Blogg | Din veileder i sosiale medier

Facebook-analyse: Bolina

Skrevet av Valen-Utvik | 18.feb.2018 14:49:59

Bolina har vært i sosiale medier lenge, og har nå litt i overkant av 15.000 følgere på Facebook-siden sin. I tillegg til fysisk butikk, har de også nettbutikk. Vi fikk en kort input fra Bolina på dagens status, hvilke utfordringer de har og hvordan de bruker de ulike kanalene, for å ha et best mulig grunnlag for å gjøre en enkel analyse av siden deres. Analyseverktøyet vi bruker er FanPageKarma

Før jul kjørte vi en konkurranse på vår Facebook-side hvor fem bedrifter kunne vinne en enkel analyse av sin Facebookside, i tillegg til å få noen tips og råd fra oss. Fem søndager fremover vil vi presentere disse fem vinnerne på bloggen, og første firma ut er livsstilsbutikken Bolina, som driver med klær og interiør. De får tilsendt en pdf med fullstendig analyse og våre tips & råd, og så deler vi noen av funnene med leserne av bloggen vår --- det av analysen som vi tenker kan være almennyttige tips og råd for flere. 

 

Innhold og optimalisering

Dette er en oversikt over alt innholdet publisert på Bolina sin Facebookside i 2017, og viser hvilket engasjemet det har vært på de ulike post-typene. Jo høyere oppe prikken er, jo høyere engasjement har det vært på den posten. Ikke overraskende ser vi at det er videoer som har gjort det aller best, og det er jo en trend vi har sett på mange av våre kunder lenge.

 

Video er fortsatt viktig

Videoer konsumeres i store mengder på Facebook, og vi ser ofte at videoer varer ofte lengre i feeden enn annet type innhold. Vår anbefaling er at Bolina bruker enda mer video i markedsføringen sin fremover, selvfølgelig i kombinasjon med andre typer innhold, for variasjon er fortsatt viktig. I analysen vi gjorde kunne vi også se at de tre beste postene til Bolina var video - så det er ingen tvil om at dette fungerer for deres målgruppe.

 

Poster vi ofte nok?

I snitt har Bolina postet hver annen dag året gjennom, og postene når i snitt 2100 av de 15.000 følgerne de har. Vi ser at engasjementet og reaksjoner på postene er noe lavt, men det kan heldigvis løses med forholdvis enkle grep. Det  er alltid viktig å tenke kvalitet fremfor kvantitet i all sin innholdsproduksjon, så det er en forutsetning vi legger til grunn for våre videre anbefalinger. Likevel; Bolina kan med fordel poste litt oftere. En side av denne størrelsen, som har så mange ulike historier å fortelle, kan med fordel poste hver dag, eller i hvert fall fem dager i uken. 

 

Dyrk den gode dialogen!

Et annet tips er å jobbe med tekstene til postene man legger ut. Oppfordrer du til dialog med kundene / følgerne dine? Hør på hva kundene dine har å si - og la de ta del i det du driver med. Vi mennesker er ganske enkle; om vi vil ha tilbakemeldinger og kommentarer, holder det ofte at vi gir en konkret oppfordring om å legge igjen en kommentar. Har du en ny vase i tre ulike farger? Spør kundene dine om hvilken farge de liker best! Er du på innkjøp og er usikker på hvilken modell du skal velge? Spør kundene dine!

Her er det veldig viktig at spørsmålene kommer som en naturlig del av dialogen og ikke føles påtvunget. Og ikke minst: Har du oppfordret til dialog så må du også ta del i den: Svar på ALLE kommentarer og meldinger som kommer inn. Legg igjen svar på anmeldelser som kommer inn. Dyrk den gode dialogen!

 

Vær personlige

I tillegg vi vil gjerne utfordre Bolina på å være litt mer personlige på sin Facebookside. Vise frem menneskene bak. Vise hva dere liker og hva dere kan. vise frem hvilke verdier dere har, hva slags personlighet dere legger inn i merkevaren Bolina, og på den måten la folk bli kjent med Bolina - behind the scene. Vi ser at de få innleggene som har vært personlige har gjort det veldig bra på Facebook - så ja takk til mer av det! 

 

 

Når vi ser på oversikten over hvilke ord Bolina bruker i postene sine – og effekten av dem, ser vi at ord som Bolina, Nettbutikken og Nyheter er ord som funker bra. Favoritter, Perfekt og Mange har ikke funket like bra. Jo større ordet er, jo oftere er det brukt og jo grønnere ordet er, jo mer engasjement har det fått.

At OG er veldig stort og rødt slipper man ikke helt unna, og en slik oversikt som dette betyr naturligvis ikke at man skal konkludere med at ord som Finn, Og eller Eller er ord man ikke skal bruke. Men, en oversikt som dette kan gjøre en litt mer bevisst måten man ordlegger seg i poster. Av og til er det bare små justeringer som skal til.

 

 Jo kortere tekst, jo bedre. Eller?

