.

  

Karma som digital rettesnor

Av Astrid Valen-Utvik 14.feb.2016 22:28:30

Social Media Days 2016 holdt jeg et foredrag jeg kalte "Karma - bra for business med gode verdier og sunn fornuft". Selv om tittelen kan virke noe 'høytflyvende', kanskje på grensen til det alternative, er foredraget ment å være så konstruktivt og konkret som overhodet mulig. Det jeg ønsket med foredraget mitt, var at dette var inspirerende og hjelpsomt for folk som jobber med sosiale medier i det daglige, og at det samtidig var nyttig for ledere og andre som tar avgjørelser om sosiale medier med hensyn på strategivalg, dedikering av tid og allokering av økonomiske midler med mer. Selv med 'myk' tittel, er dette ment som et verktøy for strategisk forankring som gir gode resultater av investert tid og kapital på sikt.

Les Mer

Emner: Social Media Days, Foredrag, Kommunikasjon, Karma i sosiale medier, Sosiale medier, karma

MediaPuls-podcast m/ Astrid som gjest!

Av Astrid Valen-Utvik 26.jan.2016 09:01:42

I løpet av siste halvdel av 2015, fikk flere VU-medlemmer øynene opp for podcast og verdien av å høre det man vil, når man vil og gjerne i situasjoner hvor man uansett ikke får gjort så mye annet fornuftig (på reise, f.eks.). Faktisk har vi siden den tid drodlet med tanken om å starte vår egen podcast en vakker dag, og vi har også et blogginnlegg med noen podcast-tips på agendaen her på VU-bloggen.

Les Mer

Emner: Kommunikasjon, SnapChat, Media, MediaPuls, Facebook, podcast, Sosiale medier

5 tips for sunne kommentarfelt

Av Astrid Valen-Utvik 11.jun.2015 22:31:27

Vi har alle sett det. Den kommentaren, eller oftest; de kommentarene, som er langt over grensen for hva god folkeskikk og sunn fornuft gir rom for. Den pinlige eller totalt upassende kommentaren som en bekjent har lagt inn på et av dine egne innlegg på Facebook, og som gjør at du krymper deg i stolen. Eller de kommentarene som kommer i fleng på innlegg i ulike nettaviser, og som gjør at du undres på om disse menneskene er voksne, om de har barn og rett og slett; om de klarer å ta vare på seg selv.

Les Mer

Emner: kommentaretikette, folkeskikk, Kommentar, Kommunikasjon, Kommentarfelt, sunn fornuft

Problematisk praksisplass?

Av Astrid Valen-Utvik 09.feb.2015 10:26:28

Søndag 8. februar 2014 ble det publisert en artikkel i Aftenpostens Økonomi & Karriere-bilag med tittelen "Jobber gratis for å få jobb" (klikk på lenken for å lese artikkelen på nett). Artikkelen tar opp er hvorvidt studenter bør tilby sin gratis arbeidskraft, mot erfaring og praksis, og om det er en samfunnstrend at dette nå utnyttes av bedrifter i stadig større skala. Saken var mest lest på Aftenposten.no gjennom hele søndagen, og basert respons fra fra kommentarfelt og delingstekster i sosiale medier, samt fra inntrykk venner og familie hadde etter å ha lest, ønsker jeg å utdype vår rolle og våre meninger i denne saken.

Les Mer

Emner: praksisplass, aftenposten, trainee, Kommunikasjon, Media

Dette er verdien av sosiale medier!

Av Astrid Valen-Utvik 14.aug.2013 13:07:29

Stadig diskuteres hva den virkelige verdien av sosiale medier er. ROI, return on investment, er et begrep som dukker opp oftere og oftere, og de virkelig tøffe røstene mener at det nå er slutt på lek og moro i sosiale medier, nå må det bety noe. Det er på tide at vi nå skaper de virkelige verdiene, det som skaper resultater på bunnlinjen - om våre investeringer i kommunikasjon i sosiale mediene skal ha livets rett.

