Skip to content
All posts

Content Camp 2015

Som trainee her hos Valen-Utvik får jeg være med på mange spennende, lærerike og morsomme ting! Denne uken var jeg så heldig å få bli med på konferansen Oslo Content Marketing Camp som ble arrangert for første gang i år, ledet an av selveste Nils Petter Nordskar. I dette blogginnlegget vil jeg dele med dere noen av de tankene jeg har tatt med meg tilbake til kontoret, og som har inspirerte meg videre i min jobb med innholdsmarkedsføring.

Hva har 50-tallet med content marketing å gjøre?

Ole Christian Apeland tok oss med tilbake til det glade femtitall da husmødrene kunne gå på kino for å se på husmorfilm. Disse husmorfilmene, som var på lengde med vanlige spillefilmer, hadde som formål å reklamere for nye produkter og vise hvordan kvinner kunne være en best mulig husmor! Altså, allerede da drev vi nordmenn med innholdsmarkedsføring. Det var en liten tankevekker for meg som er ny i bransjen; selv om tidene og kommunikasjonsflatene forandrer seg, er det enkelte aspekter ved innholdsmarkedsføring som ikke har forandret seg siden femtitallet.

11354938_10152842457577536_620163308_n

Vær innhold!

Sofia Lundbergs tittel «Ikke forstyrr innhold. Vær innhold!» oppsummerer hennes foredrag ypperlig. Det fikk meg til å tenke over hva det er jeg selv finner virkelig interessant i mine egne feeder, og hva opplever jeg som støy? Jobben blir da å finne ut av hvorfor synes jeg det ene er interessant, og hvorfor det andre oppleves som irritasjon? Dette er lettere sagt enn gjort, men som jeg lærte av en tidligere kaffementor, Tim Wendelboe; man skal alltid strebe etter å servere den aller beste espressoen til hver eneste kunde, selv om kanskje bare 3 - 4 av de 50 du lager er av aller, aller ypperste kvalitet. Altså; man skal etterstrebe å lage det aller beste innholdet hver eneste gang, til tross for at ikke alt man lager nødvendigvis ender opp med å bli av den aller ypperste sort eller klarer å få det aller største engasjementet.

11330481_10152842457572536_1971088788_n

Gi folk det de E L S K E R!

Gi folk det de virkelig vil ha, og gi de enda mer av det! Og du - spill på følelser! Christian Brosstad i Sparebank 1 viste oss en video der Taylor Swift overrasker sine største fans med julegaver hun hadde kjøpt og pakket inn selv - og jeg er sikker på at 99,99 prosent av oss i salen satt med tårer i øynene og en varm klump i hjerteroten. Her ser dere grunnen;

Så - takket være #contentcamp15 og Christian Brosstad, elsker jeg nå Taylor Swift (selv uten å komme på én eneste sang hun har laget) ❤ Virkelig en effekt av å gjøre 'det lille ekstra' i sosiale media!

Imponerende prosjekt

Jeg ble mektig imponert av de flinke damene i Making Waves, som viste hele prosessen de hadde hatt med å lansere nye nettsider for Tine. De viste oss hvordan en slik prosess er i praksis, med mye arbeid over en toårs periode, med veldig mange mennesker og meninger involvert, både fra Making Waves og Tine. Alle som er åpne og deler læring fra arbeid de gjør, med post it- lapper og det hele, blir jeg automatisk glad av. På den måten kan vi alle bli bedre - og levere stadig bedre produkter og tjenester for kundene våre - veldig kult! Nettsidene til Tine ble veldig fine, det må jeg også få si ;)

11275626_10152842457567536_1530847080_n

FUN FACT!

Jeg kom forresten på hva jeg ofte søker etter på Tines nettsider, og det er pannekakeoppskrift! Det er nemlig den aller, aller beste i verden, og Marianne Møller fra Making Waves kunne i en pause fortelle meg at det er den siden som er aller mest besøkt på Tines nettsider, så jeg er tydeligvis ikke alene om å synes det. Tines pannekakeoppskrift kan jeg virkelig anbefale på det varmeste!

For en content-stemning!

En siste ting jeg vil trekke frem fra den fine dagen på Rockefeller, er den fantastiske stemningen jeg synes var gjennom hele arrangmentet. Jeg har kun møtt Nils Petter Nordskar ved noen få anledninger, men en mer likanes kar skal man lete lenge etter, og det er nok mye av grunnen til den gode stemningen som rådet blant både deltakere og leverandører / utstillere på dette arrangementet. Jeg ser virkelig frem til neste års Oslo Content Marketing Camp - og håper vi sees der!

 

Var du på Content Camp på Rockefeller, og har noe du har lyst til å legge til?
Hvilke tanker gjorde du deg underveis eller i etterkant?

Del gjerne med oss i kommentarfeltet!