.

  

Kom i gang med Pinterest

Av Valen-Utvik 16.nov.2017 22:47:08

Visste du at strategisk bruk av Pinterest, kan hjelpe nettsiden din mhp trafikk?

Pinterest er litt som den tradisjonelle oppslagstavlen, bare i digital form. Det er rett og slett en plass hvor man deler / "pinner" bilder, med tydelig lenke tilbake til der bildet er funnet. En visuelt fin måte å sortere sine 'bokmerker' på, om du vil. Det finnes mange forskjellige bruksområder for tjenesten, men hovedkategoriene er nok innen interiør, mat, mote og hobby. 

Tjenesten har en overvekt av kvinnelige brukere. I Norge har 753 000 profil (Q3 2017, Ipsos ), av disse er 77% damer og 23% menn, og det er fleste brukere mellom 18 og 39 år. På verdensbasis har Pinterest over 175 millioner månedlige aktive brukere.

 

Lysbilde7.png

Pinterest er dog ikke bare for privatpersoner. Bedrifter kan ha stor nytte av tjenesten, og kanskje spesielt om man jobber med mat, interiør eller kreative områder, og / eller driver nettbutikk. Pinterest er også en strålende kanal for å drive trafikk til websiden din, selge produkter (enten ved å lenke til nettbutikk eller selge direkte via Pinterest), eller rett og slett for synlighetens del. 

 

Kom i gang med Pinterest som bedrift

 

1. Lag bedriftsprofil på Pinterest

Det første du må gjøre er å lage en profil som bedrift på Pinterest. Om du allerede har laget en Pinterest-profil for din bedrift, før det var mulig å ha ordentlige bedriftsprofiler, kan du fortsatt beholde den - og konvertere den til en bedriftsprofil. Les mer her for å få vite hvordan du kan konvertere en privat profil til å bli en bedriftsprofil på Pinterest. 

 

Skjermbilde 2017-11-16 21.33.45.png

 

Når du har laget deg en konto, får du på plass en lagre-knapp i nettleseren din, som lar deg pinne / lagre bilder fra ulike nettsider. 

 

2. Opprett tavler / boards på Pinterest

Når du har opprettet en konto, er du klar til å opprette dine første tavler, eller boards som det heter. Ved å lage boards samler du bilder / videoer i artikler du vil lagre / ta vare på, i ulike kategorier som du selv navngir. Du oppretter et board ved å trykke på det røde plusstegnet på profilen din.

Skjermbilde 2017-11-16 21.42.07.png

Mye av verdien for bedrifter ved bruk av Pinterest, handler om å lage boards med bevisst valg av navn på de nevnte tavlene / boardsene, slik at du gjør innholdet til din nettside lettere tilgjengelig for Google, på ord som du ønsker at målgruppen din skal finne deg på ved søk. Vær derfor veldig bevisst hva du kaller dine tavler / boards. 

 

3. Innhold til tavlene dine på Pinterest

Når du har opprettet boards, gjelder det å fylle disse med innhold, og det kan være både deres eget innhold og andres innhold. Det er smart å begynne med innholdet dere har på deres egen nettside, og pinne / lagre dette i relevante boards som dere har gitt fornuftige navn, basert på ord dere ønsker å bli funnet ved hjelp av søk på eksempelvis Google. 

Du kan pinne / lagre innhold fra de aller fleste nettsider (ikke fra Facebook), som da vil si at du 'låner' et bilde eller en video fra den nettsiden du vil lagre / finne tilbake til, og sorterer disse bildene / videoene inn i boards / tavler basert på hva artiklene handler om. 

I tillegg til sitt eget innhold, kan man pinne / lagre innhold fra andre nettsider, både med mål om å dele dette med andre, men også for å kunne sortere innhold man selv trenger eller ønsker. Dette kan gjøres på veldig mange ulike måter, eksempelvis; 

  • artikler man vil lese senere kan lagres i et eget board,
  • artikler man vil anbefale til andre kan få sitt eget board,
  • nettbutikker eller produkter man vil kjøpe eller lar seg inspirere av, kan sorteres i egne boards
  • produkter / tjenester man selger, kan sorteres i egne board 
  • osv osv osv.


