sannhet man finner for seg og sitt. Om vi skal finne noe kan være lurt å tenke på for alle, så er det å tenke kontekst for målgruppen sin.

Hva gjør følgerne våre akkurat i det tidspunktet du tenker å poste? Sjekker de Facebook i en rolig stund idet de kommer på jobb, ser de barnetv med barna og sjekker Facebook samtidig - eller er de mer typen som sjekker Facebook rett før de legger seg på kvelden? Er det enkelte dager i uken som er bedre enn andre? Hva med helgen? 

Vårt eneste forsiktige bidrag til en viss form for "universell sannhet", må være at det kan være lurt å sjekke publisering tidlig på morgenen, før folk kommer seg på jobb, og så sent på kvelden at man nesten tror at det ikke går an å poste så sent om man er en merkevare - f.eks. kl 22 eller enda litt senere. Og - ikke glem helgen! Vi har god erfaring med å poste ting i helgene, og spesielt rolige formiddager eller sent søndag kveld, har vist seg å være gode tidspunkt om vi eksempelvis har lyst til å poste lengre artikler eller videoer. 

Men som sagt - alle må teste hva som fungerer best for seg og sin målgruppe.

 

Gi Bort Dagen poster ofte på onsdager, men har mer suksess på en annen dag, forteller Fanpagekarma oss, og da kan vi se av prikkene i skjermdumper over denne, at hvilke dager og tidspunkt det kan være - så da gjelder det bare å eksperimentere.

Gi Bort Dagen kan også med fordel poste oftere, for nå postes det med en frekvens på 0.25 per dag. Man skal naturligvis aldri poste bare for å få opp frekvensen, men om man har mer godt innhold på lager, så kan det absolutt være en god kilde til mer engasjement og bedre rekkevidde.

Det bør alltid handle om at innholdet er godt, at vi tror det skaper verdi for mennesker som er viktige for oss, altså vår målgruppe, og at vi tror det er relevant for dem i den konteksten de er i når vi poster. Men slik som vi opplever Gi Bort Dagen og deres samfunnsoppdrag, så ser vi for oss at det ikke mangler på gode, engasjerende historier de kan fortelle, som rører oss nok til å ville engasjere oss videre. 

Hvorfor det er viktig å være bevisst på poste-tidspunkter, kan du lese mer om i blogginnlegget om Bolina.

Har du spørsmål eller kommentarer til det vi har delt her? Fyr løs i kommentarfeltet!


Vi ønsker Gi Bort Dagen lykke til videre med Facebook inn i 2018

- og gleder oss til å følge fortsettelsen!