Les Mer

Emner: Resultater, Måling, Kommentar, Kommunikasjon, Relasjoner, ROI, Nettverk, Sosiale medier

"Hva gjør egentlig Valen-Utvik?"

Av May B Langhelle 01.jul.2013 21:14:40

Med ujevne mellomrom og i ulike settinger, får vi i Valen-Utvik spørsmål som varierer over følgende tema;

Les Mer

Emner: Våre kunder, Våre tjenester, Om Valen-Utvik, Kommunikasjon, Sagt om oss, Kunder, Informasjon

Hverdagskommunikasjonen i sosiale medier

Av May B Langhelle 11.feb.2013 12:26:40

I forrige uke var jeg så heldig å få delta på Social Media DaysLatter i Oslo. Et seminar over to dager, for alle som jobber med eller er interessert i sosiale medier og digital kommunikasjon, og det publikummet har blitt stort etterhvert, så salen var fullbooket begge dagene. Jeg har jobbet med sosiale medier som fagfelt i drøye tre år nå, og tilfanget av frokostmøter, halv-, hel- og flerdagsseminarer, foredrag og andre uformelle sosiale medie-samlinger, har økt betraktlig i løpet av disse tre årene. Jeg får stort sett veldig mye ut av slike seminarer, og Social Media Days var intent unntak. Arrangør Nils-Petter Nordskar er en person jeg virkelig ser opp til, og sammen med Kampanje og iQualify, har han nok en gang lagt til rette for et godt seminar. På slike arenaer møter jeg mange fine og kloke hoder som jobber med mye av det samme som jeg gjør, får høre inspirerende casepresentasjoner og blir introdusert for spennende nyheter fra innovative selskaper. Men det er en ting jeg savner; hvor har det blitt av hverdagskommunikasjonen i sosiale medier?

Les Mer

Emner: Kampanje, Byrå, Kommentar, Kommunikasjon, Media, Hverdagskommunikasjon, Sosiale medier

Om gründerliv - strategi, magefølelse og risiko

Av Astrid Valen-Utvik 28.jan.2013 15:37:25

I det meste av teorien fremheves det viktigheten av å lage gode forretningsplaner før man starter eget selskap. Det snakkes om at man må sette seg kortsiktige og langsiktige mål, og lage forretningsplan, strategisk styringsdokument og andre viktige dokumenter. Man oppfordres til å ha alt dette på plass før oppstart, la dette være styrende for hvilke avgjørelser som skal tas og for å se hvilken retning man bør ta sitt selskap videre. Det er ingen tvil om at dette er veldig fornuftig, men dagens blogginnlegg skal handle om at det ikke nødvendigvis er den eneste sannheten, den eneste måten å starte og drive et selskap på. Det er ikke sånn jeg driver mitt eget firma, og enn så lenge har vi ikke tenkt til å forandre på måten vi gjør ting på.

Les Mer

Emner: Risiko, Kommentar, Kommunikasjon, Relasjoner, Strategi, Kunder, Sosiale medier, Gründere

Social Summer - vil du påvirke mitt foredrag?

Av May B Langhelle 28.jul.2012 16:44:15

Social Summer er et utrolig hyggelig arrangement i regi av Thomas Moen, Thomas Skavhellen og Helene Svabø. De har allerede arrangert Social Summer 2011, Social Winter 2011 - og nå står altså det tredje arrangementet i denne rekken for tur. Disse arrangementene er en strålende blanding av faglig innhold og sosialisering med flust av bra folk (både på scenen og blant tilhørerene) som jobber med, eller er interessert i, sosiale medier, digital kommunikasjon, digital markedsføring og dets like.

Les Mer

Emner: Foredrag / seminar, Foredrag, Blogging, Kommunikasjon, #SocialSummer, Sosiale medier

Debatt - Feige IT-kvinner i sosiale medier?

Av May B Langhelle 31.mai.2012 01:31:04

Les Mer

Emner: ODA Nettverk, Kommentar, Kommunikasjon, Media, kronikk, twitter, Digi.no, Sosiale medier

Abonner på nyhetsbrev

Siste Innlegg

Innlegg etter Emne

se alt