4. Velg bilde / video, og skriv en god tekst

Når du har funnet en artikkel på en nettside du vil lagre, trykker du på den røde ‘save’ / 'lagre'-knappen øverst til høyre på bildet. Derfra kan du velge hvilket board du vil lagre den til. Har du ikke et passende board, kan du trykke på den røde plussknappen for å opprettet et nytt board.

Å lagre et bilde til et board / en tavle på Pinterest, kalles 'å pinne’ bildet. Om du senere trykker på bildet, kommer du tilbake til den opprinnelige nettsiden som du lagret bildet fra. 

Når du pinner et bilde, får du mulihgeten til å legge til din egen tekst til bildet, og her gjelder det å bruke ord og uttrykk som du tenker er relevant og riktig for bildet, men også for din virksomhet. Skriv ord og uttrykk som du tror din målgruppe vil søke etter på nettet, slik at dine boards og dine pins kan bli funnet ved gratisk, organisk søk. 

save.pngchooseboard.png

 

5. Den sosiale delen av Pinterest

Når du jakter på bilder du kan pinne til tavlene dine, kommer du nok over andre profiler som du også synes er interessante. Da kan du velge å følge profilen til denne personen – eller kun utvalgte boards / tavler denne personen har opprettet. Vil du følge personen (og alle boards), trykker du på den røde ‘follow’-knappen over bildet. Vil du kun følge enkelte boards / tavler, trykker du på den røde ‘follow’-knappen under det boardet du vil følge.

Neste gang du logger inn på Pinterest, vil du få en nyhetsstrøm som startbilde, dvs et dashboard, som ser ut noe sånn som bildet over her, og gir deg altså en oversikt over alt det de du følger har foretatt seg i det siste.

follow.png



6. Sosial spredning av 'pins'

Finner du et bilde / video som du liker godt og som du mener passer på et av dine boards, kan du 'repinne' dette . Om du jobber bra med dine egne pins og boards / tavler, kan du forhåpentligvis få andre til å repinne deg, dvs dine pins, og om dette da er pins fra din nettside, så kan du sørge for at nettsiden din får mye ekstra trafikk på denne måten.  

 

dashboard.png


7. Last opp egne bilder til Pinterest

I tillegg til å pinne andre sine bilder, er det også mulig å laste opp sine egne. Det gjør du enkelt ved å trykke på den røde ‘save pin’-knappen. Da kan du enten velge å laste opp et bilde fra dataen din, eller å skrive inn nettadressen hvor du fant bildet.

Husk; 

Du kan kun laste opp bilder du har rettigheter til å distribuere videre. Bilder som ikke er dine egne, eksempelvis bilder du har funnet på Google, Pinterest eller andre steder, som du har lagret på din maskin, kan du ikke laste opp til dine egne boards. 

Om du laster opp et eget bilde til Pinterest, og det blir repinnet av noen andre, blir bildet ditt også synlig for følgerne av boardet det blir postet på. Det betyr at bildet ditt får økt synlighet, noe som forhåpentligvis gir deg nye følgere og økt engasjement.

savepin.png

 

La oss oppsummere med et konkret eksempel;

En bedrift selger kjøkkeninnredning. Pinterest 'flommer over' av interiørbilder og mange bruker tjenesten for å hente inspirasjon når de skal pusse opp hjemme. Pinner du da bilder av kjøkkeninnredningen du selger, sammen med link til hjemmesiden din, kan dette gi deg økt trafikk til websiden din, hvor folk kan hente mer inspirasjon og informasjon, som igjen kan øke sjansene dine for å selge mer kjøkkeninnredning.

Har du lyst til å lære mer?

Vi har laget et dokument som samler grunnleggende informasjon om de største sosiale mediene, slik at du som privatperson kan komme godt igang, og etterhvert bruke sosiale medier også som bedrift. 

Klikk på knappen under for å lære mer om Instagram, Facebook, Snapchat og Twitter også;

Kom i gang med sosiale medier!

 

Lurer du på noe? Spør ivei! 

Abonner på nyhetsbrev

Siste Innlegg

Innlegg etter Emne

se alt