Social Summer er et utrolig hyggelig arrangement i regi av Thomas Moen, Thomas Skavhellen og Helene Svabø. De har allerede arrangert Social Summer 2011, Social Winter 2011 - og nå står altså det tredje arrangementet i denne rekken for tur. Disse arrangementene er en strålende blanding av faglig innhold og sosialisering med flust av bra folk (både på scenen og blant tilhørerene) som jobber med, eller er interessert i, sosiale medier, digital kommunikasjon, digital markedsføring og dets like.
Dette er ikke et type seminar som seminarer pleier å være i sin tradisjonelle form. Det er faglige elementer, så absolutt. Dette er representert ved foredragsholdere på scenen, men selv dette er ikke i sin tradisjonelle form. Foredragsholderene får hver seg kun 20 minutter på scenen, og vi får ikke lov til å bruke powerpoint eller andre slideshow som hjelpemidler. Her står personen i fokus, som må klare og skape engasjement kun ved det han eller hun forteller. Mellom hvert foredrag er det en like lang pause, altså på 20 minutter, slik at alle får god tid til å snakke med alle de andre fine folka som er tilstede, mens man nyter god snacks/mat og godt drikke. Et perfekt sted for å knytte bånd, få kontakter og etablere nettverk, med andre ord.
Årets foredragsholdere: ... og undertegnede. |
Det som er det ekstra fine, er at gjengen som stort sett møter opp på slike arrangementer, er virkelig et raust og sosialt inkluderende "folkeslag". Jeg har ofte tenkt litt på akkurat det; hvorfor virker denne type folk å være så veldig sosiale og hyggelige? Er det falskhet og kynisk nettverksstrategi, eller er folka faktisk så hyggelige? Jeg tror på det siste alternativet; folk som jobber med sosiale medier, er ofte den utvalgte i sin organisasjon. Enten det er "sosiale medie-ansvarlig" i et større byrå, eller det er "sosiale medie-ansvarlig" i en vanlig bedrift, så har ofte mange av oss som jobber med sosiale medier ikke så mange direkte kollegaer å diskutere jobben vår med. Kanskje det er nettopp derfor vi synes slike arrangementer og seminar er så hyggelig? At det er derfor de aller fleste tar alle nye godt imot, klare for nye bekjentskaper, nye "kollegaer"? Jeg tror i hvert fall det er en medvirkende årsak. I tillegg kan nok en annen, og vel så hyggelig årsak, være at folk som "blir utvalgt" eller "utvelger seg selv" til å jobbe med sosiale medier, være nettopp det; ekstra sosiale og utadvendte.
Så - om du har lyst til å lære mer om sosiale medier og digital kommunikasjon, kanskje få noen nye ideer, bli inspirert, lære noe grunnleggende eller kanskje til og med noe litt avansert, i tillegg til å møte noen av de flinkeste i bransjen på nettopp dette og delta på et generelt sosialt og hyggelig arrangement, ja, da håper jeg du kjøper en av billettene som er igjen til Social Summer. Disse arrangementene har alltid et maksimalt antall på deltakere på 150 stykker, for at man skal klare å holde det så intimt, sosialt og hyggelig som man ønsker, så book billett med en gang, du!
Så - kommer du på Social Summer? Eller kunne du tenke deg det, men du kan kanskje ikke denne gangen? Er du interessert i temaene som snakkes om på Social Summer? Har du fulgt min blogg, og min gründerferd, og vil høre mer? I så fall håper jeg du har lyst til å hjelpe meg! Jeg er nemlig plassert i et godt knippe foredragsholdere, som forhåpentligvis skal klare å engasjere alle som tar turen til Langøyene denne torsdagen i begynnelsen av august, og nå skal jeg altså bruke litt av den siste tiden på ferie her i København, på å forberede foredraget jeg skal holde.
På slike seminarer hører vi ofte om store, flotte kampanjer, ofte presentert av et byrå - og det er ingenting i veien med det. Jeg har lært mye av slike presentasjoner / foredrag underveis i min tid i denne bransjen, og det vet jeg at jeg kommer til å gjøre igjen. Men - flere har av og til ytret ønske om å høre fra de mindre casene også. De bedriftene som ikke kan eller vil bruke flere hundre tusen kroner på en fet kampanje i sosiale medier. Og flere, med meg, har ytret ønske om å høre flere kunder prate direkte selv i slike sammenhenger.
Så det er altså det jeg tenkte at jeg skulle forsøke å bidra med på Social Summer;
Planen er at jeg tar med meg flere av kundene mine, prater litt om hvordan vi i VU jobber med sosiale medier på vegne av bedrifter, og så tenkte jeg at kundene skulle få prate litt selv også. Og at salen kan få spørre kundene direkte, om det er noe de har noen spørsmål. Vi har, som alle andre foredragsholdere, kun 20 minutter på oss, totalt sett, så det blir nødvendigvis ikke en lengre utgreiing om hva og hvordan vi jobber, men det kan kanskje være en liten smakebit? Et lite frø av inspirasjon i hodene på noen som ønsker nettopp den type kommunikasjon i sosiale medier?
Ikke vet jeg, men jeg tenker det er kan være et utgangspunkt, så får vi se hvor interessant det er for folk, når "dommen" faller på twitter og facebook i etterkant. Jeg elsker slik umiddelbare tilbakemeldinger, by the way, så jeg håper folk sier det de mener underveis og i etterkant!
Her håper jeg på DIN hjelp - om du skal på Social Summer eller ei;
Hva vil du like å få vite mer om? Hva slags temaer vil du at vi skal prate om? Hva er du nysgjerrig på i forhold til oss i VU og hvordan vi jobber med våre kunder? Hva slags cases vil du like at vi, eller kundene våre, snakker om? Hva synes du vi burde dele mer av, i forhold til sosiale medier og digital kommunikasjon?
Som sagt, tiden er knapp, så det blir en komprimert affære fra scenekanten, med VU og noen av kundene våre, men jeg håper virkelig DU har lyst til å være med å påvirke hva vi skal snakke om. Ingen temaer eller forslag er for dumme, ingen for smarte - fyr løs i kommentarfeltet, så gjør du én stykk foredragsholder veldig, veldig glad!
Dette innlegget er også publisert i enda lengre utgave på min personlige blogg, I just had to tell you so...