.

  

Facebook gjør endringer

Av Astrid Valen-Utvik 25.aug.2014 23:48:27

Facebook gjør igjen endringer på algoritmene som styrer hva hver og en av oss får se i vår nyhetsstrøm / newsfeed på Facebook. Slike endringer blir ofte diskutert, spesielt ang hva motivet til Facebook er, og mange markedsførere opplever det nok vanskelig å forholde seg til deres forholdsvis hyppige endringer.

Vår erfaring er at Facebook gjør de aller fleste endringene for å sikre at 'folk flest' på Facebook skal være fornøyd. De tilpasser kontinuerlig sitt produkt, slik at Facebook skal fremstå som mest mulig interessant for hver og en av oss, hver gang vi går inn på der - for da vil vi fortsette og bruke tjenesten deres og de vil fortsette og ha et produkt. Ved å gjøre disse endringene, vil Facebook forsøke og forhindre at godt innhold "drukner" i poster som får utforholdsmessig mange klikk (og dermed oppfattes av Facebooks systemer som godt innhold vel verdt å gi god synlighet). Endringen Facebook har gjort denne gangen, opplever vi derfor absolutt som en endring til det bedre!

Facebook har i hovedsak gjort to endringer for sin nyhetsstrøm;

  1. De reduserer synligheten for poster de mener har til hensikt å lure facebookbrukere til å klikke inn.
  2. De gir bedre synlighet til poster som er vanlige lenkeposter (med forhåndsvisning), fremfor poster vedlagt et bilde, med selve lenken i teksten.

 

Perez Hilton bruker kort tekst for å få folk nysgjerrige nok til å klikke seg inn på posten.

 

Lure brukeren til å klikke seg inn for å gi dem trafikk

Den første endringen (også kalt clickbait) er for å forhindre at folk skal skrive en tekst som gjør folk så nysgjerrig på lenken, at de klikker seg inn - uten at det egentlig var et relevant og riktig innhold for dem. For ordens skyld; Det å skrive en god, kreativ tekst som vekker folks nysgjerrighet og som gjør at de klikker på lenken din, skal man absolutt fortsette med! Det som Facebook nå ønsker å redusere, er de postene som skriver "Klikk her for å få se hvem som...." uten at de er så opptatt av at innholdet folk klikker seg inn på, er relevant for brukeren.

Hvorvidt innhold forsøker å "lure til seg klikk", avgjør Facebook på to måter. For det første måler de dette ved å se på hvor lenge brukeren er på den artikkelen som det lenkes til. Er man en stund der, antar Facebook det betyr at innholdet var interessant for deg. Klikker man seg inn på en lenke, og så raskt ut igjen, antar Facebook at det ikke var så relevant. Følgelig; Facebook antar da at de har skrevet noe i teksten som kan være villedende, for å trekke trafikk. Den andre måten de måler dette på, er ved å se på hvor mange som klikker seg inn på innholdet ditt, sett i forhold til hvor mange som liker, kommenterer eller deler innholdet ditt. Med andre ord; får du mange til å klikke seg inn, men ikke får dem til å bli engasjert i innholdet ditt i tillegg, vil Facebook anta at dette ikke var relevant innhold for deg, og dermed "straffe" synligheten av den type innlegg.

Screenshot 2014-08-25 21.10.09 ...og Perez Hilton bruker ofte bildeposter, med lenken i teksten.

Måten å dele lenker på

Den andre endringen Facebook gjør, er å gi bedre synlighet til poster hvor lenkens forhåndsvisning er med, fremfor at posten består av et bilde, med lenken lagt med som vanlig tekst-innhold. Dette gjør de for å gi mer info til brukerne på facebook, slik at de skal klikke seg inn på relevante og riktige artikler, i stedet for å lures inn på innhold. Ved å bruke forhåndsvisningen får man opp begynnelsen på artikkelen, samt litt mer informasjon om hva det lenkes til, og det vil Facebook belønne ved å gi disse postene bedre synlighet.

Tidligere vistes slike lenkeposter med et veldig lite bilde, og disse postene fikk ikke spesielt god "stopp-effekt" i nyhetsstrømmen på Facebook. Det har de endret, slik at forhåndsvisningsbildet har blitt større, man kan laste opp eget bilde om man ønsker noe annet og teksten som kommer med kan justeres (både overskrift og brødtekst). Dette har dermed blitt en god måte å dele en lenke på, etter vår mening.

Les gjerne hele saken fra Facebooks nyhetsrom;
News Feed FYI: Click-baiting | Facebook Newsroom.

Betyr dette noe for din facebookside?

Dette kan påvirke Facebooksider som har delt mye innhold hvor fokuset har vært på å få folk til å klikke seg inn på lenkene deres, uten fokus på om det er riktig målgruppe som klikker seg inn, altså uten å være opptatt av at innholdet er relevant for målgruppen. Disse facebooksiden kan oppleve en reduksjon i sin rekkevidde de nærmeste månedene.

VU konkluderer derfor med følgende;

Lag godt innhold tilpasset målgruppen du vil kommunisere med og ikke benytt deg av "lure triks" for å få denne målgruppens oppmerksomhet. Bruk tekst, bilde og lenke godt (troverdig og ærlig) for å kommunisere tydelig hva det er du ønsker å dele, slik at de rette folkene klikker seg inn og lar seg engasjere av innholdet ditt.

Har du noen kommentarer til disse endringene?
Har du spørsmål?

Fyr løs i kommentarfeltet!

Emner: Nyhetsstrøm, Newsfeed, Facebook, Sosiale medier

Abonner på nyhetsbrev

Siste Innlegg

Innlegg etter Emne

se alt