Blogg | Din veileder i sosiale medier

Aldri nok tid til å skape godt innhold i sosiale medier? Vi gir deg 5 tips til å bruke det du allerede har!

Skrevet av Valen-Utvik | 19.mai.2021 18:41:25

Synes du det er vanskelig å fylle alle sosiale medier-kanalene til bedriften din med nok godt innhold hver uke? Det er lett å overse alt det innholdet dere allerede har.

Nettsider, magasiner, flyers, reklameplakater, informasjon om hvem dere er, ansatte, tips dere deler med kunder i butikken, faktakunnskap, blogger og politiske programmer.

Det er ofte mye godt innhold som allerede finnes tilgjengelig i deres kommunikasjonsunivers, selv om det da er i andre formater enn det vi trenger til sosiale medier. Dette innholdet er som regel godt gjennomarbeidet. Så - med litt sortering og med noen nye illustrasjoner eller bilder, kan dette ofte bli bra innhold for deres sosiale medie-profiler.

 

1. En innholdsbank for deres sosiale medier-kanaler

Det kan være lett å tenke at alt som skal deles i sosiale medier må være helt nytt og veldig aktuelt for å kunne deles. Men, poster må ikke nødvendigvis være helt nye og høyaktuelle, for å være gode poster. Ved at du bruker litt tid på å lage innhold basert på alt det bedriften allerede har laget tidligere, kan du sitte igjen med en god del poster som er helt tidsuavhengige, altså det vi kaller ‘evergreen content’.

Gå gjennom nettsidene deres og se hva slags informasjon dere har der. «Om oss» er et godt eksempel på innhold dere gjerne vil at folk skal lese. Innholdet fra slike nettsider, kan gjerne deles opp i flere korte poster. Poster med overskrifter som: «Hvem er vi?», «Visste du at...?», «Dette gjør vi», «Dette mener vi» og «Dette kan vi tilby», kan bli morsomme, innholdsrike og nyttige poster.

På den måten kan dere lage en liten sosiale medier-bank med innhold, som du kan hente frem og poste innhold fra når du trenger det.

 

2. Magasiner og reklamer kan (med litt bearbeiding) bli godt innhold

Lager dere inspirasjonsmagasin som kundene deres får i butikk eller kanskje dere sender det ut per post? Har dere kjøpt TV-reklame, radioreklame eller kanskje en artikkel som betalt innhold i et nettmagasin? 

I seg selv er ikke denne type innhold noe som normalt sett gjør det spesielt bra i sosiale medier. Men - det kan definitivt brukes i deres sosiale kanaler, om enn litt bearbeidet. Kan TV-reklamen klippes om litt, eller ble det filmet litt behind-the-scene underveis i innspillingen? Et inspirasjonsmagasin inneholder ofte veldig mye godt innhold. Med en litt annerledes struktur, og en annen måte å bruke tekst og bilder på, kan dette raskt bli godt innhold i sosiale medier. 

Når du bruker relativt store budsjetter på kommunikasjonen din, bør det være en god rutine internt hos dere for å få mest mulig ut av investeringen dere gjør. Du kan få nytte av det innholdet dere lager til betalte kampanjer, også organisk i egne sosiale kanaler, og sånn sett få mer igjen for pengene dere bruker på kommunikasjon. 

 

3. Hva lurer kundene dine på?

Har dere en FAQ (Frequently Asked Questions) på nettsiden, er denne også gull å bruke som inspirasjon for å lage innhold til sosiale medier. Hvert spørsmål dere ofte får fra kunder, bør bli tema for (minst) en egen post i sosiale medier. Ettersom dette er temaer dere får mange henvendelser om, er det også aktuelt for ditt publikum i sosiale medier å få vite mer om. 

Om du ikke har en slik spørsmål-og-svar del på nettsiden deres fra før, er det en god anledning til å tenke over følgende; "Hva spør kundene / målgruppen vår oss ofte om?" Lag deretter både en FAQ-side på nettsiden, og lag innhold i sosiale medier som gir kundene og målgruppen deres svar på disse spørsmålene. 

 

4. Gjenbruk av innhold er ikke latskap, men effektiv og god bruk av tid

Innholdet dere deler i én sosiale medie-kanal, i et format, er ikke nødvendigvis “brukt opp” av den grunn. Mange poster og mye innhold har stort potensiale for å bli brukt på tvers av sosiale medie-plattformer, flere ganger.

Du kan finne flere bilder eller illustrasjoner, og lage ny post basert på en tidligere, men nå med enda mer innhold. Du kan lage én post med bilde og én annen med tekstillustrasjon - eller du kan dele opp en post, og lage én bildepost og én videopost. Du kan lage postene både som vanlig post og som stories, og tilpasse postene til de forskjellige flatene.

Se hvordan dine blogginnlegg / artikler kan brukes på LinkedIn på én måte, for så å deles på Facebook og Instagram på en helt annen måte. Den inspirerende videoen du delte på story på Instagram, kanskje den kan settes sammen til en video på LinkedIn?

Mulighetene er mange. 



Fra blogginnlegg til post på Instagram

 

5. Hva har fungert best av ditt tidligere innhold?

Det kan også være fint å bla seg tilbake og se gjennom deres egne sosiale medier, og se hva slags innhold som fikk best respons, mest rekkevidde og godt engasjement. Dette er innhold som målgruppen tydeligvis har satt pris på. Lag mer innhold inspirert av det innholdet som har gjort det aller best. 

Scroll deg tilbake i egne kanaler for å se hvilke poster dere har publisert, som har informasjon og innhold dere gjerne kan lage mer innhold om. Alt du trenger er et nytt utseende eller litt nytt fokus, så blir dette nye, relevante og gode poster.

 

Skal du produsere nytt innhold? Tenk effektivt da også!

Om du skal lage helt nytt innhold til deres sosiale kanaler (for det må jo gjøres det også), husk å få mest mulig ut av tiden du investerer. Skal du spille inn en video, ta noen bilder av prosessen også. Skal du lage en sjekkliste til LinkedIn, tenk hvordan den kan bli et blogginnlegg eller kanskje en karusellpost til Instagram. Med dette fokuset kan du sikre deg mye godt innhold, uten å bruke mye ekstra tid på innholdsproduksjonen. 

 

Lykke til!