.

  

Facebooks konkurranseregler – og hvordan trekke en vinner

Av Valen-Utvik 13.nov.2017 18:47:28

Vi får ofte spørsmål om hva som er lov og ikke lov når det gjelder å arrangere konkurranser på virksomheters Facebooksider. Det er heller ikke sjeldent vi kommer over bedrifter som gjør dette feil, enten det er bevisst eller ubevisst. Vi skrev om Facebooks konkurranseregler i et innlegg allerede tilbake i 2013, da Facebook gjorde vesentlige endringer (forenklinger) i regelverket, men basert på antall henvendelser vi får om temaet, ser vi at det kan det være greit og på tide med en oppfrisking og tydeliggjøring.

Hvorfor er det BRA med regler?

Facebook er en plattform som er helt avhengig av at brukerne synes det er spennende og gøy å gå inn på Facebook til enhver tid. Om vi synes det blir kjedeligere og kjedeligere, og bruker det mindre og mindre, vil Facebook få et dårligere og dårligere produkt (mindre bruk = dårligere annonseringsplattform). Facebook er derfor veldig opptatt av at vi alle, hver og en av oss, skal oppleve Facebook som relevant og interessant uansett når vi sjekker vår nyhetsstrøm på Facebook. De gjør derfor sitt for at Facebook ikke skal flomme over av spam (irrelevante innlegg som vi ikke har bedt om), og det er et av de viktigste argumentene for at bedrifter følge konkurransereglene til Facebook. Om det ikke gjøres, vil konkurransen kunne spres til mange mennesker som absolutt ikke ønsker eller er interessert i denne type konkurranser, fra akkurat denne merkevaren, i sin nyhetsstrøm. Når problemet med uønskede innlegg i nyhetsstrømmen blir for stort, vil det redusere vår bruk av Facebook – og vi som markedsførere kan da ende opp med å ikke ha en engasjerende og aktiv Facebookside som kanal for vår digitale kommunikasjon.

 

Så, for å ta det grundig, men enkelt;

Hva er lov og hva er ikke lov?

 

Lovlige konkurranser på Facebook

  • Du kan be folk legge igjen en kommentar på innlegget ditt / posten din.
  • Du kan be folk trykke på liker-knappen på innlegget ditt / posten din. 
  • Du kan be folk sende Facebook-siden en privat melding. 
  • Du kan be folk poste et innlegg/legge ut et bilde på siden din.
  • Du kan bruke likes-funksjonen som en tellemekanisme i en konkurranse.
  • Du kan be folk like Facebooksiden din. Dette kan gjøres på flere måter;
    • som en konkurranse i seg selv: «Vi trekker vinner blant våre følgere når vi når 25.000»
    • som et kriterium for deltakelse i en av de nevnte konkurransene; «Legg igjen kommentar, lik siden!»

 konkurranse_nille.png

 

konkurranse_mummi.png

 

Ytterligere forhold man må ta

Man skal selvfølgelig følge aktuelle lover i det landet man opererer i (Markedsføringsloven og  Åndsverksloven eksempelvis), og man skal også fraskrive Facebook alt ansvar for innholdet og driften av konkurransen. Akkurat dette siste punktet her innrømmer vi at vi sjeldent skriver noe om i en vanlig innholdspost / konkurransepost på Facebook (eksempelvis "Legg igjen en kommentar, så er du med i trekning av ..."), men vi bruker det konsekvent om vi driver konkurranser i 3. partsapplikasjoner eller andre større kampanjer.

En fast linje man kan bruke for å fraskrive Facebook alt ansvar, er følgende;

Denne konkurransen er verken sponset av, støttet av, administrert av eller assosiert med Facebook.

 

Konkurranser som ikke er lovlig på Facebook

  • Du kan ikke be folk dele innlegg fra facebooksiden din.
  • Du kan ikke be folk legge ut innhold på sin egen profil eller på sine venners profiler.
  • Du kan ikke be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler.

 

Konkurransen er avsluttet, kommentarene strømmet på - men hva nå?

 

Hvordan trekke vinner?

I VU bruker vi ofte Woobox for å trekke tilfeldige vinnere på konkurranser. Velg «Posts» i menylinjen øverst, klikk på posten du ønsker å trekke en vinner fra og huk av for om reaksjoner, kommentarer eller begge deler skal gjelde som deltagelse, og klikk på «Pick a winner».

Et voila! En vinner er kjapt, enkelt og rettferdig plukket ut.

 

 Woobox_Promotions_Manager.jpg

 

Alternativt kan man bruke tjenster som www.random.org for å trekke et tilfeldig tall, og så telle seg frem i kommentarfeltet til man finner vinneren.

 

Noen små "inside-tips" / erfaringer

  • Ha et tydelig formål med konkurransen; hva er det du ønsker at konkurransen skal gjøre for siden din? Om det er å få engasjement, så ikke "tving" følgerne til å klikke seg inn på nettsiden din for å finne svar på et spørsmål. Da vil engasjementet reduseres betraktlig. Er derimot målet at folk skal finne ut hvor bra nettside du har fått deg, så ha det gjerne som en del av konkurransen, men vit at du da får totalt sett mindre engasjement (det kan det jo være verdt). 
  • Ha ett fokus, ett mål med posten, for å få best mulig respons - sånn at det er tydelig hva du vil folk skal gjøre. 
  • Om du velger "Lik dette innlegget / legg igjen en reaksjon på dette innlegget" som konkurransekriterie, så får du mange du kan invitere inn til å like siden underveis (bare klikk på lenken over alle som har likt posten og inviter de som ikke liker siden allerede), men da får du ikke muligheten til å svare på en kommentar til vinneren av konkurransen
  • Om du velger "Legg igjen en kommentar på dette innlegg" så får du god mulighet til å kommunisere med vinnere, og med deltakere underveis (men får antakelig færre likes / reaksjoner på innlegget, om du ikke ber om at de skal gjøre det i tillegg). 


Lurer du på noe mer om dette temaet?

Her finner du Facebooks Promotion Guidelines, om du vil se mer detaljert fra Facebook om dette (og andre) temaer, og her er det spesifisert hvordan man kan drive konkurranse på Facebook

Legge igjen en kommentar om du lurer på noe annet, så svarer vi etter beste evne. 

Emner: facebookregler, regler, Facebook, Sosiale medier, Promotion Guidelines

Abonner på nyhetsbrev

Siste Innlegg

Innlegg etter Emne

se alt