Blogg | Din veileder i sosiale medier

Facebook endrer algoritmene!

Skrevet av Valen-Utvik | 16.jun.2015 21:48:05

Vi elsker selskap som er i stadig utvikling. Selskap som ikke stagnerer og som justerer konsept og produkt for å hele tiden være mest mulig relevant og skape mest mulig verdi for sine følgere / brukere. Facebook er et av disse selskapene. De har nå justert en av de mange (over 100.000) variabler som styrer algoritmen for hva som vises i hver enkelt av oss sin nyhetsstrøm på Facebook.

Det har lenge vært kjent at likes, kommentering og klikk på lenker i Facebook-innlegg, gjør at Facebook anser dette som at du engasjerer deg i innlegget, og dermed viser deg mer av tilsvarende innlegg. Endringen de nå gjør i algoritmene, er at de også vekter hvor lenge du ser / blir på et innlegg. Blir du lenge på et innlegg, tar de dette som et tegn på engasjement, slik at du vil kunne få mer av den type innlegg i din nyhetsstrøm.

 

Klikk på bildet for å lese Aftenpostens artikkel om algorimeendringen på Facebook. FOTO: DADO RUVIC/NTB Scanpix

 

Facebook skriver på sin blogg:

"Man kan for eksempel ønske informasjon om alvorlige hendelser - uten at man ønsker å kommentere eller dele. Du kan også bruke tid på å lese en diskusjon som har brutt ut i kommentarfeltet til en sak, uten at du selv ønsker å involvere deg i tråden som oppstår."

En god endring for oss Facebookbrukere

Vi ble 16. juni intervjuet av Aftenposten om endringen Facebook har gjort i algoritmene sine, og sa det samme der som vi sier her; denne endringen synes vi rett og slett er strålende nytt! Vi mener det er særlig godt nytt for virksomheter som har opplysningsplikt. Virksomheter som har mye informasjon som folk synes er nyttig å få, men hvor det ikke er like naturlig å like eller kommentere. Det kan også være mer kontroversielle oppdateringer, hvor man ikke ønske å like eller kommentere, da det vil kunne sendes ut i nyhetsstrømmen slik at venner og kjente kan se det. Det er ikke nødvendigvis alt man vil vedkjenne seg å være interessert i ovenfor venner og kjente, særlig fordi noen mener at dette også kan oppfattes som "spam" eller mas i venners nyhetsstrøm.

Fasiten er forandret - igjen!

Vi tror dette betyr at vi (endelig) kan slippe oss løs fra de mange artiklene som er skrevet med fasit på hvor mange tegn den optimale facebookoppdateringen bør ha. Det viktigste er at man må skape engasjerende innhold som gjør at følgeren leser hele posten, av den enkle grunn at leseren opplever at det som deles er interessant og verdifullt. Det som fortsatt, og etter vår mening alltid, gjelder; del godt innhold, på en måte som engasjerer de som følger deg - enten det er med ord, bilder, video eller noe annet. Om man skriver lang / lengre tekst, må det være godt og engasjerende skrevet, og om noe som følgerne interesserer seg for. Da leser de, og da blir de lengre på innlegget ditt, noe vi nå har "bevis" for at betyr noe for algoritmene til Facebook.

Tenk nytt - ikke gjør som alle!

I tillegg håper vi dette betyr at virksomheter ikke lenger tror de må / bør bruke enkle virkemidler á la setninger av denne typen: "Lik denne posten om du liker!" og "Kommenter om du også heier på Brann!" Det at markedsførere har visst at likes / kommentering vil være tegn på engasjement, og som har kunnet gi dem god rekkevidde på postene sine, har medført at mange velger den aller enkleste løsningen - og i tillegg bruker den samme løsningen om og om igjen. Vi i VU tolker Facebooks endring på følgende måte; det er igjen på tide å justere virkemidlene vi bruker når vi forfatter facebookinnlegg, og dette tror vi både er viktig og riktig - for å hele tiden holde kanalen relevant og nyttig for den gjengse facebookbruker.

Facebook bruker idag over 100.000 ulike kategorier i sin algoritme - og om tidsbruk vektes i algoritmen allerede, skal vi ikke se bort fra. Facebook hevder justeringen i algoritmen ikke vil gi noe stort utslag i nyhetsfeeden til brukerne, og det ser vi heller ikke for oss at det vil gjøre - men vi følger spent med!

 

Hva tenker du om algorimteendringen til Facebook?

Vil du tenke anderledes når du poster på Facebook fremover?