 

Denne grafen gir en oversikt over tekstenlengden på postene til Bolina målt opp mot engasjement posten har fått. Vi ser her at de postene med lang tekst faktisk er de som har gjort det bra på engasjement, så her vil vi absolutt anbefale Bolina å eksperimentere litt med lengden på postene sine.

Vi tror at litt lengre og mer personlige poster vil gjøre rekkevidden og engasjementet på Bolina sine poster MYE bedre, rett og slett fordi Bolina da klarer å skille seg ut fra mange av sine konkurrenter. Veldig mange nettbutikker har et veldig ensartet, produktrettet innhold, så om Bolina klarer å endre litt på dette - by litt mer på seg selv, så tror vi at det kan gi god effekt forholdsvis raskt.

 

Innsikt

Optimalisering av hvordan poster på Facebook skal se ut og skrives er utrolig viktig, men minst like viktig er tidspunktet man velger å poste på Facebook. Her er det ingen fasitsvar, men et lite dypdykk i statistikken er gull og kan gi oss svarene vi trenger:

 

Her ser vi postene til Bolina fordelt på dager og tidspunkt. Jo større prikk, jo oftere har Bolina postet på det tidspunktet, og jo grønnere prikk, jo mer engasjement har det vært på de postene. Her er det absolutt rom for å gjøre litt endringer på postetidspunkt.

Vi ser at Bolina ofte poster på fredager, men analysen mener de vil ha større suksess på andre dager. Lørdag  og søndag mellom kl 8-11 ser ut til å være det aller beste tidspunktet for Bolina. Ellers er fredag etter jobb og fredags kveld bra, mens torsdag morgen ikke funker så bra. Litt justeringer her, så blir fort rekkevidden og engasjementet mye bedre.

 

Hvorfor er det viktig å være bevisst poste-tidspunktet?

Når du poster et innlegg på Faceobok, vil Facebook og algoritmene de bruker, gjøre noen vurderinger av posten din. De vil se hvor mange av dem som får innlegget ditt i nyhetsstrømmen sin, som gjør noe aktivt med innlegget. Hvor mange stopper opp i scrollingen sin, for å lese innlegget ditt? Hvor mange liker, kommenterer og deler? Hvor mange klikker seg inn på lenken? Basert på dette, vil de gi innlegget ditt en relevansscore som tilsier hvor relevant innlegget ditt ser ut til å være. Jo høyere relevansscore, jo bedre innlegg - og jo større spredning får innlegget. 

Dette betyr; poster du når det er best for deg, for å få det unna, slippe tenke på den oppgaven lengre? Den 'strategien' kan det være lurt å revurdere. Om dere poster på et tidspunkt når de fleste i målgruppen deres ikke er på Facebook eller ikke konsumere den type innhold som du lager, akkurat på det tidspunktet (altså kontekst), vil innlegget ditt antakelig ikke få veldig god rekkevidde. Poster du derimot når mange i din målgruppe er pålogget, og er i riktig modus (kontekst) til å konsumere ditt innlegg, så gir du innlegget ditt det aller beste utgangspunktet for god spredning.

 

Tips & triks om å arrangere konkurranser på Facebook

Bolina ønsket seg tips til gode Facebook-konkurranser, og der har vi selvfølgelig noen tips vi kan dele:

  • Definer et mål for konkurransen. Hva skal du oppnå? Spre nyheter om et produkt? Få folk til å melde seg på nyhetsbrev? Å ha en konkurranse for konkurransens skyld er ikke et mål i seg selv. Husk at du skal gi verdi til kundene dine, og konkurranse kan fungere som et godt virkemiddel for å gi målgruppen din verdi, men du må være bevisst hva du ønsker å oppnå.
  • I en overfylt nyhetsstrøm er det viktig å fange oppmerksomheten til (potensielle) kunder med én gang. Bruk et bilde eller video som er av bra kvalitet og som får folk til å stoppe opp.
  • Nevn ordet KONKURRANSE / GIVEAWAY / VINN tidlig i teksten din, sånn at det ikke er noen tvil om hva posten din handler om. Helst nevner du det aller først i posten din. Da stopper folk opp for å lese videre.
  • Husk lav terskel! Om man må gi fra seg en arm, et ben og en hårlokk for å vinne noe, mister man mange deltakere på veien. Be folk om å svare på et enkelt spørsmål, legge igjen en emoji eller bare skrive et enkelt ord i kommentarfeltet.
  • Når konkurransen er ferdig er det fint å legge igjen en kommentar nederst i posten, og evt oppdatere teksten på posten med << KONKURRANSEN ER AVSLUTTET >>  i starten av innlegget.  Det at du legger igjen en kommentar på posten, gjør at alle som har kommentert får en varsling om dette, så da får du på nytt litt oppmerksomhet. 

 

Vil du lære mer om Facebook sine konkurranseregler? Det har vi skrevet utfyllende om her.

Har du spørsmål eller kommentarer til det vi har delt her? Fyr løs i kommentarfeltet! 

 

 

 

Vi ønsker Bolina lykke til videre med Facebook inn i 2018

- og gleder oss til å følge fortsettelsen!